در گفتوگو با پانا مطرح شد
مردی که عشقش به سینما همه مرزها را شکست
سینمای دفاع مقدس باید ملیگرا باشد
تهران (پانا) - قربانعلی طاهرفر، کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی»، از چگونگی شکلگیری این فیلم، اهمیت هنر خودجوش دهه ۶۰، تجربههای سخت در انتخاب بازیگر، و دغدغهاش برای ساخت آثار طنز با حفظ شأن مخاطب گفت. او معتقد است نسل امروز نیازمند فیلمهاییست که از دل تجربههای معاصر بیرون بیاید و بتواند با آنها همزادپنداری کند.

قربانعلی طاهرفر در گفتوگو با پانا درباره ایده اولیه فیلم «آپاراتچی» گفت: «همهچیز از یک پژوهش درباره مربیان پرورشی و فعالیتهای فرهنگی دهه ۶۰ آغاز شد. در جریان این تحقیق، نامی تکراری به گوش میرسید: جدید طایفه. کسی که با حداقل سواد، اما عشقی بینهایت به سینما، فیلم میساخت، اکران میکرد و حتی بلیتفروشی میکرد.»
وی افزود: «شخصیت طایفه فقط نوستالژی نبود. برای من نماد یک جریان هنری خودجوش و مردمی در دل بحرانهای اجتماعی و انقلابی دهه ۶۰ بود. کسانی مثل او بدون وابستگی به نهاد رسمی، هنر را زندگی کردند.»
طاهرفر با اشاره به مراحل ساخت فیلم گفت: «کتاب «آپاراتچی» به قلم دکتر روحالله رشیدی پایه اولیه کار شد. حسین ترابنژاد با الهام از این کتاب فیلمنامه را نوشت و به پیشنهاد دوستان و به دلیل نزدیکی جغرافیایی و زیستی، کارگردانی آن به من سپرده شد.»
این کارگردان درباره انتخاب بازیگر توضیح داد: «سراغ بازیگران چهره هم رفتیم، اما برخی بهدلایل شرایط اجتماعی سال ۱۴۰۱ از ادامه همکاری انصراف دادند. در نهایت با بازیگرانی کار کردیم که باور و همراهی بیشتری با فضای فیلم داشتند.»
وی درباره نگاه خود به طنز نیز تأکید کرد: «ساخت آثار کمدی با حفظ شأن انسانی مخاطب، کار بسیار سختیست. الان بعضی آثار برای خنده به هر قیمتی تولید میشوند و این جای تأسف دارد. من همچنان به همان طنزی وفادارم که ریشه در ارزشهای معرفتی دارد.»
طاهرفر ادامه داد: «برخی میگویند ساخت فیلم درباره دهه ۶۰ تکراری شده، اما بهنظر من اتفاقاً امروز باید به سوژههایی بپردازیم که نسل جدید بتواند با آن ارتباط بگیرد. چرا فیلمی نسازیم که جوان امروز بگوید این اتفاق را خودم تجربه کردهام؟»
وی درباره اثر بعدی خود نیز گفت: «پیشنهادهایی مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی نگرفتهام. یکی از فیلمنامهها درباره یک موضوع ورزشی با محوریت ملی است که از آذربایجان آغاز میشود و به ایران ختم میشود. فضای آن همراستای سینمای انقلاب و دفاع مقدس است.»
طاهرفر در پایان، درباره سوءتفاهمهایی که گاه نسبت به قومیتها در آثار هنری و ورزشی ایجاد میشود، گفت: «همه هواداران تراکتور یا قومیت ترک را نمیتوان با رفتار عدهای قضاوت کرد. همانطور که در سینما نباید لهجه و فرهنگ اقوام مختلف را ابزار خنده و تمسخر قرار داد. ما باید سینمایی داشته باشیم که همه ایران را با احترام بازتاب دهد.»
ارسال دیدگاه