دبیر علوم تجربی آموزشگاه اسوه ناحیه یک شهرستان بهارستان:

درس علوم، پایه‌ تمام پیشرفت‌های علمی است

بهارستان یک(پانا)- دبیر علوم تجربی آموزشگاه اسوه ناحیه یک شهرستان بهارستان، درس علوم را پایه‌ تمام پیشرفت‌های علمی دانست.

کد مطلب: ۱۶۴۷۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
درس علوم، پایه‌ تمام پیشرفت‌های علمی است

مریم توکلی دبیر علوم تجربی آموزشگاه اسوه ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با پانا در خصوص چگونگی کمک‌رسانی درس علوم به دانش‌آموزان در شناخت دنیای اطراف اذعان کرد: «درس علوم پدیده‌های طبیعی مثل نور، صدا، بدن انسان، گیاهان و زمین را بررسی می‌کند، دانش‌آموزان با یادگیری آن می‌آموزند چرا باران می‌بارد یا گیاهان رشد می‌کنند، باعث می‌شود به محیط اطراف با دقت بیشتری نگاه کنیم، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند هر اتفاقی دلیلی دارد، این درس کنجکاوی را در ذهن دانش‌آموزان افزایش می‌دهد و همچنین شناخت بهتر طبیعت باعث احترام بیشتر به آن می‌شود، در نتیجه دانش‌آموزان ارتباط بهتری با دنیای اطراف خود برقرار می‌کنند.» 

وی در خصوص مهارت‌هایی که با یادگیری علوم در دانش‌آموزان تقویت می‌شود ادامه داد: «درس علوم مهارت مشاهده دقیق را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند سوال بپرسد و دنبال پاسخ باشد؛ در تفکر منطقی و درست فکر کردن رشد می‌کنند، توانایی حل مسئله در موقعیت‌های مختلف افزایش می‌یابد، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند نتایج را بررسی و مقایسه کند، کار گروهی در انجام آزمایش‌ها تقویت می‌شود، این مهارت‌ها در تمام درس‌ها و زندگی کاربرد دارند، درس علوم به ما کمک می‌کند مشکلات زندگی را بهتر درک کنیم مثلا درمورد سلامت بدن، تغذیه و بهداشت اطلاعات می‌دهد؛دانش‌آموزان یاد می‌گیرند چگونه از انرژی درست استفاده کنند، علوم در حفظ محیط زیست نقش مهمی دارد؛ با یادگیری علوم می‌توان تصمیم‌های بهتری گرفت، دانش‌آموزان کمتر دچار اشتباه‌های خطرناک می‌شوند و در نتیجه زندگی سالم‌تر و آگاهانه‌تری خواهند داشت.» 

دبیر علوم تجربی آموزشگاه اسوه در خصوص ضروری بودن انجام آزمایش‌ها‌ی درس علوم و ایجاد علاقه در دانش‌آموزان به درس علوم عنوان کرد: «انجام دادن آزمایش‌ها باعث می‌شوند مطالب فقط حفظ نشوند، دانش‌آموزان با چشم خود نتیجه را می‌بینند و یادگیری عملی ماندگارتر از یادگیری حفظی است، آزمایش‌ها باعث افزایش علاقه به درس می‌شوند و دانش‌آموزان فعالانه در یادگیری شرکت می‌کنند و همچنین اشتباه کردن و اصلاح آن باعث یادگیری بهتر می‌شود، آزمایش‌ها درس علوم را واقعی و قابل لمس می‌کنند؛ انجام آزمایش‌های ساده و جذاب در کلاس و استفاده از فیلم‌ها و تصاویر آموزشی در علاقمند کردن دانش‌آموزان به درس علوم مؤثر است؛ فعالیت‌های گروهی علاقه را افزایش می‌دهد، ربط دادن درس به زندگی روزمره و استفاده از بازی‌های آموزشی مفید است و همچنین تشویق دانش‌آموزان باعث انگیزه بیشتر می‌شود در این صورت درس علوم به درسی دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود.» 

مریم توکلی دبیر علوم تجربی آموزشگاه اسوه ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان سخنان خود افزود: «علوم پایه‌ تمام پیشرفت‌های علمی است؛ اختراع‌ها و فناوری‌ها از علم شروع می‌شوند، پزشکی، صنعت و ارتباطات به علوم وابسته‌اند، علوم باعث رشد اقتصادی جامعه می‌شود و پیشرفت علمی کیفیت زندگی را بهتر می‌کند؛ جامعه علمی قوی، آینده بهتری دارد، بنابراین علوم نقش اساسی در پیشرفت جامعه دارد؛ علوم دانش‌آموزان را با مشاغل علمی آشنا می‌کند و علاقه به رشته‌هایی مثل پزشکی و مهندسی ایجاد می‌شود و دانش‌آموزان توانایی تحقیق و بررسی پیدا می‌کنند، علوم اعتمادبه‌نفس شغلی را تقویت می‌کند و دانش‌آموزان مسیر آینده خود را بهتر می‌شناسند در نتیجه انتخاب شغل آگاهانه‌تری خواهند داشت.» 

خبرنگار : دانش‌آموز؛ النا نظری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار