موسوی: گزارش حمله به نفتکش ایران به سازمان ملل متحد رفته است

امارات ۷۲۰ میلیارد دلار به ایران نداده است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه موضوع بازپرداخت اموال بلوکه شده ایران در امارات را تکذیب کرد و از آمادگی ایران برای میانجیگری میان ترکیه و سوریه خبر داد.

کد مطلب: ۹۶۲۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: گزارش حمله به نفتکش ایران به سازمان ملل متحد رفته است

سیدعباس موسوی در نشست هفتگی با خبرنگاران از برگزاری عدم تعهد در باکو و حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در این اجلاس خبر داد که درروزهای جمعه و شنبه در سطح سران در پایتخت آذربایجان برگزار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: «فرستاده ویژه دولت چین فردا به ایران سفر می‌کند.»

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که ایران گزارش نفتکش سابیتی را به سازمان ملل متحد داده است.

ایران آماده میانجیگری میان ترکیه و سوریه

او به تحولات سوریه و حمله ترکیه به شمال این کشور نیز اشاره کرد و گفت: «ضمن درک دغدغه ترکیه باید به حاکمیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود. طرح‌ها و توافق‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که رجوع به آن چاره کار است. حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید از سوی همه کشورهای منطقه محترم شمرده شود. نگرانی‌ها باید از طریق مکانیزم‌های مسالمت‌آمیز پیگیری شود. ما توافق آدانا را میان ترکیه و سوریه داریم که دو کشور به این توافق برگردد.»

موسوی آمادگی ایران برای میانجیگری میان دو کشور را اعلام کرد و گفت که در این راستا شاهد تماس‌های تلفنی ظریف به همتایان سوری، ترک و عراقی و... بودیم و این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.

گام چهارم کاهش تعهدات ایران

به گزارش ایرنا،‌ موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به اجرای گام چهارم تصریح کرد: «گام چهارم طراحی شده است. برخی از مواردی که دیروز از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.»

او همچنین درباره ازائه طرح مشترک فرانسه و ژاپن به ایران برای اجرای کامل برجام بیان کرد: «این همان طرح قبلی است که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما جمع زدن ارقام را درک نمی‌کنیم. طرح مشابهی هم از سوی ژاپنی‌ها ارائه شده بود که می‌توانست کمک‌کننده باشد. من از طرح جدید اطلاعی جدیدی ندارم.»

گزارشی از تیراندازی به زائران اربعین نشده است

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه همچنین درباره کشته شدن زائران اربعین به خاطر تیراندازی گفت: «متاسفانه در ایام اربعین ۱۰۴ نفر بر اثر مسائل گوناگون جان‌شان را از دست دادند مانند تصادف یا کهولت سن ولی من گزارشی از جان باختن به خاطر تیراندازی ندیدم.«

موسوی درباره نشست مشترک اقتصادی میان ایران و انگلیس در لندن هم یادآور شد: «ایران همیشه خواستار روابط خوبی با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برجام بوده و به دنبال این بوده که آنها ترغیب شوند به تعهداتشان عمل کنند.»

او خاطرنشان کرد: «عادی‌سازی روابط با ایران یکی از تکالیف همین کشورها براساس قطعنامه ۲۲۳۱ است و هرگونه اقدام از سوی انگلیس یا سایر کشورهای اروپایی در راستای تعهداتشان به ایران به ویژه در قالب برجام است.»

کنفرانس غیر واقع بینانه منامه

موسوی همچنین درباره حضور هیات اسرائیلی در کنفرانس امنیتی منامه عنوان کرد: «بسیار جای تاسف دارد که کشور مدعی اسلامیت و عربیت، بعد از هفتاد سال جنایات، حق‌کشی و کودک‌کشی در یک کشور اسلامی و عربی، دست به عادی‌سازی روابط با چنین رژیمی بزند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و این حضور، ناخوشایند است.»

او اهداف این کنفرانس را غیر واقع بینانه عنوان کرد و افزود: «ما اهداف این کنفرانس را هم غیرواقع‌بینانه می دانیم چراکه با نفوذ نمی‌توانند مقابله کنند؛ نفوذ ایران تاریخی و معنوی است و با چنین کنفرانس‌هایی و با همکاری با رژیم‌های غاصب نمی‌توانند با این مسأله برخورد کنند.»

کاهش تنش با امارات

موسوی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره مبلغ 720 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران که امارات آن را به کشور بازگردانده است، گفت: «من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم. از هر اقدامی که به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشورهای منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کنیم. امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.»

او درباره سفر یک مشاور امنیتی اماراتی به تهران هم گفت: «من این سفر را تایید نمی‌کنم ولی سفر مقامات دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود.»

واکنش به دستگیری زم

موسوی درباره دستگیری روح‌الله زم و همکاری وی با فرانسه هم بیان کرد: «یک اقدام به‌جا انجام شده است. ایشان صراحتا با سازمان‌های جاسوسی و خرابکار ارتباط داشته و به آن هم اذعان کرده است. اسنادی هم در این باره وجود دارد. ایشان نه به خاطر مدیر یک کانال بودن بلکه به خاطر خرابکاری و تهییج اقدامات خرابکارانه دستگیر شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «در حوادث دی ۹۶ هم یادتان هست که چگونه آموزش ساخت سلاح را می‌داد. نیروهای امنیتی زوایای این دستگیری را تشریح خواهند کرد.»

نپیوستن به اف ای اتی اف خود تحریمی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی گروه ویژه اقدام مالی هم یادآور شد: «موضوع FATF در ایران علیرغم روشنگری‌های وزارت امور خارجه یا دستگاه‌های مسئول دیگر خوب جا نیفتاده یا خوب پیش نرفته است. متصدی اصلی این مسأله وزارت اقتصاد است. با این حال نظر وزارت امور خارجه بارها بیان شده است.»

موسوی با تاکید بر اینکه نگرانی منتقدان را هم خیلی از روی آگاهی نمی‌دانیم، عنوان کرد: «اکثر بانک‌های ایران برخی مقررات را رعایت می‌کنند و در حال اجرای آن هستند. برخلاف دوستان که می‌گویند پیوستن FATF خودتحریمی است، می‌گوییم نپیوستن به FATF، خوتحریمی و محدود کردن خودمان است و مهلتی هم که داده شده است، با تلاش همکاران ما بوده است که در ا نشست اخیر این گروه اقدامات مثبت دولت و مجلس را تشریح کردند.»

او افزود: «ما امیدواریم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی برسد که مصلحت کشور و نظام و مردم چیست، آن را تشخیص دهد و به آن عمل کند.»

در ادامه این نشست،‌ خبرنگار روزنامه کیهان مدعی شد ظریف گفته است افرادی وزارت امور خارجه وارد مسائل داخلی کرده است. چه کسانی وزارت امور خارجه را وارد مسائل داخلی کردند که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: «نگاهی به روزنامه‌تان در این چند وقت و همچنین ایام مذاکرات هسته‌ای کنید، متوجه این مسأله خواهید شد.»

او درباره آخرین وضعیت مسعود سلیمانی، دانشمند بازداشت شده ایرانی در آمریکا هم اظهار کرد: «حدود ۲۰ نفر از ایرانیان به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها از سوی دوات آمریکا بازداشت و زندانی شده‌اند. اقدامات آنها خلاف مقررات، آدم‌ربایی و گروگان‌گیری است.»

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: «وزارت امور خارجه در همان لحظه با خبر شدن این مسائل، چه به دولت‌هایی که به خواست آمریکا پاسخ مثبت داده‌اند و چه دولت ‌آمریکا، اعتراض کرده است.»

این دیپلمات کشورمان افزود: «اگر اراده‌ای باشد آماده مبادله و تلاش برای حل مسئله هستیم. لیستی هم به آنها داده‌ایم اگر اراده‌ای باشد امیدوار به آزادی این افراد هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار