معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش فارس خبر داد:
اجرای طرح نقشینه در مدارس فارس در سال تحصیلی جدید
فارس(پانا)_معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش فارس گفت: یکی از رویکردهای مهم معاونت پرورشی در سال تحصیلی جدید، توسعه مشارکت و نقشآفرینی دانشآموزان است در قالب طرح نقشینه است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، سید خداکرم فلاحی در جلسه با کارشناسان انجمن اولیاء و مربیان، شوراها و روسای ادارات آموزش و پرورش سراسر فارس که به صورت برخط برگزار گردید، با تأکید بر لزوم مشارکت خانوادهها در بحث تعلیم و تربیت گفت: باید بر روی آموزش خانوادهها کار شود و سعی کنیم دیدگاه اصیل تعلیم و تربیت را به خانوادهها برسانیم و از آنها میخواهیم که به کمک آموزشوپرورش بیایند .
معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش فارس گفت: امروزه دانش آموزان با آسیب های اجتماعی از جمله؛ فقر شدید، طلاق والدین، تعارض و ناسازگاری با همسالان مواجه هستند.
فلاحی ،طرح نماد را به عنوان یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین طرح هایی دانست که در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حال حاضر در آموزش و پرورش اجرا می شود.
وی افزود: سال گذشته ۵۰ درصد دانش آموزان در سامانه نماد وارد شدند و امسال قرار است ۱۰۰ درصد دانش آموزان در راستای طرح نماد غربالگری شوند و مدارس در معرض خطر شناسایی شوند که برای اجرای کامل این طرح نیازمند همکاری خانواده ها هستیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش فارس گفت: اگر یک نفر را بتوانیم نجات دهیم گویی تمام انسانیت را نجات داده ایم.
فلاحی به اجر ای طرح کانون یاریگران زندگی در استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهای مهم معاونت پرورشی در سال تحصیلی جدید، توسعه مشارکت و نقشآفرینی دانشآموزان است در قالب طرح نقشینه است.
وی افزود: در راستای اجرای این طرح هر دانش آموزی یک نقشی در مدرسه بر عهده می گیرد و در سامانه نقش خود را تعریف کند و بر اساس نقش تعریف شده ایفای وظیفه نماید و بدین ترتیب دانش اموزان مهارت های زندگی را در مدرسه فرا می گیرند و برای ورود ونقش آفرینی در جامعه آماده می شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزشوپرورش فارس بر لزوم پیوند مدرسه، خانه و مسجد اشاره کرد و گفت: با بررسی های به عمل آمده دانش آموزانی که اقدام به خودکشی کردند از لحاظ اعتقادی ضعیف بودند و لذا این حساسیت خانواده را می طلبد که نقش مسجد را در زندگی فرزندان خود پررنگ کنند .
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس نیز گفت: بحث مدرسه اولیا یک رویداد مهم و تازه است و هرکدام از ما می توانیم یک مدرسه یار باشیم.
حشمت الله وفایی افزود: همه اولیای دانش آموزان از هر نقطه ای در استان می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی «بساز مدرسه» در کار ساخت این پروژه مشارکت کنند.
وی تصریح کرد: مهمترین موضوع در این طرح ایفای نقش مردم است بنابراین اجرای پروژه مدرسه اولیا به عنوان سمبل نهضت توسعه عدالت محسوب شده و آنچه ارزشمندتر از مدرسه سازی است مشارکت مردم در مدرسه سازی است.
وی مهمترین ابزار انجمن اولیا و مربیان را آموزش خانواده ها دانست و گفت: اگر بخواهیم تغییری ایجاد کنیم باید از طریق آموزش صورت پذیرد لذا باید تلاش کنیم با پای کار آمدن هر چه بیشتر خانواده ها به هدف مهم پیوند خانه و مدرسه دست یابیم .
رییس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که می فرمایند:" خانواده سلول اصلی جامعه است و هیچ نهادی جایگزین نقش خانواده نیست" گفت: در سند تحول بنیادین مسئولیت تربیت در خانه و جامعه به عهده خانواده است و در تمامی سطوح حق نظارت و مشارکت دارد در سند تحول ۷ راهکار مربوط به خانواده است.
وفایی با اشاره به اینکه سنگ بنای توسعه پایدار هر جامعه رابطه تعاملی بین خانه و مدرسه است گفت: ضروری است اولیا مدرسه از فرایندهای تربیتی درون خانه آگاه باشند که لازمه آن ارتباط منظم اولیا با مدرسه است.
وی گفت: وجود معلمان با صلاحیت خلا وجود پدر و مادر را پر نمیکند همان طور که اگر دنبال تربیت ثمر بخش و عمیق هستیم باید خانه و مدرسه هم عرض هم حرکت کنند.
وفایی افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان سرمایه های اجتماعی هستند شناسایی موانع و چالش های آنها و استفاده از ظرفیت ها و احیا جایگاه اولیا و مربیان امری ضروری است که از مسیولیت های اصلی مدیران مدارس است.
رییس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس افزود: در ارتباط با سرویس آخرین گزارشی که از سامانه سپند دریافت شده ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند که این آمار نگران کننده ای است.
وفایی افزود: والدین می توانند هر گونه شکایت خود را در سامانه مای مدیو و یا شماره ۹۰۰۰۱۴۰۲ و سامانه ۱۳۵ تعزیرات و شماره تماس ۳۲۲۴۴۰۵۱ اتحادیه صنف خیاطان و پوشاک در شیراز و ادارات آموزش و پرورش استان اعلام نمایند.
وی افزود: امسال انتخابات شورای انجمن و اعضای انجمن به صورت الکترونیکی و در سامانه مای مدیو برگزار می گردد.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به هفته پیوند اولیا و مربیان و اعلام روز شمار این هفته، گفت: توسعه نظام تعلیم و تربیت، وابسته به بهرهگیری از ظرفیت و توان اولیا و دانش آموزان است.
وفایی تأکید کرد: بدون حضور خانوادهها تعلیم و تربیت ناقص است، چراکه تربیت یک فرایند بههمپیوسته است و هیچگاه نمیتوان تربیت درون خانواده و مدرسه را جدای از هم دانست.
وی گفت: اداره انجمن اولیا و مربیان امسال بازگشایی مدارس را با ۴ رویکرد؛ ۱) بحث ایجاد ارتباط با شفاف سازی و شفافیت متقابل برنامه های مدرسه و خانواده، ۲) فراهم نمودن زمینه ی مشارکت خانواده در مدرسه؛ تشکیل بانک اطلاعاتی،۳) حمایت و همکاری برگزاری جلسه آموزشی تخصصی با موضوع اهمیت و ضرورت تعامل خانه و مدرسه معرفی مجالت پیوند نشریه پیوند خانه، ۴) نظارت متقابل خانه و مدرسه تشکیل گروه های کلاسی با حضور همه والدین دانش آموزان در شبکه شاد به منظور گزارش فعالیت ها دنبال می کند.
وفایی افزود: ادارات موظفند بر اساس تفاهم نامه وزارت و برش برنامه ها، فعالیت های یکساله خود را تنظیم و اجرا کنند.
ارسال دیدگاه