دبیر پیامهای آسمانی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان:
مهمترین چالش اخلاقی نوجوانان، سردرگمی هویتی و ارزشی است
بهارستان یک(پانا)- دبیر پیامهای آسمانی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان؛ مهمترین چالش اخلاقی نوجوانان را سردرگمی هویتی و ارزشی دانست.
سمیرا عهدی دبیر پیامهای آسمانی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفتوگو با پانا با اشاره به چالشهای اخلاقی نوجوانان خاطرنشان کرد:« مهمترین چالش اخلاقی نوجوانان در دنیای امروزه سردرگمی هویتی و ارزشی است؛ نوجوان در دورهای قرار دارد که شخصیت، باورها و معیارهای درست و نادرست او در حال شکلگیری است، اما با انبوهی از پیامهای متناقض از سوی جامعه، رسانهها، دوستان و حتی گاهی خانواده مواجه میشود؛ از یک سو، ارزشهایی مانند صداقت، احترام، مسئولیتپذیری و همدلی مطرح میشود و از سوی دیگر رفتارهایی که با این ارزشها در تضاد هستند، عادی یا حتی تشویق میشوند؛ این تضاد باعث میشود نوجوان در تشخیص مرزهای اخلاقی دچار تردید شود و گاهی تصمیمهایی بگیرد که با وجدان درونیاش همخوانی ندارد.»
وی درخصوص نقش فضای مجازی در شکلگیری رفتارهای نوجوانان تصریح کرد:« فضای مجازی تأثیری بسیار عمیق و چندلایه بر اخلاق نوجوانان دارد؛ شبکههای اجتماعی الگوهای رفتاری جدیدی ایجاد کردهاند که لزوماً بر پایه ارزشهای اخلاقی سالم شکل نگرفتهاند؛ نمایش زندگیهای غیرواقعی، رقابت برای جلب توجه، قضاوت شدن بر اساس ظاهر یا تعداد دنبالکنندهها و عادیسازی برخی رفتارهای نادرست، میتواند معیارهای اخلاقی نوجوان را تغییر دهد؛ از طرف دیگر، نبود نظارت کافی و سرعت بالای انتشار محتوا باعث میشود نوجوان پیش از آنکه قدرت تحلیل اخلاقی کامل داشته باشد، تحت تأثیر این فضا قرار گیرد و رفتارهایی را تقلید کند که پیامدهای منفی بلندمدت دارند.»
عهدی ضمن اشاره به تأثیر ارتباط مؤثر با خانواده عنوان کرد:« خانواده نخستین و مهمترین بستر آموزش اخلاق است؛ کاهش ارتباط عاطفی و گفتوگو مؤثر با والدین میتواند آسیبهای جدی اخلاقی به نوجوان وارد کند؛ وقتی نوجوان احساس شنیده شدن، درک شدن و حمایت را در خانواده تجربه نکند، برای یافتن پاسخهای خود به منابع بیرونی پناه میبرد که همیشه قابل اعتماد نیستند؛ نبود الگوی رفتاری مناسب در خانه، ضعف در انتقال ارزشها و کمرنگ شدن نظارت غیرمستقیم والدین، باعث میشود نوجوان در مواجهه با موقعیتهای اخلاقی پیچیده، راهنمای درستی نداشته باشد و تصمیمهایی هیجانی یا نادرست بگیرد.»
وی با نگرش به نقش فشار همسالان در تصمیمهای اخلاقی نوجوانان افزود: «فشار همسالان یکی از قویترین عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی نوجوانان است؛ نیاز به پذیرفته شدن در جمع دوستان باعث میشود نوجوان گاهی برخلاف باورهای درونی خود عمل کند؛ ترس از طرد شدن، تمسخر یا متفاوت دیده شدن میتواند نوجوان را به انجام کارهایی سوق دهد که با اصول اخلاقیاش سازگار نیست؛ در بسیاری از موارد، نوجوان، آگاه است که تصمیماش نادرست است، اما قدرت نه گفتن را ندارد و ترجیح میدهد برای حفظ جایگاه اجتماعی خود، از ارزشهایش فاصله بگیرد.»
عهدی ادامه داد: «زمانی که ارزشهایی مانند صداقت، عدالت، مسئولیتپذیری و احترام در سطح جامعه کمرنگ میشوند، نوجوانان نیز بهتدریج نسبت به اهمیت آنها بیتفاوت میشوند؛ مشاهده تناقض بین گفتار و رفتار بزرگسالان، بیعدالتیهای اجتماعی یا موفقیت افرادی که به اصول اخلاقی پایبند نیستند و این پیام را به نوجوان منتقل میکند که اخلاق در عمل چندان کاربردی ندارد؛ این نگرش میتواند باعث کاهش انگیزه برای رفتار اخلاقی و جایگزینی منفعتطلبی بهجای ارزشمداری شود.»
وی با اشاره به موفقیت نظام آموزشی در تقویت اخلاق و مسئولیتپذیری نوجوانان شرح داد: «نظام آموزشی تا حدی در آموزش مفاهیم اخلاقی موفق بوده، اما در بسیاری از موارد این آموزشها بیشتر نظری و محدود به کتابهای درسی باقی مانده است؛ اخلاق زمانی درونی میشود که دانشآموز آن را در رفتار معلمان، فضای مدرسه و شیوه برخورد با مسائل واقعی زندگی مشاهده کند؛ تمرکز بیش از حد بر نمره، رقابت و محفوظات علمی، فرصت پرورش مسئولیتپذیری، تفکر اخلاقی و مهارتهای اجتماعی را کاهش داده است؛ در نتیجه، فاصلهای میان آموزش رسمی اخلاق و کاربرد عملی آن در زندگی نوجوانان ایجاد شده است.»
دبیر پیامهای آسمانی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان سخنان خود ضمن اشاره به نقش آموزههای دینی در مواجهه نوجوانان با چالشهای اخلاقی اظهار کرد: «آموزههای دینی میتوانند چارچوبی عمیق، پایدار و معنامحور برای تصمیمگیریهای اخلاقی نوجوانان فراهم کنند؛ این آموزهها با تأکید بر کرامت انسانی، مسئولیت فرد در برابر خود و دیگران و توجه به پیامدهای اعمال، به نوجوانان کمک میکنند تا فراتر از سود کوتاهمدت فکر کنند؛ زمانی که مفاهیم دینی بهصورت عقلانی، مهربانانه و متناسب با نیازهای روز نوجوانان بیان شوند، میتوانند به او آرامش، جهتگیری اخلاقی و قدرت مقاومت در برابر فشارهای بیرونی بدهند و آنها را در مسیر انتخابهای درست یاری کنند.»
ارسال دیدگاه