علیرضا باشکندی در گفتوگو با پانا:
موسیقی انتخابی نوجوان امروز بر پایه دیکته غلطی است که جامعه برای آنها نوشته است
هدایت سلیقه موسیقایی مردم برعهده کیست / موسیقی امروز بر روی هیجان زودگذر استوار است
تهران (پانا) - صداپیشه «جومونگ»، از رواج سلیقههای سطحی در موسیقی و بیتوجهی نهادهای فرهنگی انتقاد کرد.

علیرضا باشکندی، صداپیشه و خوشنویس برجسته کشور، که بیشتر او را با دوبله نقش «جومونگ» در سریال پرطرفدار «افسانه جومونگ» میشناسیم، در حاشیه کنسرت محمدرضا ظریف، نوازنده شناختهشده، درباره موسیقی و سلیقه نسلهای جدید با ما گفتوگو کرد.
وی با نگاهی عمیق به تجربه شخصیاش در همراهی با موسیقی سنتی و همچنین تفاوتهای نسل خود با نسل جدید، به نکات قابل تأملی در گفتوگو با پانا اشاره کرد که در مطلب ذیل میخوانید.
باشکندی در ابتدا درباره رابطهاش با موسیقی گفت: «از نوجوانی، به واسطه آموزش و تمرین خوشنویسی، همیشه با شعر و موسیقی سنتی انس داشتم. موقع مشق کردن، صدای استاد شجریان همراهم بود؛ بعدها هم آثار استاد افتخاری را مدام گوش میدادم. موسیقی برایم تنها یک سرگرمی نبود، بلکه بخشی از فضا و حال و هوای کاریام شده بود.»
وی ادامه داد: «البته موسیقی بیکلام هم گاهی گوش میدهم، اما کمتر. بیشتر جذب موسیقیهایی میشوم که با شعر و معنای عمیق همراه باشند؛ چون درونمایه کار هنریام هم همین است.»
باشکندی که خودش پدری است علاقهمند به موسیقی اصیل ایرانی، درباره تجربه شخصیاش از مواجهه با سلیقه فرزندش در موسیقی گفت: «پسرم موسیقیهایی گوش میکند که گاهی برای من شگفتانگیز است. او خودش به سمت موسیقی فیلم و آثار آهنگسازان بزرگ رفته و دانش موسیقیاش واقعاً بالاست. شاید اگر قرار بود راه مرا برود، باید سنتی گوش میداد، اما خودش انتخاب کرد که مسیر متفاوتی را طی کند. هرچه هم یاد گرفته، با علاقه و پیگیری خودش بوده است.»
این هنرمند با نگاهی انتقادی به فضای موسیقایی امروز جوانها گفت: «خیلی از نوجوانها امروز خودشان انتخاب نمیکنند؛ بیشتر سوار موجی هستند که جامعه به آنها دیکته کرده است. در واقع از روی آگاهی و تحلیل نیست، بلکه از روی هیجان زودگذر است. آهنگها زود پخش میشوند و زود فراموش میشوند. مردم دنبالهرو هر الگویی میشوند که مد میشود و این موضوع بسیار خطرناک است.»
باشکندی در پاسخ به این سوال است که چرا دولتها، نقشی در هدایت سلیقه مردم بازی نمیکند، گفت:«میخانه اگر ساقی صاحبنظری داشت، مستوری و مستی راه و رسم دیگری داشت... این یعنی اگر هدایتگری آگاه و دلسوز وجود داشت، مسیر هم میتوانست تغییر کند. اما متأسفانه نخواستند که سلیقه عمومی رو بالا ببرند.»
او در پایان گفت: «امیدوارم که فضا به سمتی بره که دوباره زیبایی، معنا و اصالت در موسیقی ارزش پیدا کند. باید به موسیقی خوب بها داده شود و نسل جدید هم باید فرصت تجربه کردن و درک زیباییهای واقعی موسیقی را داشته باشد.»
ارسال دیدگاه