مشاور مدیرکل آموزشوپرورش شهرستانهای تهران:
مدارس باید به فضای امن روانی برای گفتوگوی دانشآموزان تبدیل شوند
دماوند(پانا)- مشاور مدیرکل آموزشوپرورش شهرستانهای تهران با تأکید بر ضرورت ایجاد امنیت روانی در مدارس گفت: اگر دانشآموزان احساس امنیت و اعتماد داشته باشند، میتوانند مسائل و مشکلات خود را با افراد مورد اعتماد در مدرسه مطرح کنند و این موضوع نقش مؤثری در پیشگیری از آسیبهای رفتاری و فکری دارد.
مهدی درخشانی، مشاور مدیرکل آموزش وپرورش شهرستانهای تهران در حاشیه جلسه عمومی و فصلی مدیران مدارس در گفتوگو با پانا با اشاره به یکی از مهمترین اصلاحاتی که باید در نظام مدرسهای صورت گیرد، اظهار کرد: «مدرسه تنها محل آموزش دروس نیست، بلکه باید به فضایی امن و آرام برای دانشآموزان تبدیل شود تا آنها بتوانند بدون ترس و نگرانی درباره مشکلات خود صحبت کنند.»
وی افزود: «همه ما میدانیم هر دانشآموز معمولاً با یک یا دو نفر از کارکنان مدرسه، اعم از معلم، مشاور، معاون یا مدیر، ارتباط صمیمانهتری دارد. اگر این ارتباط در بستر امنیت روانی شکل بگیرد، دانشآموز راحتتر مسائل خود را مطرح میکند و همین گفتوگو میتواند از بسیاری خطاهای فکری و اشتباهات رفتاری پیشگیری کند.»
درخشانی با اشاره به نقش مؤثر همیاران مشاور در مدارس تصریح کرد: «همیاران مشاور که از میان خود دانشآموزان انتخاب و آموزش میبینند، به دلیل همدلی بیشتر، شنیدن فعال و احساس مسئولیت، میتوانند شنونده دغدغهها، نگرانیها و مشکلات همسالان خود باشند و پل ارتباطی مؤثری میان دانشآموزان و کادر مدرسه ایجاد کنند.»
این کارشناس آموزشوپرورش، رازداری را مهمترین اصل در این مسیر دانست و گفت: «چه کارکنان مدرسه و چه همیاران مشاور باید نسبت به مسائل دانشآموزان کاملاً رازدار باشند. دانشآموزان خصوصیترین نگرانیهای خود را مطرح میکنند و این اعتماد نباید خدشهدار شود. در صورت لزوم، این موضوعات تنها باید از مسیر مشاور مدرسه یا مدیر پیگیری شود.»
وی در پایان با خطاب قرار دادن مدیران و کادر مدارس خاطرنشان کرد: «ضروری است فضای گفتوگو درباره آسیبهای اجتماعی در مدارس گسترش یابد. هرچه گفتوگو میان همکاران بیشتر شود، زوایای پنهان مسائل بهتر دیده میشود و در نتیجه میتوان مدیریت دقیقتر و مؤثرتری برای حفظ امنیت و سلامت دانشآموزان داشت.»
ارسال دیدگاه