در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

روایت زهرا سعیدی از دوران معلمی و بازیگری

زهرا سعیدی خطاب به دانش‌آموزان: برای اهداف خود تلاش کنید

تهران (پانا) - زهرا سعیدی، بازیگر و دبیر بازنشسته آموزش‌ و پرورش معتقد است که نظمِ شغل معلمی در حرفه بازیگری‌اش بسیار اثرگذار بوده و در توصیه به دانش‌آموزان و آینده‌سازان تاکید کرد که برای اهداف خود تلاش کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۰۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
روایت زهرا سعیدی از دوران معلمی و بازیگری

زهرا سعیدی، متولد ۵ اسفند ۱۳۳۱ در آبادان؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. او بیشتر با بازی در سریال مریم مقدس شناخته شده‌ است. سعیدی علاوه بر بازیگری، دستی هم در نوشتن دارد و رمانی با نام «بی‌دل هوا» را چاپ کرده‌ که درباره تأثیر جنگ هشت ساله ایران و عراق بر روی خانواده‌ها و زنان است. این بازیگر همچنین معلم آموزش و پرورش بوده است و بازیگری را با تئاتر مدرسه آغاز کرده است. فعالیت حرفه‌ای را در سال ۱۳۴۹ با گروه تئاتر شیراز آغاز کرد و پس از آن در سال ۱۳۶۹ به ایفای نقش در سریال‌های تلویزیونی پرداخت. او علاوه بر حضور در تئاتر و تلویزیون، فعالیت خود را در سینما نیز ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ اولین فیلم سینمایی خود را تجربه کرد.

زهرا سعیدی، بازیگر و دبیر بازنشسته آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با پانا درخصوص فعالیت خود در عرصه بازیگری اظهار کرد: «از ابتدا شغل معلمی را بسیار دوست داشتم و همین احساس را نسبت به بازیگری داشتم که به ناچار مجبور شدم بین بازیگری و معلمی یکی را انتخاب کنم. با مشورت خانواده، شغل معلمی در اولویت قرار گرفت و با اینکه بازیگری در ذهن من ماندگار بود اما از اینکه با دانش‌آموزان سر و کار داشتم، لذت می‌بردم.»

این بازیگر درباره توجه و عشق معلم به شاگردان خود گفت: «به‌عنوان معلم راجع به تمامی دانش‌آموزان تحقیق می‌کردم و سعی می‌کردم اگر مشکلی دارند، آن را رفع کنم یا اگر در توان من نبود حداقل کمی آن مشکل را متعادل‌تر کنم. ضمن اینکه دانش‌آموزان را با تمام وجود دوست داشتم و سعی می‌کردم تمام توجه، عشق و محبت را نثار آنها کنم.»

سعیدی درباره تاثیرات مثبت شغل معلمی بر کارنامه بازیگری‌اش نیز گفت: «یکی از تاثیرات خوبی که معلمی برای من داشت نظم بود، البته من در تئاتر هم این نکته را بسیار یاد گرفتم اما زمانی که فرد معلم است، نظم در اولویت کار قرار دارد و نظم یک اصل اساسی است که در زندگی شخصی و حرفه‌ای نیز کاربرد دارد.»

وی خاطرنشان کرد: «نه تنها در بازیگری بلکه در سایر موقعیت‌های زندگی، برای رفع تکلیف کاری را انجام نمی‌دهم، به‌عنوان مثال اگر قرار است نقشی را ایفا کنم درباره آن بسیار تحقیق می‌کنم و خود را در داستان غرق می‌کنم تا نقش مربوطه برای من شود. لذا اگر بعضی بازیگران را می‌بینید که نمی‌توانند از پس یک نقش برآیند یا بازی قابل باوری داشته باشند، فکر می‌کنم مشکل همین مساله رفع تکلیف است، وقتی کسی برای رفع تکلیف کاری را انجام می‌دهد، نمی‌تواند آن‌گونه که باید نقش خود را ایفا کند.»

سعیدی درباره دلیل دور شدن خود از بازیگری نیز گفت: «دوست داشتم نقش‌های جدیدی را ایفا کنم و موضوعاتی که می‌پسندم را بازی کنم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و عمدتا نقش‌های تکراری با موضوعات تکراری پیشنهاد می‌شود، به همین خاطر مدت‌هاست که از فضای بازیگری دور شدم.»

این بازیگر تلویزیون در پایان خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: «برای موفقیت، صرفا نباید دنبال نمره یا مدرک تحصیلی بود بلکه اگر یک حرفه را به‌طور اصولی فراگرفته باشید تضمین کننده آینده و کیفیت زندگی شما خواهد بود ضمن اینکه باید برای اهداف خود تلاش کنید.»

خبرنگار: فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار