در گفت‌و‌گو با پانا:

شاهین امین: مستند باید در سالن‌های خارج از چرخه معمول سینما اکران شود

پاتوق‌ اکران مستند تعریف شود

تهران (پانا) - شاهین امین روزنامه نگار و منتقد سینما گفت تجربه‌های متعدد اکران فیلم‌های مستند گواه این موضوع است که این گروه از فیلم‌ها‌ باید در سالن‌هایی خارج از چرخه معمول سینمای اکران به نمایش درآید.

کد مطلب: ۱۵۸۸۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
شاهین امین: مستند باید در سالن‌های خارج از چرخه معمول سینما اکران شود

شاهین امین  در گفت‌وگو با پانا با تاکید به اینکه لزومی ‌ندارد گستردگی اکران فیلم مستند مانند فیلم سینمایی باشد، اضافه کرد: «برخی به ضرورت تعریف چند سالن سینما در بطن اکران معمول مانند سینمای بدنه  برای نمایش این دسته از فیلم‌ها تاکید دارند که از نظر بنده صحیح نیست.»

وی با اذعان به اینکه در سطح دنیا نیز تنها برخی آثار مستند می‌تواند به مرحله اکران گسترده دست یابد، ادامه داد: «دلیلی ندارد که اکران مستندها مانند فیلم‌های سینمایی تعریف شود؛ به جای چنین ایده‌ای بهتر است سالن‌های اختصاصی برای اکران فیلم‌های خاص پیش‌بینی شود .»

امین  یادآوری می کند که در فاصله سال‌های ۹۳ تا۹۶ سینما «هنروتجربه» توانست به شکل نسبتا قابل قبولی  نسبت به اکران فیلم‌های مستند در کنار آثار داستانی اقدام کند اما به دلیل اجاره‌ای بودن سینما‌ها این طرح متوقف شد.

وی افزود: «طبیعی است که صاحبان سینما به دنبال فیلمی‌ هستند که فروش را تضمین کند بنابراین اجاره مقطعی سالن‌ها برای اکران فیلم مستند و خارج کردن این سالنها از چرخه عادی و عمومی ‌اکران  به خود فیلم‌ها مستند ضربه خواهد زد.»

پاتوق‌های اکران مستند تعریف شود

منتقد سینما چارۀ کار را تعریف سالن‌های مختص اکران فیلم‌های مستند دانست و گفت: «لازم است دولت این طرح را عملی کند. به این ترتیب که یا سالن‌های خاصی ساخته و یا خریداری شود که از چرخه معمول اکران خارج باشند و به سینمای مستند و تجربی اختصاص یابند.»

وی با یادآوری پیگری این طرح در سال‌های گذشته گفت: مقطعی در دهه ۹۰ این موضوع پیگیری شد . حتی برای سالن‌های متروک و بلااستفاده‌ای که قابلیت خرید داشت مانند عصر جدید یا بلور، پیشنهادهایی شد اما عملاً اقدامی ‌صورت نگرفت.

امین معتقد است چنین سالن‌هایی می‌توانند در قالب جداول نمایش بلند مدت نسبت به اکران فیلم‌های  مستند. و تجربی اقدام کنند و به پاتوق‌های اکران مستند تبدیل شوند. افراد علاقه مند نیز به مرور مطلع می‌شوند که برای تماشای فیلم‌ها می توانند به این سالن‌ها مراجعه کنند.»

وی با تاکید به اینکه موضوع اکران فیلم‌های مستند از گذشته مطرح بوده است، افزود: «وقتی اکران مستند خارج از چرخه عادی سینمای گیشه باشد مدعی نخواهد داشت.اما اگر از سینمای بدنه سالنی به آنها اختصاص داده شود به تجربه ثابت شده خود اهالی سینما مدعی شده و مانع کار می‌شوند.»

این روزنامه نگار با اشاره به اکران فیلم‌های جشنواره حقیقت در سالن چارسو متذکر شد:«اگر همین امروز این سالن به مدت دو ماه برای نمایش فیلم مستند اجاره شود، به حدی حواشی به وجود خواهد آمد که در نهایت دست اندرکاران را از ادامه کار منصرف خواهد کرد. بنابراین دولت باید برای فیلم مستند به فکر سالن‌های خاص و اختصاصی باشد.»

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا برخی از  سینماداران و تولیدکنندگان سینمایی در تغییر سلیقه سینمایی مردم موثرذنبودند و مانع از رشد فیلم‌های با کیفیت چه درسینمای مستند و چه سینمای داستانی  نشده‌اند، افزود: بنده هم به این سیکل بسته معتقدم که بخشی از آن از روی اراده و بخشی از روی نادانی شکل گرفت.

امین بیان کرد: متاسفانه این معضل فقط در به حاشیه راندن مستندهای با کیفیت و استاندارد دیده نمی‌شود و یک سری اقدامات سلیقه فرهنگی مردم را به شدت کاهش داده است.وقتی سلیقه کاهش یابد بی‎‌شک فروش جنس بنجل بیشتر می‌شود.

این روزنامه نگار معتقد است افت سلیقه عمومی‌ در ادبیات، موسیقی ‌و همه حوزه‌های فرهنگی دیده می‌شود.  این افت حتی در فرهنگ عمومی و نحو صحبت کردن عموم مردم هم رخ داده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار