معاون پرورشی آموزشگاه شهید علوی ناحیه یک شهرستان بهارستان:

پژوهش، تلاشی برای یافتن پاسخ درست است

بهارستان یک(پانا)- معاون پرورشی آموزشگاه شهید علوی ناحیه یک شهرستان بهارستان، پژوهش را تلاشی برای یافتن پاسخ درست دانست.

کد مطلب: ۱۶۴۷۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش، تلاشی برای یافتن پاسخ درست است

سمیه حسینی معاون پرورشی آموزشگاه شهید علوی ناحیه یک شهرستان بهارستان، در گفت‌وگو با پانا در رابطه با آموزش پژوهش اظهار کرد:« پژوهش، تلاشی برای یافتن پاسخ درست است؛ در پژوهش، فرد اطلاعات جمع می‌کند، آن‌ها را می‌خواند، مقایسه می‌کند و نتیجه می‌گیرد؛ پژوهش همیشه سخت و پیچیده نیست، حتی یک تحقیق ساده مدرسه‌ای هم یک پژوهش کوچک محسوب می‌شود؛ هدف پژوهش فهم بهتر موضوع‌ها و رسیدن به نتیجه‌های روشن است؛ در این کار، سؤال مهم‌ترین مرحله است و پژوهش با یک سؤال درست آغاز می‌شود، وقتی دانش‌آموز یک موضوع علمی را تحقیق می‌کند، تجربه پژوهش به دست می‌آورد؛ پژوهش مهارت فکر کردن، یادگیری و بررسی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند، نتیجه پژوهش کمک می‌کند مشکل‌ها بهتر دیده و حل شوند؛ هر پژوهش کوچک، قدمی برای یادگیری بیشتر است، هر پژوهش کوچک قدمی برای یادگیری بیشتر و جست‌وجوی دانایی است.»

وی این چنین ادامه داد:« در امر پژوهش چالش‌های جدی وجود دارند و مهم‌ترین آنها کمبود امکانات و بودجه است؛ گاهی آزمایشگاه‌ها، ابزار لازم یا منابع علمی کافی در دسترس نیست و همین پژوهش را سخت‌تر می‌کنند؛ اگرچه بعضی افراد روش درست پژوهش علمی را نمی‌دانند و با وجود تلاش و انگیزه، نتیجه دقیقی به دست نمی‌آورند؛ نبود آموزش درست باعث می‌شود نتایج پژوهش اشتباه یا ناقص باشند، همین ارتباط بین مدرسه، دانشگاه و صنعت، ضعیف است و برخی ایده‌ها کاربرد واقعی پیدا نمی‌کنند؛ پژوهش بدون راهنمایی، زمان و حمایت، پیشرفت نمی‌کند، نبود کتاب، اینترنت یا فضای آموزشی مناسب از جمله چالش‌های پژوهش هستند؛ اگر این مشکلات کم شوند، پژوهش بهتر انجام می‌شود و حمایت علمی، موفقیت پژوهش را بیشتر می‌کند.»

حسینی با اشاره به نقش رشد علم در زندگی بیان کرد:« پژوهش باعث رشد علم و ساخت ابزارهای جدید می‌شود، زیرا بسیاری از فناوری‌ها، درمان‌ها و راه‌حل‌های جامعه با پژوهش به وجود می‌آیند و بدون پژوهش، کشور در پزشکی، فناوری، محیط‌زیست و انرژی پیشرفتی نمی‌کند؛ همچنین، پژوهش کمک می‌کند مشکلات جامعه دیده و برای آنها راه‌حلی پیدا شود؛ سلامت، آموزش و زندگی روزانه مردم به نتیجه پژوهش‌ها وابسته هستند و کشورهایی که پژوهش را جدی می‌گیرند، سریع‌تر رشد می‌کنند و آینده بهتری می‌سازند؛ پژوهش باعث تولید دانش جدید می‌شود و مسیرهای تازه‌ای را برای کشف هموار می‌کند، زیرا پژوهش پایه نوآوری است و هر پیشرفت بزرگ از یک سؤال ساده شروع شده است؛ بنابراین پژوهش، آینده یک کشور را تعیین می‌کند.»

وی همچنین ادامه داد:« علاقه به پژوهش در دانش‌آموزان با کارهای ساده می‌تواند افزایش یابد؛ کارهایی مانند پروژه‌های تحقیقاتی مدرسه، جشنواره‌های علمی، آزمایش‌های جذاب و تشویق معلمان و خانواده، انگیزه پژوهش را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند؛ وقتی دانش‌آموز نتیجه تلاش خود را می‌بیند، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کند؛ همچنین، پرسیدن سؤال‌های تازه و جست‌وجو برای جواب، ذهن دانش‌آموز را فعال می‌کند و کار گروهی، نوشتن نتایج و ارائه کار به دیگران، باعث رشد مهارت‌ها در دانش‌آموزان می‌شوند؛ شرکت در برنامه‌های علمی نشان می‌دهد تحقیق کار ارزشمندی است، وقتی تلاشی دیده می‌شود، دانش‌آموز انگیزه ادامه پیدا می‌کند؛ همچنین، تجربه‌های کوچک پژوهشی در سن پایین باعث علاقه بیشتر در آینده می‌شود، پژوهش با کنجکاوی شروع می‌شود؛ با تلاش ادامه پیدا می‌کند و تشویق درست، مسیر پژوهش را برای دانش‌آموزان هموار می‌کند.»

 معاون پرورشی آموزشگاه شهید علوی ناحیه یک شهرستان بهارستان، در پایان سخنان خود شرح داد:« پژوهش باید دارای سؤال روشن و اطلاعات دقیق و نتیجه روشن باشد و یک مشکل واقعی را حل کند؛ پژوهشگر نیز باید فرد صادقی باشد و بدون کپی کردن، با مطالعه و تلاش نتیجه بگیرد؛ استفاده از کتابخانه، اینترنت، گفت‌وگو با معلم و کار گروهی برای برخی پژوهش‌ها کافی هستند و همه پژوهش‌ها پرهزینه نیستند و فکر کردن، خلاقیت و برنامه‌ریزی مهم‌ترین ابزارهای پژوهش می‌باشند؛ نتیجه پژوهش باید درست نوشته شود تا دیگران از آن استفاده کنند؛ همچنین پژوهش اگر برای کمک به جامعه باشد، ارزش بیشتری دارد، موضوع‌هایی مانند آلودگی هوا، صرفه‌جویی در آب و بهبود آموزش نمونه پژوهش‌های کاربردی در جامعه هستند؛ پژوهش نباید فقط برای نمره باشد، هر پژوهش کوچک امروز، می‌تواند پایه یک موفقیت بزرگ در آینده شود، چراکه آینده یک کشور با سؤال و پژوهش ساخته می‌شود.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز؛ ستایش قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار