روحانی در صحن مجلس: هیچ‌کس فکر نکند امروز آغاز شکاف بین دولت و مجلس است

تهران (پانا) - رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

کد مطلب: ۸۴۹۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
روحانی در صحن مجلس: هیچ‌کس فکر نکند امروز آغاز شکاف بین دولت و مجلس است

حسن روحانی در آغاز سخنان خود در مجلس شورای اسلامی گفت‌: «امیدوارم سخنان من در چاچوب این آیه باشد که همه باید بهترین سخن، کلام و نیکوترین جملات را درباره هم به کار ببریم. امیدوارم توصیه هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات مورد نظر ایشان را مراعات کنم.»

او ادامه داد: « در آغاز این روز را روز مبارکی برای کشور دموکراسی و مردم سالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است. به عنوان بالاترن نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است. همه مسئولان باید در چارچوب وظایف خود و قانون که برای همه مقرر کرده است باید پاسخگو باشند.

روحانی تصریح کرد: «هیچ‌کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. کاملا این تصور اشتباه است مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.»

او ادامه داد: «سوالات ظاهرا مربطو دولت یازدهم و دوازهم است. با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. همواره تلاش من این بوده که بین دولت و مجلس ارتباط نزدیک و بردادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.»

روحانی گفت: «بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان اکنون سخن می‌گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند. نمایندگان کمک کردند در لوایح و طرح‌ها در کنار هم بودیم و ممکن است گله‌ای شما از دولت یا ما از شما داشته باشیم اما گلایه برادرانه بوده است. »

روحانی گفت: «اما گله‌های دوستان، امروز مشکلات ملت ایران است که سوالات بسیاری از مردم است چرا بیکاری؟ چرا وضع بانک این چنین؟ چرا قاچاق؟ انتظار مردم این نیست چرا رشد قیمت ارز؟ به هر کوچه خیابانی بریم اکثر سوالات مردم همین است.»

او خاطر نشان کرد: «در طول 4 سال دولت یازدهم و در ماه اول شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و در سیاست داخلی و خارجی بوده‌ایم، امروز این سوال مطرح شده است. چه شده است که مردم باید از آینده زندگی خود نگران باشند. سوال اصلی این است 4 سال و نیم به سرعت روبه جلو بود در رشد اقتصادی، اقتصاد و رونق اقتصادی همه آمار و ارقام وجود دارد و چیزی مخفی نیست اما 7 الی 8 ماه اخیر چرا ناگهان موقعیت نویی آغاز شدو مشکلاتی در اشتغال، ارز، رکود از قاچاق ایجاد شد. به نظر بنده اشکال از تفکر و تغییر ناگهانی تصور مردم نسبت به آینده ایران است . اشتغال و بیکاری بسیار مهم است.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «قیمت ارز بسیار مهم است اما در مقابل اعتماد و امید مردم ناچیز است چرا نسبت به آینده ایران دچار تردیدشدند و در مورد عظمت انقلاب دچار شک شدند. این شک را ما باید جبران کنیم و به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که باید مشکلات را برای مردم باید توضیح بدهیم. ما از این مشکلات با هدایت رهبری، سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.»

او تصریح کرد:« ما نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود. ملت مطمئن باشند. شایداین یک مشت ضد ایرانی که در کاخ سفید جمع شده‌اند فکر می‌کنند از جلسه امروز خوشحال خواهند شد بدانند در پایان جلسه امروز غمگین خواهد شد. با نظارت رهبری نه ترسی از آمریکا نه از مشکلات داریم. به خوبی از این مشکلات عبور خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «موضوع مبارزه قاچاق کالا و ارز در سال 81 با فرمان مقام معظم رهبری شروع شد نمایندگان مجلس در سال 92 قانون مربوط را به دولت ابلاغ کردند و دولت همه آئین‌نامه‌های آن را ابلاغ کرد و 600 میلیارد تومان پول در زمینه مبارزه با قاچاق تهیه شد.»

روحانی افزود: «سوال اینجاست چرا قاچاق ایجاد می‌شود‌؟ وقتی برای کالاهای ایرانی یارانه‌ای اختصاص داده می‌شود و قیمت‌ها متعادل نیست خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند که از مرزها خارج شود چون قیمت داخل و خارج با یکدیگر نامتعادل است. هرچه قیمت ارز پایین بیاید قاچاق بیشتر می‌شود هرچقدر قیمت ارز بالا برود واردات قاچاق کمتر می‌شود.»

او ادامه داد: «اساس برای جلوگیری از قاچاق تولید باکیفیت داخلی است همه باید به تولید باکیفیت داخلی در داخل کمک کنیم تا قاچاق ریشه‌کن شود. ما از 25 میلیارد قاچاق در عرض 4 سال به 12 میلیارد دلار قاچاق رسیدیم. طبق آمارها میزان قاچاق از 25 میلیارد به 17 میلیارد و از 17 میلیارد به 12 میلیارد رسید. در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است با برنامه‌ریزی دولت در زمینه پیمایش خودروها و کنترل‌هایی که انجام داد قاچاق 7.8 دهم میلیارد در سال 92 به نیم میلیارد دلار در سال 95 تبدیل شد.»

روحانی تصریح کرد: «البته تلاش‌های ما در زمینه قاچاق با کمک نیروهای انتظامی‌، سربازهای گمنام، نیروهای مسلح و به ویژه سپاه پاسداران اسلامی بوده است ما از 10 ماه پیش در شورای عالی امنیت ملی مبارزه با قاچاق در آبهای جنوب را به سپاه واگذار کردیم‌. مرزهایی در غرب و شرق کشور نیز وجود دارد که مبارزه با قاچاق در حیطه اختیارات سپاه است با کمک همه اینها ما توانستیم به این نقطه مطلوب برسیم. امروز سوال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضائیه و نیروهای مسلح به خوبی قاچاق 25 میلیارد را به 12 میلیارد تبدیل کرد و اکنون برنامه دولت برای کاهش این 12 میلیارد به عدد صفر چیست؟»

او تأکید کرد: «اگر شکل سوال اینگونه بود من با ذوق بیشتری به آن پاسخ می‌دادم.»

روحانی بیان کرد: «چرا تحریم‌ها باقی مانده است‌؟ من از شما می‌پرسم که برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای که آنها به‌دروغ غیر صلح‌آمیز خوانده بودند و بر مبنای همین دروغ قطعنامه‌های فراوانی را علیه ما تجویز کردند و به دنیا این دروغ را القا کردند که این برنامه‌های هسته‌ای امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد. برجام آمد که این را بگوید که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و هیچ امنیتی را تهدید نمی‌کند.»

او تصریح کرد: «ما به اینجا رسیدیم که شورای امنیت ملی به‌جای اینکه کشورها را به تحریم ایران تشویق کند آنها را تشویق به همکاری با ایران کرد. ما در برجام دستاوردهایی داشتیم که هیچ‌وقت از بین نمی‌رود دستاوردهای بین‌المللی، سیاسی، اقتصادی، دستاوردهایی وجود دارد که از بین نمی‌رود. برجام تحریم تسلیحاتی کشور را به 5 سال تغییر داد که از این 5 سال 2.5 سال آن گذشته است. برجام در زمینه اقتصادی نیز گشایش‌هایی را به وجود آورد. امروز که شرکت‌های خارجی از ایران خارج می‌شوند به این معناست که یک روز آنها به کشور ورود کردند. اگر می‌گویید فلان بانک با ما از دیروز همکاری نمی‌کند یعنی قبلاً در کشور حضور داشته و همکاری می‌کرده است. بنابراین برجام بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کرده است.»

رئیس جمهوری گفت: «تحریمی که مربوط به برنامه هسته‌ای بود بعد از امضای برجم لغو شد. اما بخشی از تحریم‌های ما هسته‌ای بود و بخش دیگر مربوط به تحریم‌های ابتدایی امریکا و تحریم‌های سیستم بانکی بود. ما امروز علیرغم همه اینها با 287 بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک‌های خارجی انجام شده است.»

او ادامه داد: «در این مدت چیزی در حدود 70 میلیارد دلار پول در سیستم بانکی تبادل شده است. اینها نشان می‌دهد که روابط اولیه برقرار شده است منتها در زمینه بانک، ما 4 لایحه به مجلس تقدیم کردیم که این 4 لایحه برای سیستم بانکی و حیثیت ایران حیاتی است. این لایحه‌ها نشان می‌دهد که ما کشوری هستیم ضدپولشویی، ضد تروریست و اینها برای ما مهم است. بنابراین تصویب این لوایح می‌تواند در روابط بانکی به ما کمک بسیار کند. یکی از این 4 لایحه تصویب شده است و 3 تای آن باقی مانده است و من از نمایندگان درخواست می‌کنم نسبت به تصویب این لوایح هر چه سریع‌تر اقدام کنند.»

رئیس‌جمهوری گفت: «مسئله بیکاری در زمینه بیکاری کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است و جزء کارنامه‌هایی است که کمتر در کشوری می‌یابید. شما ببیند در سال 84 تا 91 اشتغال ما چه قدر بوده اشتغال خالص خیلی کم بوده که من نمی‌توانم بگویم. از 84 تا 91 اشتغال خالص ما 10 هزار نفر بوده است. امروز اشتغال خالص ما در طول 5 سال گذشته 2 میلیون و 700 هزار نفر است که این افتخار بزرگ برای کشور است.»

او ادامه داد: «شما به آمار بانک مرکزی به آمار مرکز آمار مراجعه کنید و مقایسه کنید البته اشتغال سرمایه خارجی می‌خواهد. امنیت داخلی اشتغال وضع سکون و آرامش سیاسی می‌خواهد اما در عین حال در زمینه اشتغال موفقیت چشمگیری داشتیم. برای اولین بار در بهار 97 بیش از آنچه داوطلب کار بودند کار ایجاد کرده‌ایم. 711 هزار نفر جویای کار بودند 756 هزار اشتغال ایجاد شده است، این برای اولین بار است پس بنابراین ما از لحاظ بیکاری کارنامه خوبی داریم اما مردم قانع نیستند. این حرف درست است هنوز بیکاری فراوان داریم و هنوز بیکاری مزمن چند ساله داریم که این حرف درست است.»

روحانی ادامه داد: «رقم بیکاری ما 12.1 است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که هنوز این مسئله را حس نکرده‌اند و این حرف درست است. اگر دولت یازدهم و دوازدهم مانند دولت دهم و نهم کار می‌کرد امروز رقم بیکاری ما به جای 12 درصد 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم بود البته در همه این‌ها قوای دیگر مجلس همه کمک کردند.»

او ادامه داد: «در سوال بعدی در مورد رکود چند ساله شما می‌دانید ما اولین دولتی بودیم که بعد از جنگ با رشد اقتصادی منفی روی کار آمده‌ایم و تنها دولتی بودیم بعد از جنگ روی کار آمدیم و با رشد منفی منهای 7.7 و در سال 91 و متاسفانه در سال 92 مواجه بودیم. بلافاصله در سال 93 رشد مثبت داشتیم اما در سال 94 وضعمان خوب نبود چون یک مرتبه قیمت نفت کاهش پیدا کرد. از آخرین فصل 94 تا کنون در 9 فصل متوالی و پشت هم دارای رشد اقتصادی هستیم.»

رئیس‌جمهوری گفت: «رشد اقتصادی در سال 95 رشد 12.5 درصد بوده که در دنیا کم‌نظیر بوده است بسیار مهم است و رشد متوسط در طول این 5 سال بالای 4 درصد است. دو دولت قبل از ما 2.2 است بنابراین ما در زمینه رونق اقتصادی تلاش کردیم رکود به معنای مصطلح اقتصادی این است که در 2 فصل متوالی رشد اقتصادی منفی باشد که خوشبختانه در 9 فصل متوالی رکود نداشته‌ایم البته با آنچه در رونق اقتصادی مطلوب مردم است فاصله داریم .»

او ادامه داد: «سوال آخر در مورد مسئله ارز است. باید دید چرا وضع ارز این چنین شد. آیا عامل اقتصادی، سایسی یا عامل روانی بود یا همه این‌ها بود؟ من در نوبت دوم اشاره بیشتری به آنها می‌کنم که در زمینه ارز مسائل اجتماعی و مسائل روانی و مسائل سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده تا مسائل اقتصادی.»

روحانی گفت: «اینکه در مقطعی تصمیمی گرفتم و تصمیمات را بعدا عوض کردیم این خیلی طبیعی است. ما قبل از تحریم یک تصمیمی گرفتیم و بعد تحریم یک تصمیم گرفته بودیم و اگر بر تصمیم قبلی مانده بودیم اشکال بود. در تصمیم قبلی اجماع همه اقتصاد‌دان‌های ما در 20 فرودین این بود که ما باید یک نرخ واحد را برای ارز مشخص کنیم و می‌دانستیم اجرای آن مشکلاتی دارد و اینکه شما می‌پرسید چرا به مسافر ارز داده‌ایم وقتی شما به مسافر ارز ندهید می‌رود از کوچه پس کوچه ارز تهیه می‌کند و همین نرخ ارز کوچه و پس کوچه است که تبدیل به یک نرخ عجیب و غریب می‌شود و روی زندگی همه کسبه و مردم تاثیر می‌گذارد و این برنامه برای کنترل بوده است. از هر برنامه جدید می‌توان سو استفاده کرد. من در بخش دوم می‌گویم که برای این سو استفاده‌ها هم پیش بینی‌های خوبی انجام داده‌ایم.»

حسن روحانی در بخش دوم سخنان خود گفت: «لازم می‌دانم از نمایندگان مجلس و همه عزیزانی که طرح سوال را امضا کردند و همه افرادی که امروز از بیاناتشان پشت این تریبون استفاده کردیم و نکاتی مطرح کردند که باید به آنها پاسخ داده شود، قدردانی کنم. من ابتدا از وزرای مربوطه خواهش می‌کنم در زمینه همه این 5 سوال و نکاتی که در لابه‌لای بحث‌ها توضیح این 5 سوال مطرح شد هم توضیح لازم را خدمت نمایندگان بدهند و حتی اگر لازم است نکاتی را خدمتشان ارسال کنند. هم باید به مردم توضیحات بیشتری در این زمینه بدهم.»

او افزود: «نکته اساسی این است که وضع کشورچه شد، کشوری که در یک مسیر کاملا آرام حرکت می‌کرد و حتی همین ترامپ هم که سرکار آمده بود به منطقه خلیج فارس در عربستان آمد و در همان زمان انتخابات بود که مردم آن حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بسیار محکمی را به ترامپ و کشو‌رهای کوچکی که دور او جمع شده بودند چه شد که یک مرتبه جو تغییر کرد؟ تاریخ این تغییر 5 دی ماه سال 96 بود. هرکس تاریخ دیگری بدهد به اعتقاد من آدرس غلط به مردم می دهد.»

رئیس جمهوری ادامه داد: «5 دی ماه سال 96 بود که مردم دیدند ناگهان عده‌ای در خیابان‌ها شعار می‌دهند و به یک باره شعارها تبدیل شد به شعارهای هنجار‌شکنانه و غیرقابل قبول برای همه مردم . مردم دچار حیرت شدند درست است که بعدا مردم در راهپیمایی‌هایشان جواب آنها را دادند اما در عین حال این حادثه یک حادثه کم‌نظیر بود. در سال‌های گذشته ما چنین حادثه‌ای نداشتیم، حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت و تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام می‌کند من در برجام برجام نمی‌مانم. مگر آنکه اروپا و دیگران با من راجع به منطقه و مسئله موشک با من همراه شوند و اگر همراه نشوند من یک جانبه خارج می‌شوم و بعد از این تهدید می‌بینیم با آن نا‌آرامی داخل و با تهدیدات بیرون مردم نگران شدند.»

او ادامه داد: «برادران و خواهران عزیز من بدانید تخریب خرابی می‌آورد. بدانید سیاه‌نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد فقط در کلام، اجتماع و شعار در گوشه کنار نیست. البته اگر شعار در مورد فردی مثل حسن روحانی باشد مشکلی نیست، به هر حال نوکری است از نوکرهای مردم و سربازی از سرباز‌های آنها است. من دلم برای آنها نمی‌سوزد. من اگر تهدید به ترور شوم برای من مهم نیست. همه ماه رمضان‌ها همه ما خوانده‌ایم «قتلاً فی سبیلک و فقلنا» و آرزوی همه ما این است که این را داشته باشیم اما در عین حال چه شد که یک عده جرات کردند رئیس‌جمهوری کشور را تهدید به مرگ کردند زیرا فکر کردن بین ما و شما فاصله هست و فکردند بین مجلس و دولت و قوه قضاییه فاصله هست.»

روحانی خاطرنشان کرد: «ما اگر وحدت و اتحاد یکپارچه داشته باشیم فیضیه به مرکز انقلاب تبدیل نمی‌شود. به جایی که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند. ما باید متحد شویم و ما هم هباید دست به دست هم بدهیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم‌. شما می‌فرمایید چرا قیمت ارز بالا رفت و می‌فرمایید چرا همه مفاد برجام اجرا نشد؟ ما قبول داریم که طرف ما در برجام تخلفاتی را انجام داده است به ویژه آمریکا و هیچ شکی نداریم و بارها این موضوع را اعلام کردیم.»

او تصریح کرد: «باید همه ما انصاف داشته باشیم. اگر برجام هیچ بود پس امروز چه قصه‌ای داریم آمریکا رفته است بیرون پس ما و دیگران هم از آن بیرون برویم. چه مشکلی ایجاد می‌شود؟ هیچ است دیگر انسان که نباید از هیچ بترسد. شما گفته‌اید که هیچ شرکتی به ایران نیامده، پس اگر نیامده است چرا می‌گویید شرکت‌ها خارج می‌شوند؟ شما گفتید که هیچ هواپیما نیامده است و هواپیما‌ها کاغذی بود حالا می‌گویید چرا هواپیماها چرا نمی‌آید.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «شما اعلام کردید که این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد حتی زمانیکه ما گفتیم سوئیفت برقرار شده است ناچارشدیم خبرنگاران را به بانک مرکزی ببریم تا باور کنند و با چشم ببینند عده‌ای می‌گفتند اصلا امکان ندارد یک آقایی هم که متخصص این امور بود به یکی از بزرگان نوشته بود هرچه اتفاق بیفتد سوئیفت امکان ندارد اینکه شما می‌‌گوید به 100 درصد اعداد در برجام رسیده‌ایم یا خیر؟ باید بگویم در برخی در زمینه‌ها 100 درصد بعضی 80 درصد و در بعضی موارد 60 درصد بوده است اما در بسیاری از زمینه ها 100 در صد رسیده‌ایم.»

او تصریح کرد: «بسیاری از کارشناسان می‌گفتند از محالات است که شما بتوانید پی ام دی را حل کنید اما حل شد تمام قطعنامه ضدایران برچیده شد و تحریم نظامی بلند مدت تبدیل به تحریم 5 ساله شد و تا 2.5 سال دیگر به صورت کامل برداشته می‌شود. در زمینه اقتصادی نیز قدم‌هایی برداشته شد و برخی قدم برداشته نشد که عمدتا تخلفات آمریکا بود. ما باید در این زمینه چه کار کنیم و مردم باید نسبت به آینده خود آرامش داشته باشند وشما نمایندگان محترم می‌فرمایید زندگی مردم مطلوب و ایده‌آل نیست و ناراحت هستند و این حرف درست اما من این سوال را از شما می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد؟ آیا اگر تورم در طول 4 سال سرجمع 60 و چند درصد شد حقوق کارمند افزایش پیدا نکرد و اگر زندگی مردم سخت شد ما برای مبارزه با فقر مطلق آیا پرداخیت مستمری‌بگیران 3.4 و دربعضی از موارد به 4 برابر افزایش نداده‌ایم؟ اگر قرار است به این موارد تکیه کنیم باید همه موارد را بگوییم.»

روحانی ادامه داد: «برخی‌ها می‌گویند وقتی شما از اشتغال می‌گوید یه عده از اشتغال خارج می‌شوند عزیز من! ما می‌گوییم اشتغال خالص یعنی حساب کرده‌ایم. همه کسانی که وارد بازار کار شده‌اند و همه کسانی که خارج شدند را منها کرده‌ایم شده است اشتغال خالص این موضوع را که من نمی‌گویم مرکز آمار و بانک مرکزی می‌گوید مراکز رسمی آماری کشور این موضوع را اعلام می‌کنند و حرف من و یا شخص دیگری نیست من می‌خواهم در اینجا محضر ملت ایران و نمایندگان عرض کنم در دنیای امروز آنچه من قول دادم در انتخابات 92 و 96 من قول دادم راه من راه اعتدال است باز هم می‌گویم ملت ایران با تندروی به جایی نمی‌رسیم این تندروی اگر از راست یا چپ باشد فرقی نمی‌کند ما راهی جزدوستی، برادری و وحدت نداریم اشکال ندارد که شما مخالف دولت باشید این حق شماست.»

او ادامه داد: «نمایندگان عزیز، می‌فرمایید یا در برجام بمانیم، یا برویم اما راه سوم هم داریم که اگر به نتیجه رسیدیم، اعلام می‌کنیم تا همه بدانند.»

او با اشاره به تماس تلفنی با امانوئل مکرون گفت: «به رئیس‌جمهوری فرانسه گفتم اگر اروپا تعهدات خود در قبال برجام را انجام ندهد ما راه سومی (به جز خروج یا ماندن در برجام) را معرفی می‌کنیم.»

روحانی بیان کرد: «مردم؛ مشکلات اقتصادی ما قابل حل است. تمام توانمان را به کار گرفتیم تا کالاهای اساسی تامین شود، همه تلاش ما بر این است که تولید حفظ شود. قیمت‌ها را آنچه مربوط به دولت بوده، دست نزدیم تا در رفاه بیشتر باشند.»

رئیس‌جمهوری بیان کرد: «این همه تلاشی که امسال در زمینه برق انجام شد، چون مردم همکاری کردند در صرفه جویی، عبور کردیم.»

او بیان کرد: «اگر در مصرف گاز در زمستان صرفه‌جویی کنیم، صادرات گاز بیشتر می‌شود. اگر در سوخت نفتی صرفه‌جویی کنیم، درآمد ما بیشتر می‌شود. اگر مردم با ما باشند، سریع عبور می‌کنیم. اگر باهم نباشیم، زمان طولانی می‌شود.»

روحانی بیان کرد: «برادران عزیز و خواهران گرامی، ملت ایران؛ مردم مسئله اولشان اختلاف نداشتن ماست. مردم از امریکا نمی‌ترسند، از تحریم نمی‌ترسند، از تهدیدهای خارجی نمی‌ترسند، اما از دعوای بین خودمان می‌ترسند.»

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: «امروز دست به دست هم بدهیم بیاییم کنار هم برای حل معضلات مردم و مشکلات مردم و بدانند در کنار هستیم، می‌فهمند و آرام می‌شوند. نمایندگان محترم سوال کردید از سر دلسوزی، اما اگر نتیجه آن این باشد که مردم قانع شده باشند، موفق شده‌ایم. این به معنای بالاترین هدیه به ملت بزرگ ایران است.»

روحانی تصریح کرد: «تلاش دولت بر این است که قیمت ارز متعادل‌تر بشود. در هفته اخیر متعادل شده، در هفته‌های بعد متعادل می‌شود. ما ذخایر ارزی را بالا می‌بریم. ارز ما کم نشده، صادرات غیرنفتی ما غیر از میعانات گازی، ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. ذخایر ارزی را در داخل و بانک‌های دنیا افزایش می‌دهیم. این کار احتیاطی است.»

او بیان کرد : «اگربخواهیم مثل پارسال عمل کند، ظرف دو هفته ارز به قیمت پارسال می‌افتد. گفتید طلا، خب یک جاهایی پشتوانه اسکناس است و حق نداریم دست بزنیم.‎»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار