به‌مناسبت فرارسیدن روز معلم؛

روایت یک دانشجومعلم از دیدار با رهبر انقلاب

تهران (پانا) - به‌مناسبت فرارسیدن سالروز گرامیداشت مقام معلم، رهبر انقلاب با جمعی از فرهنگیان و دانشجومعلمان دیدار کردند.

کد مطلب: ۱۴۷۱۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
روایت یک دانشجومعلم از دیدار با رهبر انقلاب

این اولین‌ باری است که به‌مناسبت روز معلم به دیدار رهبری مشرف می‌شوم؛ زیارت‌اولی نیستم چون پیش از این در مناسبت‌های دیگر هم دیدار آقا نصیبم شده است؛ اما خوب می‌دانم که این‌بار فرق می‌کند؛ دیداری که قرار است در آن برای اولین‌بار به‌عنوان یک دانشجومعلم حضور پیدا کنم و پای درس استادی بنشینم که کلامش سراسر نور است و سعادت.

فرهنگیان و دانشجومعلمان از شهرهای دور و نزدیک، به اینجا آمده‌اند؛ از معلمان قدیمی و باتجربه‌ گرفته تا نومعلمان جوانی که آمده‌اند از رهبری حکم ماموریت بگیرند؛ آری، حکم ماموریت خطیر معلمی!

پای صحبت‌ کهنه‌رزمندگان عرصه تعلیم و تربیت 

قبل از ورود رهبری، زمزمه‌هایی میان معلمان شنیده می‌شود؛ برای نومعلمِ نوپایی چون من، شنیدن صحبت‌های کهنه‌رزمندگان عرصه تعلیم و تربیت بسیار جالب است؛ یکی از آن‌ها می‌گوید: «من هرسال برای حضور در این دیدار ثبت‌نام می‌کردم؛ اما این‌بار در سال آخر خدمت معلمی، توفیق دیدار نصیبم شده است.» دیگری می‌گوید: «آخرین باری که آقای خامنه‌ای را دیدم، دانش‌آموز بودم؛ آن زمان ایشان رئیس‌جمهور کشور بودند؛ خیلی خوشحالم که می‌توانم بار دیگر ایشان را از نزدیک زیارت کنم.» هرکدام از آن‌ها به نحوی سعی دارند تجربیات معلمی خود را در اختیارم قرار دهند؛ یکی از آن‌ها می‌گوید: «دخترم! یادت باشد معلمی سراسر عشق است؛ اگر عاشق نباشی نمی‌توانی دوام بیاوری.» دیگری پیام‌های تبریک روز معلم که شاگردانش فرستاده بودند را برایم می‌خواند. از هم‌صحبتی با آن‌ها خیلی لذت می‌برم. از نگاه‌شان می‌توان فهمید که آن‌ها هم از گفت‌و‌گو با من لذت می‌برند؛ گویا من آن‌ها را به یاد دوران اول خدمت‌شان می‌اندازم. در گفت‌و‌گوهای آنان خبری از مشکلات معیشتی و گلایه از وضعیت رتبه‌بندی نیست؛ حرف‌هایشان صرفاً رنگ و بوی تربیتی دارد و دل‌هایشان در گروِ عشق معلمی‌ست.

امروز در حسینیه امام خمینی(ره)، هوای تعلیم و تربیت جریان دارد 

گیت‌های ورودی را یکی پس از دیگری طی کردیم و به داخل حسینیه امام خمینی(ره) رسیدیم. امروز در حسینیه، هوای تعلیم و تربیت جریان دارد؛ حتی کتیبه حسینیه نیز با نمایش روایتی از امام صادق علیه‌السلام، در این هوا نفس می‌کشد: «در برابر کسی که از او دانش‌ می‌آموزید، فروتن باشید!»

مجری برنامه ورود رهبری را اعلام می‌کند؛ فریاد «حیدر، حیدر» در حسینیه طنین‌انداز می‌شود و پدر امت به جایگاه می‌آید. حال نوبت خواندن سرود است؛ «سفر بخیر شهیدم، ستاره امیدم»؛ هنگام خواندن این بیت سرود، به یاد شهیده فائزه رحیمی، بی‌اختیار اشک می‌ریزم. مگر می‌شود روز معلم، در محضر مقام ولایت بود و از یاد معلمی چون فائزه غافل شد؛ معلمی که از جنس مکتب سلیمانی بود و با پروازش، درسِ شهیدانه زیستن را برای ما به یادگار گذاشت.

رهبری: به دانش‌آموزان نگاه ملی بدهید 

سخنان رهبری آغاز می‌شود: همه باید از معلمین شکرگزار باشند. شما هستید که فرزندان ما را تربیت می‌کنید، تعلیم می‌دهید و آن‌ها را برای زندگی دوران عمرشان آماده می‌کنید.

رهبری در ادامه سخنان خود، همچون گذشته به تقویت مراکز تربیت معلم تاکید می‌کنند؛ چراکه به گفته ایشان، شرط تربیت معلم تراز، تقویت این مراکز است.

سند تحول بنیادین، سرفصل دیگر صحبت‌های رهبر انقلاب است؛ ایشان ضمن ابراز خرسندی از تحولات اخیر ایجاد شده در این سند، بیان می‌کنند، این سند را جوری باید عملی کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش اثر خودش را ببخشد.

ایشان همچنین تاکید می‌کنند که آموزش و پرورش دستگاهی در ردیف دیگر دستگاه‌ها نیست؛ چراکه سایر دستگاه‌ها به کار گیرنده‌ نیروی انسانی‌ هستند؛ درحالیکه آموزش و پرورش ایجادکننده‌ نیروی انسانی است. 

رهبر انقلاب، معلم را پرورنده‌ هویت دانش‌آموز می‌خواند و با بیان اینکه لازم است معلمان به دانش‌آموزان نگاه ملی بدهند، انتظارات‌ خود را از قشر معلم این‌گونه بیان می‌کند: به دانش‌آموزان نگاه ملّی بدهید. این دانش‌آموز باید خودش را جزئی از یک مجموعه، از یک کل احساس کند. این را به دانش‌آموز باید القا کرد.

هویت‌سازی برای دانش‌آموزان و امیدآفرینی در آن‌ها، ضرورت ایجاد تحول مستمر در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توانمندسازی معیشتی و علمی معلمان، تقویت مراکز تربیت معلم، نقش مهم معاونت پرورشی و فرهنگی، ضرورت کاراکترسازی و معرفی الگوهای برتر معلمی در جامعه تعلیم و تربیت، از جمله سرفصل‌هایی هستند که رهبر انقلاب در این دیدار به آن‌ها می‌پردازد.

تربیت نسل ظهور در گرو همت معلمان امروز

رهبری بعد از سخنان خود با همان شور حیدری معلمان، حسینیه را ترک می‌کنند. هنگام خروج از حسینیه سخنان ایشان را با خود مرور می‌کنم؛ بار سنگین مأموریت‌های معلمی را روی دوشم احساس می‌کنم و مدام در فکر روزی هستم که قرار است ردای معلمی بر تن کنم. چراکه معتقدم تربیت نسل ظهور به دست معلمانی از نسل ما رقم خواهد خورد؛ در این‌راستا به سخن شهید دانشجومعلم عاطفی‌نژاد باور دارم که می‌گوید: «معلمی شغل نیست بلکه یک تکلیف است، همان تکلیفی که انبیا بر دوش داشتند.»

به امید روزی که خداوند به نسل ما نیز توفیق معلمی و هدایتگری بدهد.

نویسنده : دانشجومعلم؛ ریحانه عسگری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار