مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد:

تحول بنیادین آموزش و پرورش شهرستان ملارد با ایجاد شبکه مدارس یادگیرنده و نوآور ممکن می‌شود

ملارد (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد،ایجاد شبکه مدارس یادگیرنده و نوآور بستری فراهم می آورد که هر مدرسه نه تنها دغدغه پیشرفت خود را داشته باشد، بلکه به پیشرفت کل مجموعه آموزشی منطقه بیندیشد.

کد مطلب: ۱۶۰۴۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تحول بنیادین آموزش و پرورش شهرستان ملارد با ایجاد شبکه مدارس یادگیرنده و نوآور ممکن می‌شود

داوود محمدی فام، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد درگفتگو با خبرنگار پانا، با اشاره به چشم‌انداز سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: «اگر بنا باشد تغییری جدی و پایدار در ساختار آموزشی شهرستان رقم بخورد، آن تغییر چیزی جز ایجاد شبکه مدارس یادگیرنده و نوآور نخواهد بود؛ شبکه‌ای که قادر است فضای فعلی را که در آن مدارس به صورت جزیره‌ای و منفرد عمل می‌کنند دگرگون سازد و بستری فراهم آورد که هر مدرسه نه تنها دغدغه پیشرفت خود را داشته باشد، بلکه به پیشرفت کل مجموعه آموزشی منطقه بیندیشد. چنین شبکه‌ای با ایجاد پیوند میان مدارس، به آنها فرصت می‌دهد در تعامل با یکدیگر رشد کنند و نگاه تازه‌ای به عدالت و کیفیت آموزشی داشته باشند.»

وی در ادامه گفت: «در قالب این الگو، مدارس دیگر به صورت تک‌محور و محدود به امکانات خود عمل نخواهند کرد بلکه همسو و هم‌افزا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این همگرایی به آن معناست که منابع انسانی و مادی مدارس به‌طور مشترک به کار گرفته شود؛ کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌های مهارتی و حتی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی به جای آنکه در حصار یک مدرسه باقی بماند، در دسترس همه مدارس قرار گیرد. این همکاری نه تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد بلکه فضایی برابر برای یادگیری فراهم می‌آورد و امکان رشد دانش‌آموزان را در شرایطی عادلانه‌تر محقق می‌سازد.»

محمدی فام با تأکید بر نقش معلمان و مدیران در این فرآیند گفت: «فرهنگیان در واقع محور اصلی این شبکه خواهند بود؛ زیرا آنچه در یک مدرسه به عنوان تجربه موفق شکل می‌گیرد، زمانی ارزشمند می‌شود که با دیگران به اشتراک گذاشته شود. وقتی معلمی در کلاس خود شیوه‌ای خلاقانه برای آموزش یک درس طراحی می‌کند، یا مدیری در اداره مدرسه ابتکاری تازه به کار می‌گیرد، انتقال این دستاورد به دیگر مدارس، چرخه‌ای از یادگیری مستمر را به جریان می‌اندازد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و اردوهای مشترک میان مدارس نیز از ارکان اساسی این طرح است. چنین برنامه‌هایی فرصتی فراهم می‌کنند تا دانش‌آموزان و معلمان از محیط آموزشی خود فراتر روند و در فضایی گسترده‌تر به یادگیری و تجربه‌اندوزی بپردازند. کارگاه‌های تخصصی برای معلمان، برنامه‌های فرهنگی و مهارتی برای دانش‌آموزان، و اردوهای علمی و تفریحی، همه و همه می‌توانند سطح انگیزه و نشاط را در محیط‌های آموزشی بالا ببرند.»

مدیر آموزش و پرورش ملارد همچنین خاطرنشان کرد: «در این طرح، توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان مستعد و نیز دانش‌آموزانی که نیازهای خاص دارند خواهد شد. این دسته از دانش‌آموزان دیگر تنها به ظرفیت‌های محدود یک مدرسه متکی نخواهند بود، بلکه می‌توانند از امکانات سایر مدارس نیز بهره‌مند شوند. برای مثال اگر مدرسه‌ای امکانات ویژه در حوزه هنر یا علوم دارد، دانش‌آموزان سایر مدارس نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این شیوه علاوه بر آنکه استعدادهای نهفته را آشکار می‌سازد، سبب می‌شود هیچ دانش‌آموزی به دلیل محدودیت‌های مدرسه خود از پیشرفت باز نماند و فرصت شکوفایی به طور عادلانه در اختیار همگان قرار گیرد.»

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: «مهم‌ترین ثمره چنین شبکه‌ای تحقق عدالت آموزشی است. در شرایط کنونی برخی مدارس با کمبود امکانات و نیروی انسانی مواجه‌اند، در حالی که مدارس دیگری از منابع گسترده برخوردارند. ایجاد شبکه مدارس یادگیرنده و نوآور می‌تواند این فاصله را کاهش دهد و فرصتی ایجاد کند تا مدارس توانمند به یاری مدارس ضعیف‌تر بیایند. در این صورت، نه تنها کیفیت آموزش در کل شهرستان ارتقا پیدا می‌کند بلکه همه دانش‌آموزان، فارغ از موقعیت مدرسه خود، از امکانات برابر برای یادگیری برخوردار می‌شوند. این همان آینده‌ای است که آموزش و پرورش باید به سوی آن حرکت کند؛ آینده‌ای که در آن هیچ مدرسه‌ای تنها نیست و همه مدارس دست در دست یکدیگر مسیر رشد و تعالی را طی می‌کنند.»

 

خبرنگار : دانش آموز ،خدیجه تاجیک ،ناجیه تاجیک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار