معاون پرورشی مدرسه آمنه ناحیه یک شهرستان بهارستان:

پرورش مهارت‌های شخصیتی و اجتماعی دانش‌آموزان یکی از ارکان اساسی تعلیم و تربیت است

بهارستان یک(پانا)- معاون پرورشی مدرسه آمنه ناحیه یک شهرستان بهارستان، پرورش مهارت‌‌های شخصیتی و اجتماعی دانش‌آموزان را یکی از ارکان اساسی تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۱۶۴۷۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
پرورش مهارت‌های شخصیتی و اجتماعی دانش‌آموزان یکی از ارکان اساسی تعلیم و تربیت است

فاطمه واقفی معاون پرورشی مدرسه آمنه ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره بر نقش برنامه‌‌های پرورشی در رشد دانش‌آموزان اذعان کرد:« برنامه‌های پرورشی با هدف تقویت اعتمادبه‌نفس و خودآگاهی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند و این امر می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌ تحصیلی و اجتماعی آنان شود. پرورش مهارت‌‌های شخصیتی و اجتماعی دانش‌آموزان یکی از ارکان اساسی تعلیم و تربیت است. این برنامه‌ها فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند تا با مشارکت در فعالیت‌‌های گروهی، هنری، ورزشی و فرهنگی، توانمندی‌ خود را کشف کرده و به رشد تربیتی متوازن دست یابند. این فعالیت‌ها موجب افزایش احساس مسئولیت، خودباوری و مهارت‌ ارتباطی در آنان می‌شود که در آینده راهگشای زندگی آنان خواهد بود.»

وی با تأکید بر اهمیت حمایت‌های عاطفی و اجتماعی مربیان در فرآیند پرورشی بیان کرد:« نقش مربیان فراتر از انتقال دانش است؛ آنان به‌عنوان پشتیبانان عاطفی و راهنمایان اجتماعی می‌توانند تأثیر بسزایی بر رفتار و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشند. هنگامی‌ که دانش‌آموزان احساس کنند مورد توجه، احترام و حمایت مربیان خود قرار دارند، انگیزه بیشتری برای یادگیری و مشارکت در فعالیت مدرسه پیدا می‌کنند. این حمایت‌ها به کاهش اضطراب، افزایش روحیه و بهبود روابط بین‌فردی دانش‌آموزان کمک می‌کند و در چنین محیطی آنان می‌توانند با اعتمادبه‌نفس بالاتر به چالش‌ها پاسخ دهند و در مسیر رشد تحصیلی و شخصی خود به موفقیت‌های چشمگیر دست یابند.»

واقفی در ادامه افزود:« ما شاهد بوده‌ایم که دانش‌آموزان با شرکت فعال در برنامه‌های فرهنگی و هنری مدرسه، نه‌ تنها مهارت‌ خود را ارتقا داده‌اند، بلکه با اعتماد به نفس بیشتری در فعالیت‌‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند. این دانش‌آموزان با شرکت در نمایش مدرسه و فعالیت‌ گروهی، مهارت‌ ارتباطی خود را بهبود بخشیده و به شکل مؤثری در تعامل با دیگران پیشرفت کرده‌اند. این دستاوردها نمایانگر تأثیر مثبت برنامه‌های پرورشی بر رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان است. همچنین، نقش مربیان در حمایت و همراهی مستمر دانش‌آموزان بسیار کلیدی و تأثیرگذار است. با توجه به این نتایج، می‌توان به آیندهٔ روشن‌تری برای دانش‌آموزان امید داشت. این نوع فعالیت‌ها به ایجاد بستری برای توسعه شخصیت و توانمندی‌های آنان کمک می‌کند.»

وی با توجه بر نحوه تنظیم برنامه‌ پرورشی شرح داد:« اولین گام در طراحی این برنامه‌ها شناخت دقیق ویژگی‌ها، علایق و نیاز هر دانش‌آموز است تا بتوانیم فعالیت‌ متناسب با توانمندی‌ها و شرایط آنان ارائه دهیم. این امر نیازمند همکاری نزدیک مربیان، مشاوران و خانواده‌ است تا برنامه‌ها به صورت منعطف و هدفمند طراحی شوند و فرصت رشد و پیشرفت برای همه دانش‌آموزان فراهم آید. برنامه‌ های پرورشی باید ترکیبی از فعالیت‌های فردی و گروهی باشند تا علاوه بر تقویت مهارت‌ شخصی، توانایی‌ اجتماعی و روحیه همکاری نیز در دانش‌آموزان رشد یابد. همچنین ارزیابی مستمر و دریافت بازخورد از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نقش مهمی در بهبود و ارتقای این برنامه‌ها دارد.»

معاون پرورشی مدرسه آمنه ناحیه یک شهرستان بهارستان، در پایان سخنان خود با توجه ویژه بر برنامه‌ پرورشی خاطرنشان کرد:« پرورش دانش‌آموزان تنها به آموزش دروس محدود نمی‌شود؛ بلکه توسعه مهارت‌ اجتماعی، عاطفی و اخلاقی آنان نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. مدارس باید با برنامه‌ریزی‌ اصولی و حمایت‌ مستمر از دانش‌آموزان و مربیان، نسلی پویا و مسئولیت‌پذیر تربیت کنند تا بتوانند با چالش‌های زندگی روبه‌رو شوند و نقش مؤثری در جامعه ایفا کنند. مدارس باید محیطی امن و محلی برای کشف استعداد‌های گوناگون باشند تا بتوانند نقش خود را در تربیت کامل دانش‌آموزان به بهترین شکل ایفا کنند و برنامه‌ پرورشی را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند تعلیم و تربیت دنبال نمایند.»

 

خبرنگار : دانش آموز؛ زهرا اسلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار