کارشناس تکنولوژی آموزشی و گروههای آموزشی متوسطه شهریار:
یادگیری معلمان باید با تحولات فناوری پیوند بخورد
شهریار(پانا)- در مسیر تحول بنیادین نظام آموزشی، چهل معلم منتخب از استان تهران گرد هم آمدند تا در دورهای فشرده و کمسابقه، مهارتهایی نوین از مدیریت کلاس تا بهرهگیری از هوش مصنوعی را فراگیرند؛ دورهای که آغازگر فصل تازهای در توانمندسازی معلمان خواهد بود.

الناز بیرجندیان، کارشناس تکنولوژی آموزشی و گروههای آموزشی متوسطه شهریار، از آغاز برگزاری دوره توانمندسازی معلمان در شهرستان شهریار خبر داد و هدف اصلی این دوره را ارتقای شایستگیهای حرفهای دبیران در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.
بیرجندیان در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «این دوره در راستای اجرای طرح تحول در فرآیند یاددهی ـ یادگیری و با هدف ارتقای شایستگیهای حرفهای معلمان، با همکاری معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در حال برگزاری است.»
وی با اشاره به ساختار اجرایی دوره گفت: «این دوره چهار روزه با حضور ۴۰ نفر از دبیران و هنرآموزان منتخب از مقاطع متوسطه اول، دوم نظری، فنیوحرفهای و کاردانش، از مناطق مختلف استان تهران برگزار میشود. میزبانی این قطب آموزشی بر عهده شهرستان شهریار است و شرکتکنندگان طی برنامهای فشرده، با مفاهیم نوین آموزشی آشنا میشوند.»
کارشناس تکنولوژی آموزشی شهریار در ادامه افزود: «از جمله مباحث کلیدی این دوره میتوان به مدیریت کلاس، شیوههای نوین تدریس، طراحی آموزشی، ارزشیابی تکوینی، کاربرد فناوری در آموزش و استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری اشاره کرد. بخش ویژهای نیز به آموزش روشهای تدریس تلفیقی و سنجش عملکردی در دروس فنی و کاردانش اختصاص یافته است.»
وی هدف نهایی این دوره را تربیت مدرسان و راهبرانی دانست که بتوانند در اجرای طرحهای کلان آموزشی ایفای نقش کنند و تصریح کرد: «معلمان شرکتکننده پس از ارزیابیهای تخصصی، در صورت کسب صلاحیت، به عنوان مدرسان و راهبران آموزشی در طرحهایی مانند «سفر یادگیری» و «شمیم» فعالیت خواهند کرد.»
بیرجندیان با تأکید بر اهمیت پیوند آموزش با تحولات فناوری و نیازهای نسل جدید خاطرنشان کرد: «این دوره با رویکرد یادگیری ترکیبی (Blended Learning) برگزار میشود و روشهایی مانند کارگاههای عملی، ایفای نقش، تدریس آزمایشی، تمرین میدانی و تحلیل بازخورد در آن به کار گرفته شده تا فضای یادگیری پویا، تعاملی و مسئلهمحور باشد.»
وی همچنین گفت: «یکی از ویژگیهای برجسته این دوره، تمرکز بر توسعه حرفهای معلمان در چهار بعد دانشی، مهارتی، نگرشی و شخصیتی است که با هدف ایجاد تحول واقعی در سبک آموزش کلاسهای درس طراحی شدهاند.»
بیرجندیان با اشاره به الگوبرداری این طرح از تجربههای جهانی تأکید کرد: «دوره توانمندسازی بر پایه مدلهای بینالمللی طراحی شده و شامل آموزش تولید محتوای دیجیتال، استفاده از هوش مصنوعی در طراحی فعالیتهای آموزشی، و بهرهمندی از واقعیت افزوده در محیطهای یادگیری است.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: «معلمان شرکتکننده پس از اتمام دوره، بتوانند مفاهیم و مهارتهای کسبشده را به همکاران خود منتقل کنند و به عنوان عناصر کلیدی تحول آموزشی، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی ـ یادگیری در سطح استان ایفا کنند.»
ارسال دیدگاه