کارشناس مشاوره آموزشوپرورش فیروزکوه:
همیاران مشاور، بازوان توانمند مشاوران مدارس در ارتقای سلامت روان دانشآموزان هستند
فیروزکوه(پانا) - کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه همیاران مشاور را بازوان توانمند مشاوران مدارس در ارتقای سلامت روان دانشآموزان دانست.

بهنام حکیمی، کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، در گفتوگو با خبرنگار پانا با تأکید بر اهمیت جایگاه همیاران مشاوره در مدارس، این طرح را یکی از مؤثرترین برنامهها در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان دانست.
حکیمی در توضیح مفهوم همیار مشاوره گفت: «همیاران مشاوره دانشآموزانی هستند که با آموزش و هدایت مشاوران مدارس، در زمینههایی مانند پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ارتقای مهارتهای ارتباطی، افزایش همدلی و حمایت از همسالان خود فعالیت میکنند. این دانشآموزان به عنوان بازوان توانمند مشاور، نقش پل ارتباطی میان دانشآموزان و مشاور مدرسه را ایفا میکنند.»
وی درباره اهداف اجرای این طرح افزود: «هدف اصلی طرح همیار مشاوره، تقویت روحیه مسئولیتپذیری و همیاری بین دانشآموزان و ایجاد محیطی سالم و پویا در مدارس است. با فعالسازی این طرح، دانشآموزان میآموزند که چگونه در مواجهه با مشکلات خود و دیگران، رفتارهای منطقی و سازنده داشته باشند.»
کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش فیروزکوه همچنین در خصوص نحوه انتخاب همیاران مشاوره بیان کرد: «معمولاً انتخاب همیاران مشاوره با همکاری مشاور، مدیر و معلمان انجام میشود. در این فرآیند، دانشآموزانی برگزیده میشوند که از نظر اخلاقی، رفتاری و تحصیلی الگوی مناسبی برای همسالان خود باشند. پس از انتخاب، آموزشهای لازم در زمینه مهارتهای ارتباطی، رازداری، همدلی و گوش دادن فعال به آنان ارائه میشود.»
وی در ادامه به اهمیت حضور همیاران مشاوره اشاره کرد و گفت: «در بسیاری از مواقع، دانشآموزان ترجیح میدهند مسائل خود را ابتدا با همسالانشان در میان بگذارند. در چنین شرایطی، همیاران مشاوره میتوانند با درک و همدلی به دوستان خود کمک کرده و در صورت نیاز، موضوع را به مشاور مدرسه ارجاع دهند. این فرایند موجب شکلگیری فضایی امن، صمیمی و حمایتگر در محیط مدرسه میشود.»
حکیمی نقش مشاوران مدارس در هدایت این طرح را بسیار مهم دانست و اظهار کرد:« مشاوران مدارس هدایتگران اصلی گروه همیاران هستند. آنان جلسات آموزشی منظم برگزار کرده، فعالیتها را سازماندهی میکنند و از ظرفیت همیاران مشاوره در تحقق اهداف تربیتی و روانی مدارس بهره میگیرند. همیاران مشاوره مکمل فعالیتهای مشاور هستند، نه جایگزین او.»
در پایان، این کارشناس مشاوره با اشاره به ضرورت همکاری خانوادهها گفت: «از والدین انتظار میرود در تعامل با مشاوران مدارس همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم با همدلی و هماهنگی، فضایی آرام، شاد و امن برای رشد روانی و تحصیلی دانشآموزان فراهم کنیم.»
ارسال دیدگاه