حضور 72 کشور در جشنواره پویانمایی

تهران (پانا) - حامد علامتی رئیس جشنواره پویانمایی می‌گوید حضور 72 کشور در جشنواره پویانمایی نشان‌دهنده تاثیرگذاری این رویداد هنری در بین اهالی هنر و سینما است.

کد مطلب: ۱۴۶۱۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
حضور 72 کشور در جشنواره پویانمایی

صبح امروز نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور محمدرضا کریمی صارمی و حامد علامتی  دبیر و رییس جشنواره  در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست کریمی صارمی با اشاره به افزایش اکران فیلم‌های انیمیشن در سینماهای کشور گفت:  در پنج سال گذشته،  شاهد اکران فیلم‌های انیمیشن در سینماهای کشور هستیم و پویانمایی دیگر به جایگاه خوبی رسیده و در همین راستا امسال ۱۲ فیلم سینمایی به جشنواره رسیده و طبق آمار ۲۵ فیلم پویانمایی در حال تولید هستند و الان فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته جشنواره پویانمایی به اعتبار خوبی در جهان رسیده است و اکنون  ۴۲۵ اثر به دبیرخانه رسید که ۱۳۹ فیلم ایرانی به جشنواره راه یافته است که ۳۳ فیلم در بخش مسابقه حضور دارد.

صارمی تصریح کرد: باغ کتاب برای این دوره از جشنواره یک سالن اختصاص داده که در ساعات صبح دانش‌آموزان می‌توانند به صورت رایگان به تماشای فیلم بروند و عصرها هم خانواده‌ها. همچنین تمام نشست‌های تخصصی به صورت آنلاین هم برپا خواهند شد.

وی به کشورهای شرکت کننده در این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: تعداد کشورهای شرکت کننده، 72 و تعداد کشورهایی که آثار هنرمندان آنها برگزیده شده، 42 کشور است. 139 اثر از ایران و 195 اثر بین المللی در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران پذیرفته شده است.

صارمی اضافه کرد: اسامی کشورهای راه یافته به بخش مسابقه عبارت است از: ایران، آرژانتین، ارمنستان، استرالیا، اتریش، بلژیک، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، هند، ایرلند، آمریکا، تایوان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، اکوادور، انگلستان، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، اسلو، لیتوانی، لهستان، اسپانیا، اسلوواکی، هلند، هنگ کنگ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، اسلوواکی، کره جنوبی، سوییس و مجارستان.

دبیر جشنواره پویانمایی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: بخش 

«هوش مصنوعی و آینده پویانمایی» با حضور یونس سخاوت، «جادوی دیدن: نگاهی به آناتومی چشم و تاثیر آن بر زیبایی شناسی و انیمیشن» با حضور بابک نکویی، «پایان نامه های برتر» با حضور احمد سفلایی، «پژوهشی بر انیمیشن های اولیه چین از نگاه تاریخی» با حضور ژانگ ژنشینگ، «حضور بین‌المللی/ مراقبت محتوایی از آثار» با حضور فرنوش عابدی و رائد فریدزاده، «فلسطین، سرزمین مقدس»، «گوهرهای بومی برای فیلمنامه انیمیشن؛ تاملی در داستان های کهن جنوب ایران» و «سفر من از معماری تا  فیلم های انیمیشن» با حضور پدرو سرازینا از جمله نشست‌های تخصصی جشنواره خواهد بود..

وی همچنین درباره برگزاری بخش نشست‌های ایرن رویداد هنری نیز گفت: نشست های نقد فیلم‌ها با اجرای رامتین شهبازی و با حضور کیارش زندی و با بررسی فیلم های «ده سالگی»، «موسی کو تقی»، «پوتین»، «در سایه سرو»، «نوروز 1401»، «دژکاک»، «سمپاش»، «پر»، «سو»، «دشت گل‌های زرد»، «زمین بازی» و «آسمان دوست‌داشتنی» برگزار می‌شود.

به گفته دبیر جشنواره پویانمایی هیات انتخاب آثار شامل ناهید صمدی امین، مسعود زین العابدینی، حمید رضا حافظی، امیرحسین صالحی و بهنود نکویی هستند..

وی اضافه کرد: هدی اثنی عشری، اسماعیل شرعی، سید عارف علوی، سید عارف علوی و شهرام خوارزمی داوران مسابقه ایران، امین رضا لطفعلی زاده، رامتین شهبازی و بهرام عظیمی داوران مسابقه دانشجویی، فرهاد فلاح، مجید اسماعیلی و حامد کاتبی داوران مسابقه دینی و ارزش های انقلاب اسلامی و مهدی کشاورز افشار، محمدرضا حسنایی، فرخ یکدانه و احمد سفلایی داوران پایان نامه ها هستند.

 

همچنین، داوران مسابقه بین الملل شامل مایکی کانتولا از فنللاند، یانتونگ زو از چین، الکسی دمین از روسیه، پدرو سرازینا از پرتغال و هرمز حقیقی از ایران هستند. 

وی ادامه داد :  داوران سیفژ نیز مایکی کانتولا از فنللاند و حسن شاه محمدی از ایران هستند.

کریمی  در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: یک هیأت از چین با هزینه خودشان به ایران می‌آیند تا بررسی‌ها و مذاکراتی را برای کار با توجه به درک جایگاه پویانمایی ایران داشته باشند.

دبیر جشنواره پویانمایی در بخشی دیگر به بخش ویژه فلسطین، سرزمین مقدس اشاره کرد و گفت: ما در این بخش ۱۰ فیلم را کلید می‌زنیم تا برای آینده آثاری تولید شوند.

به گفته وی بازار ملی پویانمایی نیز با حضور ۲۸ شرکت‌کننده برگزار می‌شود. همچنین تمام کتابخانه‌های ثابت و سیار کانون قرار است در سومین دوره خود در روز پویانمایی به نمایش فیلم بپردازند..

در بخش دیگری از این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رییس جشنواره به توصیف پویانمایی و جذابیت و جایگاه آن اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم در شکل کار، از محتوا غافل نشویم. طبق فرمایش امام خمینی (ره) که هنر عبارت است از دمیدن تعهد به روح انسان، سعی می‌کنیم این رویکرد را در پویانمایی دنبال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به استقبال از فیلم انیمیشن «بچه زرنگ» اظهار کرد: این نمونه‌ کار کانون است که همچنان روی پرده سینماها است و حالا مفتخریم که اعلام کنیم این جشنواره پس از سال‌ها توانسته از یک جایگاه جهانی و صاحب سبک در میان فعالان این حوزه برخوردار باشد. براین اساس در تلاش هستیم تا پلی میان هنرمندان داخلی و خارجی باشیم و آثاری را مبتنی بر ارزشهای ایرانی و اسلامی معرفی کنیم. 

وی در ادامه به نسل کشی کودکان  فلسطینی در غزه اشاره کرد و افزود:  متاسفانه سیزدهمین دوره این جشنواره با یک نسل‌کشی در دنیا همراه شده و به همین دلیل این رویداد با بخش «فلسطین، سرزمین مقدس» تلاش می‌کند رسالت خود را تا حدی انجام دهد.

در ادامه این نشست کریمی صارمی به بخش نمایش ویژه فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: این بخش به شیوه غیررقابتی و به منظور فراهم آوری عرصه ای برای تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار سایر کشورها شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: گزیده ای از آثار برگزیده جشنواره های مختلف جهانی و مروری بر آثار یک مکتب یا سبک ویژه از مواردی است که در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.

در ادامه حامد علامتی با اشاره به پیشرفت صنعت انیمیشن در جهان گفت: انیمیشن در دنیای امروز، مرزهای هنر صنعت را درنوردیده و در جایگاه رسانه قرار گرفته است. رسانه‌ای که به‌راحتی سمت و سوی فکری و ذائقه مخاطب را هدف قرار می‌دهد. از این منظر،  انیمیشن بستر مناسبی است برای بیان ایدئولوژی و معرفی و بسط آن. 

وی خاطرنشان کرد: کمی بیش از یک دهه قبل، دغدغه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت و خانواده‌ها نگران هجوم فرهنگ و حتی ادبیات غربی به زندگی و سبک زندگی کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان بودند؛ حال که بحمدالله در زمینه انیمیشن به جایگاه مطلوبی رسیده‌ایم از  نهادهای دولتی متولی این امر، تلویزیون و حتی سازمان‌هایی همچون کانون که هدفشان آموزش غیرمستقیم است؛ انتظار می‌رود در آثار مورد حمایتشان مفاهیم دینی و ارزشی جامعه اسلامی‌مان را  گسترده‌تر به تصویر بکشند.

علامتی در ادامه به آثار دینی انیمیشن در ایران اشاره کرد و گفت: مروری بر بهترین آثار پویانمایی تولید شده در حوزه دینی و ارزش‌های انقلاب‌اسلامی که در بیست سال گذشته تولید شده‌اند؛ می‌تواند در ارائه‌ الگو برای  خلق آثار ارزشمند در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف انتقال غیر مستقیم مفاهیم دینی، راهگشا باشد.. 

صارمی نیز به حضور انجمن سینمای جوان در جشنواره پویانمایی اشاره کرد و گفت: انجمن سینمای جوانان ایران، به عنوان بزرگترین حامی سینمای پایه در کشور و فراگیرترین مدرسه‌ فیلمسازی در منطقه غرب آسیا با 58 دفتر در سراسر کشور و با رویکرد عدالت فرهنگی به آموزش فیلمسازی و مشاغل سینمایی و کشف استعدادهای جوان سینمایی کشور می‌پردازد. این مجموعه از آموزش سینما در شاخه‌های داستانی، مستند و پویانمایی تا تولید فیلم کوتاه را در دستور کار خود دارد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده حرفه‌ای آثار کوتاه سینمایی در منطقه شناخته می‌شود. بسیاری از سینماگران حرفه‌ای امروز کشور، دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران هستند.

 وی اضافه کرد: انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان نهادی برای آموزش فیلمسازی در سال 1355 به صورت مؤسسه غیرانتفاعی ثبت شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به بازوی معاونت سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر آموزش و تربیت نیروی انسانی، ارتقای سینمای ملی  و تولید فیلم کوتاه بدل شد. 

صارمی خاطرنشان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران، متولی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که تنها رویداد مورد تأیید آکادمی اسکار در غرب آسیاست و در آن  فیلم‌های کوتاه داستانی، تجربی، مستند و پویانمایی  به رقابت می‌پردازند. برنده جایزه بزرگ این جشنواره به بخش فیلم کوتاه  آکادمی اسکار معرفی می‌شود. 

یادآور می شود، جشنواره فیلم انیمیشن از ۱۳ تا ۱۷ اسفندماه در تهران برگزارمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار