کارشناس مسئول واحد فنی و حرفهای و کاردانش ناحیه یک شهرستان بهارستان:
آموزش مهارت در هنرستانها نیازمند فضای مناسب و منابع تخصصی است
بهارستان یک (پانا) - کارشناس مسئول واحد فنی و حرفهای و کاردانش ناحیه یک شهرستان بهارستان، آموزش مهارت در هنرستانها را نیازمند فضای مناسب و منابع تخصصی دانست.

فاطمه احمدوند کارشناس مسئول واحد فنی و حرفهای و کاردانش شهرستان بهارستان، در گفتوگویی با پانا در رابطه با وضعیت فعلی آموزش فنی و حرفهای در مدارس اذعان کرد: «در حال حاضر، وضعیت آموزش در مدارس فنی و حرفهای در سطح نسبتاً قابل قبولی قرار دارد؛ این امر با توجه به توسعه و ورود دانشآموزان به هنرستانها که جزء اهداف نظام آموزشی کشور است، اهمیت بیشتری پیدا میکند؛ با افزایش آگاهی و اطلاعرسانی از نظام آموزشی فنی و حرفهای، ارزش این نظام آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار شده است که در سالهای گذشته به دلیل عدم آگاهی از جایگاه نظام آموزشی فنی و حرفهای، دانشآموزان به این سمت سوق داده نمیشدند و علاقهمندی به رشتههای فنی و حرفهای ملاک نبود.»
وی در خصوص تهدیدهایی مانند عدم استقبال دانشآموزان، در این حوزه گفت: «تهدیداتی همانند نظام آموزشی را مورد مخاطره قرار میدهد، عدم استقبال دانشآموزان نیست؛ بلکه برعکس، استقبال بیش از اندازه دانشآموزان جهت ورود به هنرستانها است؛ اما این استقبال بیش از اندازه لزوماً به دلیل علاقه یا داشتن مهارت دانشآموز نیست بلکه ناشی از وجود و ایجاد موانع ادامه تحصیل در شاخه نظری یا همان علوم پایه است؛ این موانع شامل امتحانات نهایی سخت در شاخه نظری، فرار دانشآموزان تلاشگر اما خسته از آزمونهای مداوم، آموزش نامطلوب در علوم پایه، نبود حق انتخاب رشته برای دانشآموزان به دلیل کمبود فضای فیزیکی و تجهیزاتی هنرستان و ملاک قرار دادن اولویتها در فرم هدایت تحصیلی می باشد.»
احمدوند در ادامه با تأکید بر محتوای آموزشی رشتههای فنی و حرفهای و نیازهای بازار کار خاطر نشان کرد: «منابع آموزشی علمی رشتههای مهارتی کاردانش، به دلیل نبود کتاب تخصصی، باعث آسیبپذیری نظام آموزشی رشتههای کاربردی این شاخه شده است؛ دوره کارورزی اگر در پایه دوازدهم و در طی سال تحصیلی، یعنی ضمن سال تحصیلی انجام پذیرد، ارزش و جایگاه خود را پیدا خواهد کرد؛ زیرا هم نظارت بهتر و هم کسب مهارت در محیط کار دیگه ای انجام خواهد شد اما متأسفانه هماکنون اجرای این دوره در تابستان و در پایه یازدهم انجام میشود و نظارت در محیطهای واقعی صورت نمیپذیرد.»
وی در ادامه در رابطه با جذب بیشتر دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای و اقدامات لازم گفت: «ما در صدد جذب دانشآموزان بیشتر نیستیم بلکه در صدد جذب دانشآموزان علاقهمند جهت ورود به هنرستانهای فنی و حرفهای هستیم؛ سیاست کلان نظام آموزشی، هدایت و سوق دادن دانشآموزان به کسب آموزش مهارت و ورود به بازار کار و پویا کردن و افزایش امید به زندگی برای نسل جوان و آیندهساز کشور است؛ مورد اول، اصلاح فرم هدایت تحصیلی و هدایت دانشآموزان با دادن حق انتخاب جهت ورود به نظام آموزشی فنی و حرفهای است نقاط قوت اصلی این نظام آموزشی در چند سال اخیر، اهمیت و توجه دانشآموزان و اولیا جهت کسب آموزش مهارت و استفاده از آن برای ورود به بازار کار است.»
احمدوند خصوص کسب مهارت دانشآموزان خاطر نشان کرد: «دانشآموزان با نمرات بالا یا نمرات پایین بر اساس علاقه و مهارت وارد هنرستان شوند؛ در واقع ما مسئولین مانع کسب مهارت دانشآموز نشویم و مرزبندی جهت انتخاب ایجاد نماییم بلکه دانشآموز به مرحله تشخیص برسد و حق انتخاب داشته باشد؛ وجود فضای فیزیکی مطلوب هنرستانی، یعنی آموزش با کیفیت و مهارت با تجهیزات معنا پیدا خواهد کرد؛ در غیر این صورت، خروجی صرفاً افرادی خواهند بود که بهترین دوران زندگی خویش را به جای کسب آموزش مهارت به بطالت گذراندهاند.»
ارسال دیدگاه