برداشت چغندر قند پاییزه از سطح 200 هکتار از مزارع شهرستان جهرم برای نخستین بار

شیراز (پانا) - جهاد کشاورزی جهرم از شروع برداشت چغندر قند پاییزه برای اولین بار از سطح مزارع شهرستان جهرم خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۴۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
برداشت چغندر قند پاییزه از سطح 200 هکتار از مزارع شهرستان جهرم برای نخستین بار

کارشناس مسول زراعت جهادکشاورزی جهرم گفت: آغاز برداشت چغندر قند پاییزه از سطح 200 هکتار از مزارع شهرستان جهرم شروع شده که تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت .

فرهمندیان افزود: کشت پاییزه چغندر قند با هدف کاهش مصرف بهینه آب و تامین ماده اولیه شکر برای کارخانه قند طرف قرارداد در شهرستان جهرم کشت شده است.

وی ادامه داد: از یک هکتار کشت چغندر قند ۵۵ تن محصول به طور متوسط برداشت می شود که پیش بینی می شود امسال 11هزار تن چغندر قند در اختیار کارخانه قند قرار بگیرد .

این کارشناس مسول افزود: برداشت چغندر قند با دستگاهای مکانیزه پیشرفته در سطح شهرستان در حال انجام است.

با توجه به وضعیت کم آبی کشور، بخشی از برنامه وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت پاییزه چغندر قند معطوف شده است و کاشت محصول چغندر در کشور به طور طبیعی بهاره است، اما به علت کم آبی و اینکه درفصل بهار و تابستان مصرف آب این محصول زیاد است و کشاورزان دفعات بیشتری به آبیاری چغندر قند می پردازند در سالهای اخیر سعی شده تا با توجه به وضعیت اقلیمی کشور و با استفاده ازارقام جدید و روش های نوین کاشت، این بستر فراهم شده تا چغندر قند در فصل پاییز کشت و در بهار سال بعد برداشت شود.

با این تغییر روش، دوره رشد چغندرقند درفصول پاییز، زمستان و بهار است که این زمان مصادف با زمان بارش باران بوده و بخش مهمی از نیاز آبی گیاه از طریق بارندگی ها تامین می شود و این تغییر کشت نیز به صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی کمک کرده است.

استان های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس و کرمانشاه بیشترین تولیدکنندگان چغند قند هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار