معاون آموزشی آموزشگاه شهید عزیزاله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان:
مهارتهای اجتماعی، بنیانگذار انسانیت هستند
بهارستان یک(پانا)- معاون آموزشی آموزشگاه شهید عزیزاله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان، مهارتهای اجتماعی را اساس انسانیت دانست.

معصومه خلیلی، معاون آموزشی آموزشگاه شهید عزیزاله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفتوگو با پانا، ضمن اشاره به ضرورت آموزش مهارتهای اجتماعی در مدارس عنوان کرد:« مهارتهای اجتماعی، مجموعهای از توانمندیها و قابلیتهای بنیادینی هستند که به دانشآموزان کمک میکنند تا در تعاملات اجتماعی، روابط سالم و سازندهای برقرار نمایند؛ این مهارتها تنها بر فرآیند تحصیلی تأثیر نمیگذارند، بلکه در تکوین شخصیت و موفقیتهای فردی نیز نقش حیاتی ایفا میکنند.»
وی ادامه داد: «آموزش و توجه به این مهارتها، از جمله مسئولیتهای اساسی هر نهاد آموزشی محسوب میشود؛ چرا که مهارتهای اجتماعی بهعنوان یک حلقه ارتباطی، دانشآموزان امروز را تبدیل به افراد فرهیخته و مسئول آینده جامعه میکنند؛ این مهارتها میتوانند شامل تحلیل و شناسایی مشکلات، بررسی گزینههای مختلف و دستیابی به راهحلهای مسالمتآمیز باشند که در جلوگیری از بروز درگیریهای فیزیکی یا کلامی مؤثر است؛ حفظ احترام، رعایت حقوق دیگران و برقراری نظم در مدارس، مهمترین عوامل ارتقاء سطح علمی و فرهنگی در فردا جامعه است.»
خلیلی در ادامه با تأکید بر اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی در کنار دروس علمی اظهار کرد: «در دنیا امروز، مهارتهای اجتماعی بهعنوان یکی از مؤلفههای اصلی رشد فردی و اجتماعی شناخته میشوند؛ اگر چه دروس تخصصی مانند ریاضیات و علوم برای توسعه دانش فردی ضروری هستند، اما مهارتهای اجتماعی به همان اندازه برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفهای مهماند؛ تدریس این مهارتها در مدارس و دانشگاهها میتواند تأثیرات بلند مدتی بر بهبود کیفیت زندگی افراد داشته باشد.»
وی همچنین افزود: «این تأثیرات میتوانند شامل تقویت پیوندهای همزیستی و اجتماعی، تسهیل حل مشکلات، مقابله با چالشها و پیشگیری از مشکلات اجتماعی باشد؛ طبق آمار گردآوری شده و اثبات شده، افرادی که دارای مهارتهای اجتماعی قوی هستند، در محیطهای آموزشی عملکرد بهتری دارند؛ این افراد قادر به تعامل مؤثر با عوامل مدارس هستند و میتوانند در فعالیتهای گروهی مشارکت کنند یا تواناییهای خود را در محیطهای آموزشی بهطور صحیح نشان دهند.»
معاون آموزشی آموزشگاه شهید عزیزاله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان در ادامه اذعان کرد: «یکی دیگر از وظایف مهم هر مدرسه، برگزاری کارگاههای آموزشی مهارتهای اجتماعی، برگزاری پروژههای اجتماعی، آموزش مهارتهای حل تعارض و مدیریت اختلافات است؛ برای یادگیری مهارتهای اجتماعی، اولین نیاز هر دانشآموز، داشتن یک محیط امن و محترمانه است؛ مدارس باید فضایی ایجاد کنند که نظرات، احساسات و شخصیت دانشآموزان محترم شمرده شود؛ این امر نهتنها باعث میشود که دانشآموزان بتوانند آزادانه تعامل کنند، بلکه به تقویت عزتنفس و کاهش اضطراب اجتماعی آنان نیز کمک میکند.»
خلیلی در ادامه خاطرنشان کرد:« برقراری روابط مثبت بین افراد و ایجاد فضایی حمایتی، گام اول در آموزش مهارتهای اجتماعی است؛ همچنین همکاری مؤثر با والدین در فرآیند آموزش مهارتهای اجتماعی، به تقویت مهارتها و بهبود رفتار دانشآموزان در محیط مدرسه کمک میکند؛ با توجه به این که خانه اولین محیط اجتماعی برای هر کودک است، رفتار والدین و تعامل آنها با فرزندشان بر رشد مهارتهای اجتماعی بسیار عمیق است؛ بنابراین، همکاری بین مدرسه و والدین میتواند به شکوفایی تواناییهای اجتماعی دانشآموزان کمک کند.»
معاون آموزشی آموزشگاه شهید عزیزاله قیدر ناحیه یک شهرستان بهارستان، در پایان نقش مهارتهای اجتماعی در دنیا بشری را مهم دانست و بیان کرد: «مهارتهای اجتماعی، تواناییهای شگفتانگیز و گاهی دستنیافتنی هستند که نقش تعیینکنندهای در ساختار دنیا بشری دارند؛ در حقیقت مهارتهای اجتماعی به زبان جهانی شباهت داده میشوند که از مرزها، فرهنگها و تفاوتها عبور میکنند و انسانها را به هم متصل میکنند؛ مهارتهای اجتماعی، سلاح مخفی در دنیای پیچیده و کلید موفقیت به دنیای بهتر است؛ با این وجود، یکی از وظایف یگانه افراد، فراگیری مهارتهای اجتماعی و بهرهگیری آن در زندگی است؛ این مهارتها به ما این قابلیت را فراهم میسازند تا در یک فضا پرتنش و متفاوت، با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم، مشکلات را حل کنیم و در مسیر آیندهای موفقتر حرکت کنیم؛ بهطور کلی مهارتهای اجتماعی، پلهایی از انسانیت هستند که جهان بشری را به هم نزدیکتر میکنند.»
ارسال دیدگاه