معاون پرورشی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان:

فعالیت‌های فوق‌برنامه در تحریک خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان بسیار موثر است

بهارستان یک(پانا)- معاون آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان، فعالیت‌های فوق‌برنامه را در تحریک خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان بسیار موثر دانست.

کد مطلب: ۱۶۵۱۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های فوق‌برنامه در تحریک خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان بسیار موثر است

فهیمه خدایاری معاون آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهاستان، در گفت‌وگو با پانا درخصوص توسعه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان عنوان کرد:« فعالیت‌های فوق‌برنامه مانند ورزش‌های تیمی، باشگاه‌های ادبی و کارگاه‌های هنری به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند تا در یک محیط غیررسمی و دوستانه با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ این فعالیت‌ها به ارتقاء مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کند زیرا دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه نظر خود را بیان کنند، به نظرات دیگران گوش دهند و در کنار هم کار کنند؛ همچنین، مواجهه با چالش‌ها در این فعالیت‌ها، مدیریت مهارت‌ها و حل مشکلات را نیز بهبود می‌بخشد.»

وی با اشاره به نقش اعتماد به نفس و خودباوری دانش‌آموزان اذعان کرد:« هنگامی که دانش‌آموزان در فعالیت‌های فوق‌برنامه موفقیت‌های کوچک به دست می‌آورند، این موفقیت‌ها به تدریج احساس شایستگی و خودباوری را در آن‌ها ایجاد می‌کند؛ به عنوان مثال، یک دانش‌آموزی که در یک مسابقه هنری شرکت می‌کند و موفق به دریافت یک جایزه می‌شود، احساس می‌کند که توانایی‌هایش مورد تقدیر قرار گرفته‌اند؛ این احساس می‌تواند در دیگر زمینه‌های زندگی‌اش نیز منعکس شود و او را برای مواجهه با چالش‌های بزرگ‌تر آماده‌تر کند.»

خدایاری ضمن تحریک خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان خاطرنشان کرد:« فعالیت‌های فوق‌برنامه، به‌ویژه در حوزه‌های هنر و علوم، به دانش‌آموزان فرصت می‌دهند تا از روش‌های غیرمتعارف برای حل مسائل استفاده کنند و ایده‌های جدیدی را آزمایش کنند؛ برگزاری کارگاه‌های خلاقیت یا پروژه‌های گروهی که نیاز به فکر کردن خارج از چارچوب دارند، موجب می‌شود دانش‌آموزان به توانایی‌های خلاقانه خود پی ببرند و آن‌ها را در آینده به کار بگیرند.»

معاون پرورشی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان، در پایان سخنان خود با اشاره به چالش‌های اجرای فعالیت‌های فوق‌برنامه برای دانش‌آموزان چند راهکار شرح داد:« در زمینه فعالیت‌های فوق‌برنامه، ممکن است با کمبود فضای مناسب، کارکنان مجرب یا زمان کافی در برنامه درسی مواجه شویم؛ همچنین عدم مشارکت کافی از طرف والدین و دانش‌آموزان می‌تواند مانع از موفقیت در این فعالیت‌ها شود؛ برای مقابله با این چالش‌ها، برنامه‌ریزی دقیق، همکاری با معلمان و جلب حمایت والدین و جامعه می‌تواند مؤثر باشد.» 

خبرنگار : دانش‌آموز؛ ستایش شاهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار