جانمایی دیوارنگاره نام و یادواره شهدای تهران در 22 منطقه پایتخت

تهران (پانا) - دیوارنگاره‌هایی با موضوع شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس ، شهدای ترور ، شهدای امنیت و مدافع حرم و به نام سروقامتان در هر منطقه از تهران جانمایی می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۶۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
جانمایی دیوارنگاره نام و یادواره شهدای تهران در 22 منطقه پایتخت

عصر امروز نشست خبری رویداد سروقامتان تهران (طرح دیوارنگاره های مناطق 22 گانه تهران با موضوع شهدای هر منطقه) با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، مجید قادری معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران و محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی و هنری این رویداد و مدیرعامل موسسه نام در حوزه هنری برگزار شد.

در بخشی از این نشست «علی فروزانفر»، معاون هنری حوزه هنری با اشاره به برگزاری رویداد سروقامتان گفت: خیلی مهم است که فعالیت‌های هنری به گونه‌ای ارایه شود که پاسداشت شهدا جلوه متمایزی داشته باشد.خوشبختانه بخش مهمی از فعالیت های فرهنگی و هنری حوزه هنری در دهه های گذشته با موضوع شهید و شهادت و زنده نگه داشتن نام شهدا در قالب های داستان، شعر، هنرهای تجسمی و موسیقی ارایه می شد که همه مراکز حوزه هنری درگیر ترویج این آثار بودند و این آثار بارها و مکرر در مناسبات ملی و انقلابی در معرض دید مخاطبان قرار می گرفت.

وی با اشاره به این مطلب که اگر بخواهیم توجه مردم و اقشار جامعه را با استفاده از ابزار هنر و رسانه به شهادت جلب کنیم، زیبنده است که مجموعه های مختلف و سازمان های فرهنگی و هنری توجه و تمرکز بر این موضوع داشته باشند گفت: تولید آثار هنری برای جامعه و ارتقای ذائقه جامعه صورت بگیرد. به همین دلیل موسسه‌ نام شکل گرفت، این موسسه در یک و نیم سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و فعالیت های خوبی در زمینه فرهنگی و هنری انجام داده و بسیاری از آثار هنری را به خانه های مردم برده است و آثار هنری تولید کرده تا مردم با آثار هنری و هنرمندان بیشتر آشنا شوند . در راستای همین رویکرد لازم بود که یک سری کارها نیز به صورت میدانی انجام شود که رویداد هنری سروقامتان تهران بر اساس همین رویکرد برگزار می شود.

فروزانفر در ادامه یادآور شد: رویداد هنری سروقامتان تهران یکی از نخستین برنامه هایی است که توانست آثار هنرمندان در بخش های مختلف را جمع آوری و در دیواره های شهری تهران به نمایش درآورد؛ در واقع در رویداد سروقامتان تهران آثار ارزشمند و فاخری از سوی هنرمندان تولید شده و در 22 منطقه تهران با نام شهدا اکران می شود.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی سازمان شهرداری تهران با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: سازمان زیباسازی شهرداری تهران در یک و نیم سال گذشته تمام تلاش خود را کرده است که در راستای زیباسازی منظر شهری اقدامات مهمی انجام دهد در همین راستا در حوزه نقاشی دیواری سعی بر این شد که آثار هنرمندان صاحب نام بر روی دیواره های شهری قرار بگیرد که علاوه بر هویت بخشی به هنر شهری ذوق و سلیقه مردم را نیز ارتقا دهد و آنها را با هنرمندان آشنا کند.

وی با اشاره به همکاری سازمان زیباسازی با موسسه نام در برگزاری رویداد سروقامتان تهران اظهار کرد: رویداد هنری سروقامتان تهران به همت موسسه هنری نام اجرایی شد؛ در این رویداد 22 هنرمند آثاری را برای اولین بار خلق کردند که شهدای مناطق 22 گانه تهران را دربر می گرفت، یکی از دغدغه های خانواده های شهدا از سازمان زیباسازی شهر تهران این بود که نام و تصویر شهدای هر محله در محله هایشان نصب شود و این رویداد در راستای همان درخواست خانواده های شهدا اجرایی شد و قرار شد دیواره های شهری با تصاویر شهدا مزین شود.

قادری با اشاره به این مطلب که رویداد سروقامتان تهران از فروردین ماه آغاز می شود افزود: سازمان زیباسازی آمادگی دارد این رویداد را در کوتاه ترین زمان ممکن به سرانجام برساند. شهر تهران در برخی از کارها الگو می شود در اجرای این رویداد نیز به دنبال آن هستیم که این طرح در سراسر کشور الگوسازی شود و اسامی شهدا بر دیوارهای شهرها نقش ببندد.

وی با اشاره به برنامه‌های نوروزی سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: این سازمان در تلاش برای ارتقای روحیه جامعه است و در همین راستا جشنواره بهارستان را با اکران آثار بهاری اسفند ماه برگزار کرده است. زنده نگه داشتن یاد شهدا از وظایف ماست که می خواهیم یاد این عزیزان را به اشکال مختلف در شهر تهران گرامی بداریم.

در بخش دیگری از این نشست «محمد زرویی نصرآباد»، دبیر هنری و اجرایی رویداد هنری سروقامتان تهران گفت: اگر سازمان زیباسازی شهرداری تهران نبود، قطعا رویداد سروقامتان تهران اجرایی نمی شد. موسسه نام تمام توجه و تمرکزش بر رویکرد اجتماعی هنر و انتشار آثار هنری برای مردم است، اینکه آثار هنری به خانه های مردم راه پیدا کند و از طرفی در معرض دید عموم قرار بگیرد در واقع در رویداد سروقامتان تهران مجموعه ای از آثار پیشگامان هنر انقلاب روی دیوارهای شهر می رود.

مدیر موسسه هنری نام در ادامه با اشاره به این مطلب که این رویداد درخواستی از سوی خانواده شهدا از سازمان زیباسازی شهر تهران بود اظهار کرد: این رویداد بر اساس این درخواست طراحی و اجرا شد و ما در ابتدای امر نقاشان، گرافیست ها و طراحان را دعوت کردیم که آثارشان با موضوع شهدا را برای این رویداد خلق کنند و اسامی شهدا را در این آثار بنویسند.در واقع در این رویداد تصویرسازان از سه نسل آثاری را برای شهدای هر منطقه طراحی کردند.

به گفته زروی نصرآباد اعضای شورای هنری رویداد هنری سروقامتان تهران از غلامعلی طاهری، محمدرضا دوست محمدی و مصطفی گودرزی دیباج تشکیل شدند.

محمد زرویی نصرآباد در ادامه درباره زمان افتتاح نمایشگاه رویداد هنری سروقامتان تهران گفت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده قرار است با اسامی شهدای هر منطقه جانمایی شود و طرح ها طبق فضایی که جانمایی می شود، تغییر اندازه شود. از انجا که قرار است این آثار ماندگار باشد بناست تا با رنگ اتومبیل طراحی شوند که در فضای محیطی رنگ آنها تغییر نکند و امضای هر هنرمند نیز پای اثر خود باشد. این آثار به نزدیکترین مسجد محل تحویل داده می شود و تولیت این اثر به مسجد سپرده می شود.

وی اضافه کرد: این آثار از شهدای انقلاب، دفاع مقدس، ترور، مدافع امنیت بهره برده شده است که در هر منطقه 3 دیوار برای اکران آثار پیش بینی شده و با مالکان دیوارها صحبت و رضایت مالکان گرفته شده است.

زروی خاطرنشان کرد: این پروژه فتح بابی برای اتفاقات بعدی است که در شهرهای دیگر تعمیم پیدا کند، امیدوارم سروقامتان تهران به سرو قامتان ایران و سپس سرو قامتان جهان اسلام تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار