مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

اوقات فراغت باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد

معاونت پرورشی به‌صورت رسمی برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش‌آموزان را برعهده دارد/ معاونت پرورشی و کانون دو بال فعالیت فرهنگی و هنری آموزش و پرورش هستند

تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید دستان هرشخص و نهادی که در حوزه کودک و نوجوانان به کانون کمک کند را می‌بوسد و امروز کانون با تمام معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش ارتباط دارد و هماهنگ است و هیچ‌گاه دست به موازی‌کاری نمی‌زند اما همراه و همکار آنها خواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۷۷۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد

حامد علامتی در نشست خبری تشریح برنامه‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قبل از اعلام برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان باید عنوان کنم، این روزها روزهایی است که متعلق به شهید جمهور، رئیسی عزیز است. از باب شهادت ابتدا تبریک عرض می‌کنم و از باب اینکه آن عزیزان را از دست دادیم نیز به تمام مردم ایران تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: من از نزدیک بارها فعالیت شهید جمهور را در حوزه کودک و نوجوانان دیده بودم او همیشه از حوزه کودک و نوجوانان حمایت می‌کرد، من در برخی سفرهای خارجی همراه ایشان بودم. در سفری که به آمریکای لاتین داشتم از من خواست که کانون آنچه را که مناسب حوزه کشورهای آمریکای لاتین برای کودکان و نوجوانان مفید می‌داند، در نظر بگیرد و در اختیار آن‌ها قرار دهد.

علامتی تصریح کرد: بارها به‌عنوان مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همراه رئیس‌جمهور در سفرهای خارجی بودم که این نشان‌دهنده اهمیت حوزه کودک و نوجوان در دیدگاه شهید جمهور بود. شهید جمهور در برنامه‌های مختلف از وضعیت فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان از من سؤال می‌کرد، به‌عنوان‌مثال سال گذشته در نمایشگاه کتاب به من توصیه کرد از ناشران کودک و نوجوانان حمایت کنیم و همین امر برای ما یک اصل شد تا از ناشران کودک و نوجوان حمایت کنیم و امروز کانون از 53 ناشر دیگر کتاب‌هایی را خریداری کرده است.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان سال جاری پرداخت و افزود: دوره فعلی دوره حساس و مهمی است که در آستانه یک انتخابات بسیار مهم قرار داریم، در تابستان جاری ما بحث اوقات فراغت، بحث جنایت‌های اسرائیلیان به مردم غزه و شهید شدن هزاران کودک که مساله اصلی جهان اسلام است را داریم. ‌

علامتی با اشاره به این مطلب که تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان اهمیت بسزایی برای کانون پرورش فکری دارد، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخستین نهادی است که بحث اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان و کودکان را شروع می‌کند و برنامه‌های تابستانی ما از همین امروز شروع می‌شود و تا ۲۰ خردادماه تمام استان‌ها برنامه‌های اوقات فراغت خود را آغاز می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مبحث اوقات فراغت فقط به تابستان ارتباط ندارد، اظهار کرد: گفتن این نکته ضروری است که مبحث اوقات فراغت فقط به تابستان ارتباط ندارد و باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد. همچنین امروز در کنار خانواده فضای رسانه نیز نقش عمده‌ای در بحث اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دارد و ما باید در این‌باره حساس باشیم و ابتدا باید برای طول سال بچه‌ها برنامه‌ریزی کنیم و حتی برای زمانی که یک کودک در خانه حضور دارد نیز برنامه داشته باشیم.

علامتی با اشاره به این مطلب که رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در بحث اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دارند، گفت: رسانه‌ها باید خانواده‌ها، نهادهای فرهنگی و مسئولان را در بحث اوقات فراغت حساس کنند. ما باید با کمک رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی سند جامع اوقات فراغت را برنامه‌ریزی کنیم که اساساً ما برای خانواده‌ها و کودکان آن‌ها در بحث اوقات فراغت چه الگوهایی را خواهیم داشت. در ادامه باید مدیریت فضاسازی و گفتمان سازی را در بحث اوقات فراغت در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری اضافه کرد: اساساً فلسفه و تشکیل کانون پرورش فکری ایجاد توازن و مدلی برای سبک زندگی کودکان و نوجوانان در بحث اوقات فراغت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما یک بحث رسمی در آموزش‌وپرورش داریم  که اساس و برنامه‌ریزی آن در دستان معاونت پرورشی است و یک فضای غیررسمی نیز داریم که در دستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

علامتی یادآور شد: معاونت پرورشی و کانون پرورش فکری دو بال فعالیت فرهنگی و هنری و همچنین فعالیت‌های اوقات فراغت دانش آموزان و کودکان و نوجوانان هستند.

وی ادامه داد: کانون از دیرباز در حوزه انیمیشن، پویانمایی، اسباب‌بازی، کتاب و فیلم فعالیت داشته است و امسال با 1000 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حضور داشتیم.

مدیرعامل کانون پرورشی یادآور شد: نگاه ما در بحث فعالیت‌ها این است که باید به هزاران مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شویم.

وی ادامه داد: تماشاخانه‌های سیار ما بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر ر روستاها و مکان‌هایی که تاکنون تئاتر و فیلم در آن مکان‌ها اکران و یا نمایش گذاشته نشده است رفته‌اند. امسال نیز 3  سیاست عمده را برای تمام کانون‌های پرورشی اعلام کردیم که سیاست نخست ما مخاطب محوری است.

علامتی با اشاره به این مطلب که باید دایره مخاطبان خود را روزبه‌روز افزایش دهیم، گفت: به‌عنوان‌مثال کانون پرورش فکری کودکان باید برای کودکان سنپادی برنامه داشته باشد و همچنین برای کودک کار نیز برنامه‌های متنوعی داشته باشد..

وی  ادامه داد: سیاست دوم ماه نوجوان محوری است. نقش دادن و نقش‌آفرینی نوجوانان در مسائل فرهنگی و هنری برای  ما اهمیت بسیاری دارد. سیاست سوم نیز مرکز محوری است . تمام سیاست‌های ما باید در کف میدان هزار مرکز ما دیده شود.

علامتی به هدف‌گذاری کانون در فعالیت‌های تابستانی این نهاد اشاره کرد و گفت: هدف اول ما این است که از ظرفیت خانواده‌ها استفاده کنیم. حتماً تنوع برنامه‌ها را بالاتر از گذشته ببریم و این کار را در مبحث اوقات فراغت در تابستان امسال اجرایی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما امسال خانواده‌ها را از تماشاچی به یک همکار و همراه تبدیل خواهیم کرد. دومین رویکرد ما این است که نوجوانان نقش عمده‌ای در فعالیت‌های کانون داشته باشند و در امور کانون نقش‌آفرینی کنند و حتی در برخی مواقع در اداره کانون نیز نقش داشته باشند.

مدیرعامل کانون افزود: سومین هدف ما این است که از فعالیت‌های تک‌بعدی به سمت فعالیت‌هایی دربسته‌های فرهنگی برویم البته حتماً فعالیت ما ابتدا در بستر کتاب است و خواهد بود. ظرفیت‌های مردمی را در بستر کانون خواهیم داشت و به سمت مردمی کانون خواهیم رفت . البته مردمی به این معنی است که هم نظارت داشته باشیم،حمایت  و در ادامه آن‌ها را هدایت کنیم.

علامتی ادامه داد: گفتن این نکته ضروری است که رکن اصلی فعالیت‌های تابستانی ما ابتدا مربی است زیرا آن‌ها مستقیماً با بچه‌ها در ارتباط هستند.

وی با اشاره به این نکته که  در برخی استان‌ها شورای نوجوانان را تشکیل داده‌ایم، گفت: نوجوانان در بسیاری مواقع در تصمیم سازی و اداره کانون‌ها نقش خواهند داشت البته در کنار آن‌ها مربیان کانون حضور دارند و فعالیت آن‌ها را رصد می‌کنند.

علامتی اضافه کرد: بسته‌های فرهنگی کانون مناسب زیست‌بوم و هر منطقه خواهد بود و مربیان کانون در وسط میدان هستند تشخیص می‌دهند چه برنامه‌ای در مراکز کانون اجرایی شود.

علامتی همچنین به رویدادهای مناسبتی تابستان سال جاری اشاره کرد و گفت: رویدادهای مناسبتی همچون محرم، اربعین و میلاد حضرت رسول در برنامه‌های کانون دیده‌ شده‌اند و به همین دلیل برگزاری جشنواره‌ها، مهرآوه و سوگواره‌هایی را در طی تابستان خواهیم داشت.

وی به برگزاری اردوهای یک‌روزه با مشارکت خانواده‌ها اشاره کرد و گفت:  تقویم رویدادهای تابستانی ما مشخص‌شده است و با همکاری و همراهی‌های دیگر بخش‌های وزارت  آموزش‌وپرورش اردوهای یک‌روزه را با همراهی خانواده‌ها خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار