دبیر مطالعات‌ اجتماعی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان:

مواجههٔ مسئولانه با مسائل روز، زمینه‌ساز بلوغ فکری دانش‌آموزان است

بهارستان یک(پانا)- دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان؛ مواجههٔ مسئولانه با مسائل روز را زمینه‌ساز بلوغ فکری دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۶۴۷۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مواجههٔ مسئولانه با مسائل روز، زمینه‌ساز بلوغ فکری دانش‌آموزان است

خدیجه رحمانی‌زاده دبیر مطالعات اجتماعی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفت‌و‌گو با پانا ضمن اشاره به تأثیر مسائل اجتماعی بر نگرش و رفتار دانش‌آموزان خاطرنشان کرد« مسائل اجتماعی روز کشور با توجه به حضور گسترده دانش‌آموزان در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، به شکل مستقیم بر برداشت‌ها و نوع نگاه آن‌ها اثر می‌گذارد و نگرش آن‌ها را شکل می‌دهد؛ این مسائل گاهی موجب حساس‌تر شدن نوجوانان نسبت به عدالت، امنیت، آینده شغلی و هویت اجتماعی می‌شود؛ لازم به ذکر است قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار و گفت‌وگوهای اجتماعی، ذهن آن‌ها را نیز فعال‌تر و شیوه تحلیل آن‌ها را تغییر می‌دهد؛ همچنین دانش‌آموزان نه‌تنها تحت تأثیر محتوا‌ی اجتماعی قرار می‌گیرند، بلکه آن را در رفتارهای روزمره و ارتباطات خود بازتاب می‌دهند.»

وی درخصوص بیشترین تأثیر مسائل اجتماعی در سال‌های اخیر عنوان کرد:« در سال‌های اخیر، مسئله گسترش فضای مجازی و حجم بالای اطلاعاتی که در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد، بیشترین تأثیر را بر آن‌ها ایجاد می‌کند؛ تغییرات اقتصادی، نگرانی‌های مربوط به آینده شغلی، تحصیلی و بحث‌های مربوط به امنیت روانی جامعه نیز به شکلی جدی ذهن دانش‌آموزان را درگیر می‌کند؛ همچنین موضوعاتی مانند سلامت روان، کیفیت آموزش و تغییرات فرهنگی همگی به‌گونه‌ای بر رفتار و احساسات آنان اثر می‌گذارند؛ مجموعه این عوامل سبب می‌شود تا نوجوانان نسبت به تحولات اجتماعی حساس‌تر و واکنش‌های عمیق‌تری نشان دهند.»

رحمانی‌زاده با اشاره به پیامدهای اخبار و اتفاقات اجتماعی بیان کرد:« بیشتر دانش‌آموزان اخبار اجتماعی را از طریق شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ویدئویی و گفت‌وگوهای دوستانه دریافت می‌کنند؛ این مسیرها سرعت انتقال اطلاعات را بالا برده و دسترسی نوجوانان به مجموعه گسترده‌ای از موضوعات را فراهم می‌کنند؛ اما در کنار این مزیت، ممکن است موجب دریافت اطلاعات نادرست، نیمه‌کامل یا هیجان‌‌‌کننده باشد و ذهن آن‌ها را درگیر کند؛ اگر دانش‌آموزان مهارت تشخیص منبع معتبر را نداشته باشند، احتمال سوءبرداشت در آنها افزایش می‌یابد و رفتار اجتماعی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

وی در ادامه شرح داد:« برخی مسائل اجتماعی ممکن است دانش‌آموزان را نگران و ذهن آن‌ها را پراکنده کنند؛ مواجهه با حجم بالای اخبار و گفت‌وگوهای پرتنش می‌تواند باعث افزایش فشار روانی آنان شود و تمرکز تحصیلی آن‌ها را کاهش دهد؛ مدرسه می‌تواند با ایجاد فضای گفت‌وگو، ارائه توضیحات درست و دعوت به تحلیل منطقی از شدت نگرانی‌ها بکاهد و آرامش برقرار کند؛ همچنین آموزش مهارت‌های مدیریت استرس و تبیین واقعیت‌ها با زبان ساده می‌تواند به تثبیت امنیت روانی دانش‌آموزان کمک و احساس حمایت ایجاد کند.»

رحمانی زاده درخصوص مدیریت مسائل اجتماعی عنوان کرد:« دبیران مطالعات اجتماعی می‌توانند با انتخاب زبان بی‌طرف و ارائه اطلاعات دقیق، زمینه گفت‌وگؤ آرام و منطقی را فراهم کنند؛ آنان می‌توانند با طرح پرسش‌های تحلیلی به‌جای جملات تحریک‌کننده، کلاس را به سمت بحث سازنده هدایت کنند؛ همچنین می‌توانند با تأکید بر احترام به دیدگاه‌های متفاوت، به دانش‌آموزان کمک کنند تا گفت‌وگؤ سالم را شکل دهند؛ به‌علاوه، آنان می‌توانند با ارائه جمع‌بندی علمی و اخلاقی، فضای کلاس را از تنش دور و بحث را مدیریت کنند.» 

وی با اشاره به افزایش حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت دانش‌آموزان با آگاهی از مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد:« آگاهی از مسائل اجتماعی می‌تواند حس تعلق به جامعه را در نوجوانان پررنگ و انگیزه مشارکت را تقویت کند؛ هنگامی که دانش‌آموزان از مشکلات جامعه مطلع می‌شوند، تمایل بیشتری برای کمک، همکاری و ارائه راه‌حل پیدا می‌کنند؛ در چنین حالتی، آن‌ها احساس می‌کنند بخشی از تغییرات مثبت جامعه به‌شمار می‌آیند؛ این آگاهی می‌تواند روحیه شهروندی آن‌ها را تقویت کند و توانمندی‌های اجتماعی آن‌ها را گسترش دهد.»

دبیر مطالعات ‌اجتماعی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک شهارستان بهارستان در پایان سخنان خود با نگرش به نقش خانواده‌ها در مدیریت تأثیر مسائل اجتماعی تصریح کرد:« خانواده‌ها با گفت‌وگؤ صمیمانه و ارائه توضیحات آرامش‌بخش می‌توانند نقش اساسی در کاهش نگرانی‌های نوجوانان ایفا کنند؛ آن‌ها می‌توانند با نظارت مناسب و بدون سخت‌گیری افراطی، مسیر دریافت اطلاعات را مدیریت و از سردرگمی جلوگیری کنند؛ خانواده‌ها با الگوسازی رفتاری به نوجوانان نشان می‌دهند چگونه با مسائل اجتماعی با آرامش و منطق مواجه شوند و رفتار مسئولانه داشته باشند؛ شایان ذکر است حمایت عاطفی خانواده می‌تواند به نوجوانان اطمینان بدهد که در مواجهه با چالش‌های اجتماعی تقویت می‌شوند.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز؛ حدیثه خلیل‌نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار