بازتاب شکوه ایلام در «ایران جان«

۹ استان دیگر از «ایران جان» تا پایان سال میزبان خواهند شد

تهران(پانا) - معاون امور استان‌های رسانه ملی می گوید هر استان، سند زیست‌بوم دارد و سند اقدام سه ساله هر استان از دل آن بیرون آمده و ما آماده‌ایم با در اختیار گذاشتن این اسناد با سایر رسانه‌های کشور برای حل مشکلات استان‌ها، عملیات رسانه‌ای انجام دهیم تا چالش‌های هر استان براساس اولویت از سوی رسانه‌ها مورد تأکید قرار گرفته و بررسی شوند.

کد مطلب: ۱۵۸۹۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

 

ظهر امروز نشست خبری رویداد ملی «ایرانِ جان» و هفته «ایلامِ ایران» صبح روز یکشنبه با حضور معاون امور استان‌ها، رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی، مدیر شبکه خبر، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در بخشی از این نشست علیرضا کیخا، معاون امور استان‌های رسانه ملی درباره رویداد ملی «ایران جان» و هفته «ایلامِ ایران» گفت: سال ۱۴۰۴ با همکاری همه معاونت‌ها «ایران جان» که ایده‌ای بود که پیش‌تر دغدغه آن از سوی رئیس رسانه ملی وجود داشت، آغاز شد. این ایده با طرح هفته‌های ایران شروع شد، ولی رویداد ملی «ایران جان» در ادامه مسیر، پیشنهاد و نهایی شد و خوزستان نخستین استان میزبان این عملیات رسانه‌ای بود.

وی افزود: ما تقویمی‌برای رویداد «ایران جان» طراحی کرده بودیم و قرار بود از ۳۱ خردادماه تا ۵ تیر به اصفهان برویم، اما وقوع جنگ موجب شد رویداد در اصفهان برگزار نشود. استان بعدی ایلام بود که از ۴ تا ۱۰ مرداد می‌خواستیم رویداد ایلام ایران را برگزار کنیم.

کیخابا اشاره به این مطلب که قرار بود استان‌ کردستان نیز انتهای شهریور ماه میزبان شود اظهار کرد: تا آخر سال ۹ استان دیگر میزبان رویداد ملی «ایران جان» می‌شوند.از آنجایی که هفته اصفهان ایران برگزار نشد و ایلام آمادگی داشت که میزبانی کند، قرار شد وارد عملیات رسانه ای برای برگزاری رویداد در این استان شویم. البته رویداد در ایلام تغییراتی دارد، چراکه شبکه‌ها هنوز درگیر پوشش و تحلیل اخبار جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی‌اند.

کیخا خاطرنشان کرد: همه شبکه‌های رادیویی و استانی از چهارم مرداد رویداد «ایلام ایران» را آغاز کرده‌اند، اما شبکه‌های سراسری از هفتم بر ایلام‌ متمرکز می‌شوند و ناظر بر اهداف مشخص شده، اقدام می‌کنند و از سه‌شنبه شاهد پرداخت ویژه شبکه‌های سراسری به رویداد «ایلام ایران» خواهیم بود.معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: امیدواریم طبق برنامه‌ریزی برای استان‌های دیگر، هر ماه، به‌مدت یک هفته، یک استان را در رویداد داشته باشیم. و چون اصفهان زحمات زیادی برای رویداد «اصفهان ایران» کشیده بود، شاید با یکی از استان‌ها جایگزین و تا پایان سال میزبان رویداد «ایران جان» باشد.

کیخا هدف رویدادهای استانی جلب رضایت مردم و اصلاح ذهنیت آن‌ها نسبت به همه استان‌ها دانست و گفت: حل مسئله‌‌های هر استان از این دو هدف نیز مهم‌تر است، بخصوص مسئله‌های اولویت‌دار که در هر استان رسوب کرده است. البته این پایان ماجرا نیست. چراکه در یک هفته نمی‌توان مسئله‌ای را در استان حل کرد. مثلا مسائل خط ریلی آبادان - بصره در خوزستان در یک هفته حل نمی‌شود. قرار است تا پایان سال از سوی رسانه، چالش‌های هر استان که طی رویداد شناسایی شده، پیگیری شود و مسئولان پاسخگوی نتیجه رسیدگی به مشکلات شوند. ما در سطح هر استان تا پایان هر سال تلاش می‌کنیم با کمک رسانه بخشی از مشکلات استان‌ها را حل کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با وزارت کشور برای اجرای رویداد ملی «ایران جان» و تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات استان‌ها حل شود، همه باید پای کار بیایند. دولت وعده کرد در هر استان، بسترهای سرمایه‌گذاری را مشخص کند تا «ایران جان» تبدیل به رویدادی رسانه‌ای و میدانی شود. در خوزستان توقع داشتیم این اتفاق بیفتد، اما به دلایلی و شاید چون نخستین استان بود، این امر محقق نشد.

وی ادامه داد: قبل از هر هفته و رویداد استانی با استانداران جلسه‌ای در خصوص جزئیات برگزار می‌کنیم. ما با تمام دستگاه‌هایی که فکر می‌کردیم می‌توانند در رویداد ملی «ایران جان» مؤثر باشند، جلسه برگزار کردیم و خبرنگاران را بخشی از این رویداد می‌دانیم.

معاون امور استان‌های رسانه ملی یادآوری کرد: وقتی چالشی در استان پیدا می‌کنیم باید همه رسانه‌ها مطالبه حل آن را داشته باشند. ضمن اینکه فهرست مسائل استان‌ها تهیه شده و هر استان، سند زیست‌بوم دارد و سند اقدام سه ساله هر استان از دل آن بیرون آمده و ما آماده‌ایم با در اختیار گذاشتن این اسناد با سایر رسانه‌های کشور برای حل مشکلات استان‌ها، عملیات رسانه‌ای انجام دهیم تا چالش‌های هر استان براساس اولویت از سوی رسانه‌ها مورد تأکید قرار گرفته و بررسی شوند.

کیخا در ادامه بیان کرد: براساس یک نظرسنجی از مرکز تحقیقات صداوسیما، حدود ۶۸ درصد مخاطبان در سال ۱۴۰۱ گمان می‌کردند رسانه آن‌ها را نمی‌بیند. ما می‌دانیم یک شبکه سراسری اثرگذاری بیشتری نسبت به شبکه‌های استانی دارد. برخی مسائل گرچه در یک استان رخ می‌دهند و چالش‌اند، اما ملی و فراملی هستند، پس پرداختن به آن‌ها در شبکه‌های سراسری قطعا اثرگذاری بیشتری دارد.

وی افزود: نظرسنجی‌ها نشان داد که میزان رضایت مردم خوزستان نسبت به دیده شدن در رسانه ملی و شبکه‌های سراسری حدود ۸۰ درصد بوده است. در این سال‌ها برخی استان‌ها در شبکه‌های سراسری دیده نشده‌اند؛ ازاین‌رو برای نخستین بار از ابتدای شهریورماه سریال «بادار» با تمرکز بر فرهنگ بومی و آداب‌ورسوم مردم استان سیستان و بلوچستان روی آنتن خواهد رفت و حتما تأثیر زیادی بر رضایت مردم و احساس عدالت رسانه‌ای خواهد داشت.

 

پوشش ۱۲ شهرستان ایلام در این هفته

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه ۱۲ شهرستان ایلام در هفته «ایلام ایران» با برنامه‌های گوناگون پوشش داده می‌شوند، اظهار کرد: بخش پررنگی از مستندها و تولیدات، مبتنی‌بر سبک زندگی و فرهنگ روستاهای ایلام است. برنامه‌های «پایش» و «ثریا» مسائل ایلام و جنگل‌های زاگرس را مورد تأکید قرار خواهند داد. ضمن اینکه در این هفته عوامل برنامه «ثریا» به ایلام هم خواهند رفت.کیخا در ادامه افزود: خبرنگارانی که مایل باشند می‌توانند در هفته «ایلام ایران» با هماهنگی و تدارک ما به این استان مربوطه بروند و مستقیم به پوشش رویداد بپردازد.

 

خوب شدن حال مردم؛ هدف «ایران جان»

همچنین، محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، ایام محرم و صفر و وقفه در برگزاری رویداد «ایران جان» در اصفهان اظهار کرد: ما اکنون پیش‌آزمون نظرسنجی‌های ایلام را برگزار می‌کنیم و بعد از رویداد پس‌آزمون نیز خواهیم داشت. در خوزستان چهار مرحله نظرسنجی در کل کشور و استان خوزستان داشتیم. برای ایلام نیز همین‌گونه خواهد بود. یکی از اهداف رویداد ملی «ایران جان» این است که حال مردم خوب شود.

وی افزود: ایلام استان کوچکتری نسبت به خوزستان است، اما ظرفیت‌هایی دارد که شاید اهالی رسانه نیز بی‌خبر باشند. این ظرفیت‌ها در سایر نقاط کشور نیز وجود دارد و باید حق تک‌تک استان‌ها در معرفی ظرفیت‌ها ادا شود.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه ما در اکثر رویکردهای کشور تهران‌محور هستیم و این رویکرد باید تغییر کند، گفت: ما حتی گویش تهرانی را می‌خواهیم به همه جا تسری بدهیم. رویدادی چون «ایران جان» به تغییر این رویکرد کمک می‌کند.

شاکری‌نژاد افزود: دیدگاه مردم نسبت به اقتدار ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه افتخارآفرین بود. طی جنگ تحمیلی سؤال مشترکی در خصوص مرجعیت رسانه ملی از سوی نهادهای آمارگیری مختلف انجام شد و نشان داد رسانه ملی برای اکثر مردم رسانه مرجع بوده است. شبکه خبر نیز در نظرسنجی‌های ما پرمخاطب‌ترین شبکه این دوره بود. ما از مردم در مورد شبکه آشیانه به‌عنوان تنها شبکه‌ای که دنبال می‌کنند، سؤالی پرسیدیم و اکثریت شبکه خبر را شبکه آشیانه دانستند که نشان از هوشیاری مردم ایران است.

 

«ایلام» در قاب شبکه خبر؛ از پخش زنده تا پرداخت ویژه به استان

در ادامه، محمدعلی صائب، مدیر شبکه خبر با گرامیداشت یاد شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه عنوان کرد: در این رویداد ملی ما تلاش می‌کنیم مجاورت ذهنی مردم ایران با ایلام و مسائل آن‌ها را بیشتر کنیم. تولید گزارش‌های خبری با موضوعات کلی ایلام، مطالبات مردم و پخش آن در بخش‌های خبری اصلی و ضریب دادن به آن و برجسته سازی ازجمله کارهای ماست.

وی افزود: همچنین مستندهای مرتبط خواهیم داشت و برنامه‌های پخش زنده را از ایلام روی آنتن می‌بریم. برنامه‌های «گفت‌وگوی ویژه خبری»، «میز اقتصاد»، «صف اول» و «استاندار» در این یک هفته به ایلام اختصاص پیدا خواهند کرد.

 

بیش از ۶۸ برنامه زنده، مستند و میان‌برنامه از ایلام می‌گویند

در ادامه، کوروش مفاخری، رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی معاونت سیما اظهار کرد: از هفتم مرداد با بیش از ۱۰ برنامه زنده، ۳۰ مستند، ۲۸ میان برنامه و... به معرفی ایلام می‌پردازیم. در هفته «ایلام ایران» از شبکه یک برنامه‌های «ایران دوست‌داشتنی»، «سیمای خانواده»، «صبح بخیر ایران»، «ورزش و مردم» و مستندهای «ایران از بالا» و همچنین برنامه‌های «پایش» و «ثریا» به ایلام می‌روند.وی افزود: از شبکه دو نیز برنامه‌های «صبحانه ایرانی»، «عصر خانواده»، «نَقل و نُقل»، «زمانه» و از شبکه سه «صبح و نشاط»، «طبیب»، «در آستانه خورشید» و... راهی ایلام می‌شوند. شبکه نسیم نیز با برنامه‌های «هموطنز»، «دمتون گرم»، «نسیم آوا» و «نسیما» در هفته «ایلام ایران» حاضر می‌شود. همچنین برنامه‌های «هنرستان»، «چرخ»، «گنجینه»، «محفل قرآنی» و «آرمان» نیز به ایلام می‌روند.مفاخری بیان کرد: از شبکه تهران «به خانه برمی‌گردیم» و «سلام تهران» و از شبکه آموزش برنامه‌های «پرسشگر»، «مثبت آموزش»، «رویش» و از شبکه قرآن نیز برنامه‌های مختلف و مستندهای گوناگونی در ایلام روی آنتن می‌روند. از شبکه افق هم برنامه «عصر جهاد»، «کافه مستند» و «ملازمان حرم» به «ایلام ایران» می‌پردازند. در این هفته ویژه‌برنامه میدانی حوزه کودک هم خواهیم داشت و «ماجراهای نوید» و «ململ» به این استان می‌روند. رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی معاونت سیما ادامه داد: سرفصل‌های حمل‌ونقل، بهداشت، آموزش و ... در استان ایلام در این هفته موردتوجه است. ما باید طرح بحث درست کنیم و روی نقاطی دست بگذاریم که باتوجه‌به شرایط کشور قابل حل باشد و برای کشور آورده داشته باشد.

 

راه‌اندازی پویشی ویژه مردم ایلام

در ادامه علی محمدی، قائم‌مقام معاونت فضای مجازی نیز در مورد هفته «ایلام ایران» بیان کرد: تولیدات رویداد «ایلام ایران» متناسب با فضای مجازی تقطیع و طراحی خواهد شد. در این هفته فعالان مردمی حوزه تولید محتوا مختص ایلام برای شبکه‌های سراسری، استانی و مجازی تولید محتوا خواهند کرد.وی تأکید کرد: پویشی برای مردم ایلام در نظر گرفته‌ایم که با کنش ایلامی‌ها رقم می‌خورد. یک پویش ملی نیز در نظر گرفته‌ایم و آثار و روایت‌های مورد تأیید داوران روی شبکه‌های ملی و استانی پخش خواهد شد. محمدی ادامه داد: بلاگرها و خبرنگارهای مختلف نیز قرار است در معرفی صنایع و دستاوردهای استان به کشورهای دیگر همکاری داشته باشند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار