جوابیه وزارت کشور به خبر ورود گسترده متکدیان هندی به ایران

تهران (پانا) - مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور امروز (چهارشنبه 7 آذر) در پی انتشار مطلبی، در خصوص ورود گسترده متکدیان هندی به ایران جوابیه ای صادر کرد.

کد مطلب: ۸۷۴۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
جوابیه وزارت کشور به خبر ورود گسترده متکدیان هندی به ایران

متن این جوابیه بدین شرح است:

موضوع متکدیان خارجی و حاشیه نشینی اتباع خارجی در جوار کلان شهر ها از سنوات قبل و به خصوص سال گذشته مورد توجه وزارت کشور اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی قرار گرفته و با برگزاری جلسات کارشناسی با این معضل و ناهنجاری اجتماعی برخوردی متناسب صورت گرفته است. به عنوان مثال در اجرای طرح جمع آوری متکدیان که در شهریورماه سال گذشته در استان تهران به مورد اجرا گذاشته شد بالغ بر ۷۲۸۸ نفر از سطح شهر جمع آوری شدند که از این تعداد ۶۵۱ نفر کودک ، ۱۲۸ نفر بزرگسال و تعداد ۵۳۵۷ نفر بی خانمان بوده اند. از ۵۴۶ کودک جمع آوری شده ، تعداد ۱۳۰نفر ایرانی و مابقی (۳۹۶ نفر - ۷۰٪ جمعیت مذکور) افغان بوده اند.

در این میان موضوع اتباع پاکستان که در قالب تورهای زیارتی و یا به صورت غیرمجاز از مرزهای شرقی به کشور وارد شده و در حاشیه کلانشهرها به خصوص تهران (شهرری و حواشی آن) رسوب نموده و غالبا به تکدی گری مبادرت می نمایند با دستور مقام عالی وزارت در جلسات شورای معاونین وزارت کشور در دستور کار این اداره کل و ادارات کل استانی قرار گرفتند و اقدامات مقتضی معمول گردید.

فارغ از تنگناهای موجود در حوزه های قانونی و اجرایی همچون عدم مسئولیت پذیری سازمان بهزیستی در نگهداری متکدیان خارجی (به خصوص کودکان خارجی متکدی و کار) ، انتشار اخبار ناصحیح در جراید و سایت های خبری همچون خبر کذب و غیردقیق مفقود شدن ۶ کودک پاکستانی در جریان پاکسازی مناطق آلوده شهر تهران (منتشره در سایت تابناک) که از سوی بعضی سمن ها همچون انجمن حمایت از حقوق کودکان و نیز نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای ابطحی نماینده محترم مردم خمینی شهر) نیز منعکس و مورد پیگیری قرار گرفته است بر صعوبت برخورد با این ناهنجاری اجتماعی می افزاید.

مزید استحضار اعلام می دارد اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در فاز نخست پس از هماهنگی با دستگاههای ذیمدخل، پیگیری های لازم را برای جمع آوری و عنداللزوم اخراج آن دسته از متکدیان خارجی که حضور غیر قانونی در کشور دارند به عمل می آورد لکن در فاز دوم لازم است دیگر دستگاههای متولی از جمله شهرداریها و سازمان بهزیستی کشور با تفسیر صحیح از شرح وظایف و ورود به موضوع نگهداری آندسته از کودکان کار که شناسایی والدین و الحاق به آنها زمان بر می باشد اقدامات لازم بعمل آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار