پژوهشگر برتر شهرستان دماوند:

اقدام‌پژوهی در یک کلاس کوچک هم می‌تواند تحول‌آفرین باشد

دماوند (پانا) - پژوهشگر برتر شهرستان دماوند گفت: اقدام‌پژوهی در یک کلاس کوچک هم می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

کد مطلب: ۱۶۴۷۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اقدام‌پژوهی در یک کلاس کوچک هم می‌تواند تحول‌آفرین باشد

مینا مزینی، پژوهشگر برتر شهرستان دماوند در حاشیه مراسم اختتامیه هفته پژوهش در گفت‌وگو با پانا گفت: «رشد واقعی یادگیری بدون پژوهش، جستجوگری و حل مسئله ممکن نیست و آموزش‌وپرورش زمانی به رسالت خود عمل می‌کند که پژوهش در متن کلاس درس جاری باشد.»

وی با بیان اینکه دانش همواره نیازمند تحول و نوسازی است، افزود: «اگر دانش را نهالی در حال رشد در نظر بگیریم، پژوهش حتی در ساده‌ترین شکل آن، مانند اقدام‌پژوهی در یک کلاس ۲۵ نفره در یک مدرسه دورافتاده، همان قطرات آبی است که می‌تواند ریشه‌های این نهال را عمیق، معنادار و ماندگار کند.»

این پژوهشگر برتر شهرستان دماوند، فلسفه آموزش‌وپرورش را مبتنی بر یاددهی و یادگیری دانست و تصریح کرد: «تحقیق، جستجوگری و حل مسئله اجزای جدایی‌ناپذیر این فرایند هستند و بدون آن‌ها، نظام تربیتی قادر به تربیت دانش‌آموز مسئله‌محور و خلاق نخواهد بود.»

مزینی با اشاره به نقش انگیزه‌ها در توسعه فرهنگ پژوهش اظهار کرد: «برای تجهیز دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید به مهارت جستجوگری، دو نوع انگیزه درونی و بیرونی نقش کلیدی دارند؛ انگیزه درونی از نگرش، تفکر و سبک تربیتی افراد نشأت می‌گیرد و انگیزه بیرونی نیز از طریق عوامل محیطی مانند برگزاری رویدادها و مراسم‌های پژوهش‌محور تقویت می‌شود.»

وی در پایان ضمن قدردانی از عوامل اجرایی هفته پژوهش در شهرستان دماوند گفت: «برگزاری منسجم مراسم افتتاحیه و اختتامیه هفته پژوهش، نشان‌دهنده توجه جدی منطقه به ترویج نگاه حل مسئله است و امید می‌رود با شکل‌گیری اجتماعات پژوهش‌محور، شاهد رشد کمی و کیفی جستجوگری در سطح شهرستان باشیم.»

خبرنگار : زهرا حیدری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار