معاون پرورشی آموزش‌و‌پرورش شهرستان فیروزکوه:

غربالگری دانش‌آموزان؛ موتور محرک تحول آموزشی و تربیتی فیروزکوه است

فیروزکوه (پانا) – معاون پرورشی آموزش‌و‌پرورش فیروزکوه با تأکید بر اینکه غربالگری پایه‌های هفتم تا نهم «ستون اصلی برنامه‌ریزی مدرسه‌محور» در سال تحصیلی جاری است، تصریح کرد: «تحلیل داده‌های غربالگری، نگاه شهرستان را به‌سمت برنامه‌ریزی دقیق، حمایت هدفمند و ارتقای واقعی کیفیت تربیتی سوق می‌دهد.»

کد مطلب: ۱۶۴۳۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
غربالگری دانش‌آموزان؛ موتور محرک تحول آموزشی و تربیتی فیروزکوه است

فائزه یوسفیان، معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، با اشاره به اجرای سراسری طرح غربالگری دانش‌آموزان متوسطه اول، این طرح را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت در مسیر «شناخت جامع دانش‌آموز» عنوان کرد و گفت: «غربالگری تنها یک ارزیابی ساده نیست؛ بلکه فرایندی نظام‌مند، تخصصی و مبتنی بر داده است که به ما امکان می‌دهد از وضعیت واقعی دانش‌آموزان در حوزه‌های تحصیلی، مهارتی، اجتماعی و رفتاری آگاهی دقیق پیدا کنیم. این آگاهی، مقدمه‌ برنامه‌ریزی هوشمندانه و هدفمند در مدرسه است.»

وی با بیان اینکه پایه‌های هفتم تا نهم از نظر رشد شناختی و رفتاری حساس‌ترین دوره نوجوانی است، افزود: «در این سنین، شخصیت اجتماعی و هویت فردی دانش‌آموز شکل می‌گیرد، مسیر تحصیلی تعیین می‌شود و بسیاری از مهارت‌های پایه تثبیت می‌گردد. به همین دلیل، غربالگری در این دوره نه‌تنها یک اقدام تکمیلی، بلکه ضرورتی راهبردی برای مدارس است.»

معاون پرورشی آموزش و پرورش فیروزکوه، رویکرد این طرح را «پیشگیری‌محور» دانست و ادامه داد: «هدف ما در غربالگری، تشخیص زودهنگام نیازهاست. چه در حوزه آموزشی و تمرکز تحصیلی، چه در حوزه رفتارهای اجتماعی، چه در سلامت جسم و بینایی، و چه در نیازهای مشاوره‌ای. زمانی که نیازها به‌موقع شناسایی شوند، هم از بروز مشکلات گسترده‌تر جلوگیری می‌شود و هم مسیر رشد دانش‌آموز با شتاب و کیفیت بیشتری پیش می‌رود.»

وی افزود: «اطلاعات حاصل از این طرح، نقطه آغاز طراحی برنامه‌های حمایتی است؛ از تشکیل کلاس‌های جبرانی و مهارت‌های مطالعه گرفته تا برگزاری جلسات مشاوره، آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت فعالیت‌های پرورشی و طراحی برنامه‌های فرهنگی هدفمند. مدارس با تکیه بر داده‌های واقعی، می‌توانند برای هر دانش‌آموز مسیر روشن‌تری تعریف کنند.»

یوسفیان با تأکید بر نقش کلیدی حوزه پرورشی در این فرآیند اظهار کرد: «معاونت پرورشی مسئولیت دارد که نتایج غربالگری را به برنامه‌های تربیتی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و مهارت‌آموزی پیوند بزند. امروز مدرسه تنها محل انتقال دانش نیست؛ بلکه مرکز هدایت، رشد و توانمندسازی است. به همین دلیل باید برنامه‌هایمان دقیق و مبتنی بر نیازهای واقعی باشد.»

وی با اشاره به اهمیت تعامل با خانواده‌ها گفت: «خانواده‌ها اصلی‌ترین شریک تربیتی ما هستند. آگاهی آنها از نتایج غربالگری، کمک می‌کند راهبردهای مدرسه در بستر خانه ادامه پیدا کند و دانش‌آموز یک مسیر منسجم تربیتی را تجربه کند. ما در این طرح، بر ارتباط مؤثر با والدین تأکید ویژه داریم.»

معاون پرورشی آموزش و پرورش فیروزکوه همچنین نتیجه‌محوری طرح را یادآور شد و تصریح کرد: «بی‌تردید، داده‌های حاصل از غربالگری پایه‌گذار یک تحول در برنامه‌ریزی مدارس خواهد بود. این طرح از دل آمار و تحلیل‌ها، نیازها، استعدادها و ظرفیت‌های دانش‌آموزان را استخراج می‌کند و در اختیار مدیران، مشاوران و معلمان قرار می‌دهد تا با تصویر روشن‌تری، مسیر برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی را پیش ببرند.»

یوسفیان اجرای دقیق این طرح را گامی مهم در جهت ارتقای کیفیت تربیتی شهرستان دانست و گفت: «فیروزکوه در سال جاری با تمرکز بر غربالگری، در مسیر برنامه‌ریزی علمی‌تر حرکت می‌کند. تلاش ما این است که هیچ دانش‌آموزی از دایره حمایت‌های آموزشی و تربیتی خارج نمانَد و همه بتوانند بر اساس توانمندی‌های واقعی خود پیش بروند.»

خبرنگار : دانش‌آموز فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار