حاجیبابایی: آبادانی کشور فقط یک راه دارد و آن هم توجه به آموزش و پرورش است
تهران(پانا) - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آبادانی کشور فقط یک راه دارد و آن هم توجه به آموزش و پرورش است و اگر جای جای کشور آباد شود اما آموزش مشکل داشته باشد، باز هم راه به جایی نخواهیم برد.

به مناسبت فرارسیدن هفته معلم نشست حمیدرضا حاجیبابایی نایب رئیس مجلس، علیرضا منادیسپیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و شاهرخ رامین نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس، با جمعی از مدیران و معلمان آموزش و پرورش بهمنظور بررسی مشکلات حوزه آموزش و پرورش و فرهنگیان در مرکز امور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
ضرورت توجه دولت به معلمان و مدارس
در این جلسه حاجیبابایی نایب رئیس مجلس پس از استماع نقطهنظرات فرهنگیان و درخواستهای آنها، گفت: ضمن پاسداشت جایگاه ویژه و رفیع معلمان در سراسر کشور تاکید دارم که مجلس همیشه با مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات همراه بوده است و در راستای به نتیجه رساندن «نظام رتبهبندی معلمان» نیز زمان و انرژی بسیاری گذاشتیم، هرچند مجلس بهمعنای واقعی به اجرای این قانون کمک کرد اما متأسفانه قانون مذکور به درستی اجرا نشد و عجیب است عدهای نمیتوانند معلمان و آموزش و پرورش را در حد و قواره خودش ببینند.
وی ادامه داد: انقلتهای بسیاری در اجرای قانون «رتبهبندی معلمان» آورده میشود مانند اینکه آیا شامل اداریها یا معلمان تازه جذب شده هم میشود، در حالی که تمامی این موارد راهکار قانونی دارد و فقط باید به جای خواباندن کار، راهکارها را اجرایی کرد.
حاجی بابایی تصریح کرد: قانون بسیار خوب رتبهبندی معلمان به دلیل اجرای بد به کام معلمان تلخ شد، در حالی که معلم قلهای است که اگر به آن توجه نکنیم، تمامی دامنهها آسیب خواهند دید.
وی با تاکید بر اینکه دانشآموزان فقط باید توسط معلمان تعلیم و تربیت شوند، مطرح کرد: فقط در این شرایط بسیاری از مشکلات در کشور افول پیدا خواهد کرد، لذا امید است به زودی و به فضل الهی از معبرهای اقتصادی عبور کنیم و دست دولت باز شود تا معلمان و مدارس مورد توجه قرار گیرند چراکه آبادانی مملکت فقط یک راه دارد و آن هم توجه به آموزش و پرورش است و اگر جای جای کشور آباد شود اما آموزش مشکل داشته باشد، باز هم راه به جایی نخواهیم برد.
انتقاد به عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش
در ادامه علیرضا منادی سپیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما اکنون ۱۳ هزار شرکت دانشبنیان داریم که ۷۰۰ هزار نخبه و اساتید در این شرکتها فعال هستند، اظهار کرد: باید بررسی کرد معلمان و فرهنگیان در کجای این زنجیره قرار گرفتهاند؟ معلمان تربیتکننده این نخبگان هستند، تا جایی که ما اکنون در بسیاری از علوم پیشران هستیم.
وی با انتقاد از اینکه یکی از اساسیترین مشکلات آموزش و پرورش عدم ثبات مدیریتی است، گفت: اگر ما به یک وزیر و مدیر باتوان متوسط اجازه فعالیت حداقل حدود ۷ سال را دهیم، به مراتب سیستم آموزش و پرورش بهتری خواهیم داشت اما در طول ۱۰ سال حدود ۱۱ وزیر آموزش و پرورش جا به جا شده و این آسیب بزرگی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ۱۴ قانون توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس برای افزایش کیفیت آموزش تصویب شده، گفت: برای ۴ قانون، جایزه ملی قانون دریافت کردهایم که یکی از آنها «قانون رتبهبندی معلمان» است که به اجرای صحیح نیاز دارد چراکه تنها تحول اصلی برای معلمان در یک صد سال گذشته همین قانون است.
به گفته وی این قانون در حالی بد اجرا شد که دولت وقت در بدترین شرایط مالی ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی به آموزش و پرورش بودجه تخصیص داد، اما معلمان به دلیل اجرای نادرست قانون همچنان ناراضی هستند.
درخواست اصلاح معیشت معلمان کاملاً به جا است
در ادامه شاهرخ رامین، نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس گفت: بهیقین استماع نقطهنظرات فرهنگیان برای بهبود آموزش و تربیت دانشآموزان با حضور نایب رئیس مجلس و رئیس کمیسیون به پیگیری بهتر مسائل کمک خواهد کرد، البته درخواستهایی همچون ترمیم بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش، اصلاح معیشت معلمان، استخدام بیشتر سرایهداران مدارس و… کاملاً به جا است لذا باید با جدیت در راستای حل این مشکلات قدم برداریم.
ارسال دیدگاه