مشاور دبیرستان نشاط ناحیه دو بهارستان:
حضور همیار مشاور در مدارس راهی برای مدرسهای بدون آسیب و با تابآوری بیشتر است
بهارستاندو (پانا) - مشاور مدرسه نشاط ناحیه دو بهارستان، حضور همیار مشاور در مدارس را راهی برای مدرسهای بدون آسیب و با تابآوری بیشتر دانست.

فائزه ربیعی، مشاور دبیرستان نشاط ناحیه دو بهارستان، در گفتوگو با خبرنگار پانا به تشریح جایگاه محوری و نقش کلیدی طرح «همیار مشاور» در محیطهای آموزشی پرداخت و بر اهمیت این طرح در کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزی تأکید کرد.
ربیعی در تعریف «همیار مشاور» اظهار کرد: «همیار مشاور، رابطی میان دانشآموزان و مشاوران مدرسه است که وظیفه دارد پیامهای مشاورهای و مهارتهای تخصصی آموزشدیده را به سایر همکلاسیها منتقل کند. همیار مشاور نقشی پررنگ و مؤثر در مدرسه ایفا میکند؛ زیرا میتواند دانشآموزان نیازمند را شناسایی کرده و با ارجاع بهموقع، در حل بسیاری از مشکلات آموزشی و روانی مدرسه کمک کند.»
وی با اشاره به شعار انتخابات طرح همیار مشاور سال تحصیلی جاری گفت: «شعار ما این است که همه با هم برای مدرسهای بدون آسیب تلاش کنیم. از آنجا که دانشآموزان در این سن بهشدت تحت تأثیر همسالان خود هستند، چه مثبت و چه منفی، این طرح به ما کمک میکند تا از ظرفیت تأثیرگذاری دوستان و همسالان برای کمکرسانی بهره ببریم. البته گفتنی است که همیار مشاور هرگز جایگزین مشاور نیست، بلکه پلی برای معرفی دانشآموزان نیازمند به یاری و واسطهای برای انتقال مهارتهای تخصصی مانند کمک به دانشآموز مضطرب با استفاده از تکنیکهای آرامسازی است.»
مشاور دبیرستان نشاط در ادامه به ویژگیهای لازم برای یک همیار مشاور موفق اشاره کرد و افزود: «فردی که همیار مشاور میشود باید ویژگیهایی مانند رازداری، علاقه به یادگیری و آموختن مطالب جدید را داشته باشد؛ همچنین توانایی همدلی نیز از مهارتهای ضروری است، یعنی در جایگاه همیار مشاور بتوانم حال دوست خود را درک کنم، ناراحتی او را بفهمم و آن را ناراحتی خود بدانم تا قادر به کمک باشم. علاوه بر این، لازم است همیار مشاور قدرت حل مسئله و فنبیان قوی برای ارائه مطالب در کلاسها داشته باشد.»
ربیعی با تأکید بر روند انتخاب همیاران مشاور، محبوبیت را در کنار صلاحیت یکی از ارکان اصلی دانست: «دانشآموزان در فرآیند رأیگیری، فردی را انتخاب میکنند که از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این محبوبیت تأثیرگذاری مضاعفی ایجاد میکند؛ بنابراین، یکی از اصول مهم انتخاب همیار مشاور، برخورداری از محبوبیت است.»
وی همچنین با اشاره به شعار سال تحصیلی جاری هفته بهداشت روان با عنوان «تابآوری در برابر بحران» اذعان کرد: «تلاش ما و همیاران مشاور این است که ویژگیهای مذکور را هم در خودشان تقویت کنند و هم در میان همکلاسیها رواج دهند.»
ربیعی در توضیح مفهوم تابآوری عنوان کرد: «تابآوری به معنای آن است که وقتی در شرایط بحران قرار میگیریم، بتوانیم با تفکر انعطافپذیر و حل مسئله مؤثر، از پس مشکلات برآییم. برای درک بهتر، تفکر را میتوان به دو نوع سخت و نرم تقسیم کرد؛ درخت بلوط نماد تفکر سخت و درخت نخل نماد تفکر نرم و منعطف است. در طوفانهای شدید، نخل با انعطاف از بحران عبور میکند، اما بلوط ممکن است شاخههایش را از دست بدهد.»
مشاور مدرسه نشاط بهارستاندو در پایان خاطرنشان کرد: «در تصمیمگیریها باید بیاموزیم منعطف فکر کنیم. شروع تفکر انعطافپذیر شاید در ابتدا دشوار باشد، اما میتوان با کارهای کوچک آغاز کرد؛ مثلاً روز را با جملات انگیزشی شروع کنیم و در مواجهه با مشکلات، چندین راهحل جایگزین داشته باشیم تا اگر یکی کارساز نبود، از دیگری استفاده کنیم. تفکر منعطف با خلاقیت همراه است و همیار مشاور برای کمک به دوستانش باید از این خلاقیت بهره ببرد.»
ارسال دیدگاه