کاهش سرانه گفت‌وگو در بین خانواده‌ها در کشور

شیراز (پانا) - مشاور امور بانوان مدیرکل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به کاهش سرانه گفت‌وگو در بین خانواده‌ها گفت: متاسفانه میانگین حداکثر گفت‌وگوی خانواده‌ها در کشور به 10 دقیقه در روز رسیده است که این رقم آمار بسیار نگران کننده‌ای است.

کد مطلب: ۸۹۶۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش سرانه گفت‌وگو در بین خانواده‌ها در کشور


طاهره بی‌نیاز در گفت‌وگو با پانا، افزود: کاهش سرانه گفت‌وگو در خانواده‌ها به عدم توانایی کافی در گفت‌وگو و پایین بودن آستانه تحمل اعضای خانواده و آسیب‌های فضای مجازی برمی‌گردد که برای افزایش این سرانه، امور بانوان آموزش و پرورش سعی کرده با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ بین دانش‌آموزان و مسوولان به تقویت مهارت گفت‌وگو در بین دانش‌آموزان بپردازد.

او با اشاره به اینکه در بحث امور بانوان، هدف توانمندسازی بانوان فرهنگی است، گفت: با توجه به نامگذاری امسال به نام گفت‌وگوی ملی و اهمیت گفت‌وگو در خانواده و تحکیم خانواده، امور بانوان آموزش و پرورش نیز فعالیت‌های خود را با همین محوریت برنامه‌ریزی کرده است.

او تاکید کرد: برگزاری این جلسات که با دوهدف تقویت مهارت‌های گفت‌وگو در بین دانش‌آموزان و کم‌کردن فاصله دانش‌آموزان و مسولان و پیدا کردن مشکلات آنان اجرا شد، با استقبال بسیاری از سوی دانش‌آموزان روبرو شده است.

بی‌نیاز، ارتقاء سلامت بهداشتی، جسمی، روانی و آموزش سوادزندگی را به عنوان طرح‌هایی برشمرد که برای دانش‌آموزان مناطق محروم و آسیب‌پذیر انجام شده‌است.

توانمند سازی دختران در بیش از 33 مدرسه در مناطق آسیب‌پذیر شیراز

به گفته‌ی او،دانش‌آموزانی که در مناطق محروم، پرخطر و آسیب‌پذیرتر زندگی می‌کنند به دلیل کمبود نیروی مشاور در مدارس، این دانش‌آموزان برای حل مشکلات و بیان آنها نیازمند توجه و راهکار‌های مشاوره‌ای هستند.

او افزود: در همین راستا طرح نیلوفرانه که توانمندسازی دختران مناطق محروم حاشیه شهر را مدنظر دارد با همکاری فرهنگیان و برخی اولیاء تحصیل کرده که داوطلب کمک به دانش‌آموزان هستند در بیش از 33 مدرسه شهر شیراز در حال انجام است.

او ادامه داد: این افراد پس از گذراندن یک سری آموزش‌های مشاوره‌ای، به آموزش‌هایی از قبیل خودآگاهی، ارزشمندی، خود ارزشمندی و کسب ایمنی و دوست‌یابی و مهارت‌های گفت‌وگو و سایر مهارت‌هایی که میتواند به افزایش خودایمنی، توانمندی این دختران منجر شود، می‌پردازند.

مشاور امور بانوان مدیرکل آموزش و پرورش فارس، اظهار داشت: جامعه هدف در طرح نیلوفرانه حداقل 40 مدرسه دخترانه در شیراز و کل شبانه‌روزی‌های استان بوده که در حال حاضر در 33 مدرسه از ناحیه 3 و دو مدرسه شبانه روزی در حال انجام است.

بی‌نیاز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه زنان به طرح‌های خود در خصوص تحکیم بینان خانواده اشاره کرد و افزود: طرح آموزش حقوق و تکالیف شهروندی را به منظور آشنایی اولیا و دانش‌آموزان با حقوق مدنی آنها و اینکه جامعه چه حقوقی را برای آنها در نظر گرفته و آنان چه حقوقی دارند در مدارس اجرا کردیم.

بی‌نیاز در پاسخ به آمار تعداد افراد جامعه هدف در طرح‌های مختلف، گفت: به صورت کلی در بخش دانش‌آموزان و اولیا، آنچه به عنوان جامعه هدف از سوی حوزه امور بانوان وزارت آموزش و پرورش برای فارس تعریف شده است 2 هزار نفر است و این درحالیست که ما در تمام طرح‌های خود بیش از 10 هزار نفر را پوشش می‌دهیم و در بخش اولیا هم با تعامل بین دستگاهی و برگزاری طرح‌های مختلف در زمینه توانمندسازی اولیا و خانواده‌ها توانسته‌ایم بیشترین پوشش را داشته باشیم و شاهد استقبال خانواده‌ها باشیم.

بی‌نیاز از رونمایی از کتاب مدیران زن آموزش و پرورش در 40 سال گذشته در سطح وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد و افزود: علاوه بر این در هفته بزرگداشت مقام زن از سرود ویژه دختران نیز رونمایی می‌شود که مضامین این سرود در واقع در باب تکریم زنان و دختران است و ارزش‌های دختران را به آنان و جامعه در قالب موسیقی یادآور می‌شود.

او ضمن تبریک روز زن به تمام زنان جامعه و به ویژه زنان شاغل و فرهنگی، از جمله برنامه‌های روزبزرگداشت مقام زن ویژه فرهنگیان فارس را علاوه بر برنامه‌های جشن و تکریم مقام زنان، اجرای برنامه پیاده‌روی بانوان همراه با اجرای مسابقه ورزشی برشمرد.

تخصیص 2 ساعت در هفته برای ورزش کارکنان با اولویت زنان فرهنگی

مشاور امور بانوان مدیرکل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به مصوبه وزارت آموزش و پرورش در خصوص تخصیص 2 ساعت در هفته برای ورزش کارکنان با اولویت زنان فرهنگی در سال جاری، گفت: خرسندیم که فارس همچون همیشه نیز در اجرای این طرح پیشرو بوده و پیش از ابلاغ این مصوبه، با تخصیص فضای ورزشی مناسب در آموزش و پرورش و تجهیز آن به پیشرفته‌ترین لوازم ورزشی زمینه ورزش بانوان در ادارات را فراهم کردیم.

او در ادامه از تعامل حوزه امور بانوان با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد خبرداد و افزود: تقریبا 5 تشکل در شهر شیراز در حوزه دانش‌آموزان، زنان و خانواده در حال فعالیت هستند که امور بانوان با تعاملی که با این تشکل‌ها دارد ، مثل یک بازود در کنار آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند.

بی‌نیاز از اجرای طرح افزایش مهارت‌های مربیان پرورشی مدارس متوسطه دخترانه برای نخستین بار در فارس خبر داد و افزود: با توجه به کاهش تعداد مشاوران در مدارس و با توجه به نیاز دانش‌آموزان به مشاوره‌های روانشناسانه، در این طرح سعی شده تا با برگزاری کارگاه‌های مختلف در زمینه‌ی مهارت‌های ارتباطی و مشاوره‌ای، مربیان پرورشی را نسبت به پاسخگویی نیاز‌های مختلف دانش‌آموزان توانمند کنیم.

بیش از 800 هزار دانش‌آموز در فارس مشغول تحصیل هستند که از این تعداد نزدیک به 460 هزار نفر از این تعداد دختران هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار