مشاور دبیرستان امام علی(ع)۲ رودهن در گفت‌وگو با پانا:

انتخاب رشته در پایه نهم، خاستگاه تمرین مهارت تصمیم‌گیری اصولی است

رودهن(پانا)- مشاور دبیرستان امام علی(ع)۲ رودهن، انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم را برای دانش‌آموزان، خاستگاه تمرین مهارت تصمیم‌گیری اصولی و مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های آینده فرد، برشمرد که در مدارس و خانواده‌ها همواره باید ابعاد آن تحلیل و بررسی شود و با شناخت همه‌جانبه، بهترین و کارآمدترین تصمیم گرفته شود.

کد مطلب: ۱۴۷۳۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد

رضا زیارتی مشاور دبیرستان امام‌علی(ع)۲ رودهن در گفت‌وگو با پانا در خصوص توجه به هدایت تحصیلی بیان کرد: «هدایت تحصیلی در پایه نهم یک ضرورت انکارناپذیر است و یک‌ تمرین برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن ابعاد همه‌جانبه است، تصمیم‌گیری‌ که قطعا مقدمه و خاستگاهی برای تصمیم‌گیری‌ها و موفقیت‌های آینده فرد خواهد بود، بنابراین هدایت تحصیلی یک امر تخصصی و بسیار مهم است که نیازمند بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های فنی و اصولی است.»

وی افزود: «هدایت تحصیلی، مسیر شغلی و آینده اجتماعی و فردی فرد را رقم می‌زند، این مرحله اولین مرحله و نقطه آغازین تعیین این مسیر و رسیدن به اهداف مدنظر فرد است، هرچند که در صورت انتخاب رشته نادرست، راه‌ها و روش‌هایی برای جبران در نظر گرفته شده است اما هزینه‌های روانی و زمانی آن برای فرد شاخص و مطرح خواهد بود.»

زیارتی پیرامون نکات و موارد مورد توجه و بررسی در انتخاب رشته نیز مطرح کرد: «اولین نکته قابل طرح، در نظرگرفتن سطح توانمندی‌ها شخص است هر رشته تحصیلی نیازمند وجود توانمندی‌ها و ویژگی‌های خاصی است که برای موفقیت و رقم زدن آینده تحصیلی روشن به یقین باید مورد امتنان نظر قرار گیرد، دومین مورد در نظر گرفتن علایق است که قطعا بدون علاقه هیچ رشته تحصیلی باعث موفقیت فرد نخواهد شد. علاقه عنصری بسیار حیاتی و مهم است، بدون علاقه، روند رضایت شغلی نامساعد و منفی رقم خواهد خورد.»

مشاور دبیرستان امام علی(ع)۲ رودهن  در توضیحات بیشتر اذعان کرد:« یکی از موارد بسیار مهم که همواره باید مورد توجه قرار گیرد محدودیت‌های محیطی و عدم دسترسی به برخی رشته‌ها است، که قطعا مشکلات و دردسرهایی برای ادامه روند برای فرد ایجاد خواهد کرد و آسیب‌ها و هزینه‌هایی برای خانواده و فرد به همراه خواهد داشت؛ بنابراین دانش‌آموز بر اساس ظرفیت‌ها و امکانات منطقه باید وارد شاخه و رشته‌ای شود که در آینده بتواند از طریق آن به رشته‌ای که مدنظرش است وارد شده و ادامه دهد.»

 زیارتی در پایان خاطرنشان کرد: «بررسی و ارزیابی توانمندی‌ها مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شاخص و مورد است که تعیین‌کننده است اینکه فرد علاقه دارد و احساس توانمندی هم دارد یک بعد مساله است، اما ارزشیابی‌ها و نمرات و معدل دانش‌آموز که از پایه هفتم تاثیرآن شروع و در پایه نهم به اوج تاثیرگذاری خود می‌رسد، نقش اساسی در انتخاب رشته دارد که دانش‌آموزان و خانواده‌ها، باید مطلع باشند که این مساله، تعیین‌کننده نهایی و اصلی جریان انتخاب رشته، خواهد بود.»

حجم فایل ویدیویی : ۳۶.۴۱M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۵:۳۷ دانلود فایل
خبرنگار : پارسا غفوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار