روایت جمشیدی از شخصیت اثرگذار شهید جمهور در مذاکرات

در حوزه سیاست‌خارجی میراث ماندگاری از آیت‌الله رئیسی برجا مانده است

تهران (پانا) - معاون سیاسی دفتر رئیس‌ جمهور به اثرگذاری آیت‌الله رئیسی در سیاست خارجی پرداخت و گفت در این حوزه میراث ماندگاری از آیت‌الله رئیسی برجای مانده است.

کد مطلب: ۱۴۷۶۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
روایت جمشیدی از شخصیت اثرگذار شهید جمهور در مذاکرات

محمد جمشیدی چهارشنبه شب دوم خرداد ۱۴۰۳ در گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه کلیدواژه رئیس‌جمهور این بود که ۲۰ درصد کار ابتدایی و ۸۰ درصد پیگیری، و تا پیگیری نباشد کار به نتیجه نمی‌رسد، افزود: هر پیشرفتی در تحرکات سیاست خارجی اتفاق می‌افتاد را به مقام معظم رهبری گزارش می‌دادند. رئیس جمهور در هر کشوری اولویت‌های خاص را می‌شناخت و به عنوان خاص به دنبال تحقق آن بود.

وی تأکید کرد: مرحوم آیت‌الله شهید رئیسی میراث ماندگاری در حوزه سیاست خارجی از خود برجای گذاشت که البته هنوز ادامه دارد. هنوز کارهای اساسی در دستور کار است و به دنبال پروژه‌های راهبردی برای آینده کشور، نسل‌های آتی و دولت‌های دیگر درآمدهای ماندگار دارد.

جمشیدی اظهار کرد: قرارداد تجارت ترجیحی با یکی از کشورهای همسایه در گذشته بر خلاف قانون و بدون تصویب مجلس، انجام شده بود که کاملا به ضرر کشور بود و موجب جهش تجارت به سمت طرف مقابل شده بود به گونه‌ای که ما به واردکننده تبدیل شده بودیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: این قرارداد به دلیل وضعیت افتضاحی که داشت متوقف و هنگامی که به این کشور رفتیم آن کشور اصرار به احیای آن داشت اما آیت‌الله رئیسی اعلام کردند که باید اصلاح شود.

جمشیدی ادامه داد: موضوعی که قبلا بیان کردم اما شبکه‌های معاند سعی در سوءاستفاده از آن را داشتند، شخصیت رئیس جمهور عزیز ما به گونه‌ای بود که هنگامی که وارد مذاکره با طرف مقابل می‌شد، در ذهن و قلب اثرگذار بود.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور از منافع ملی بصورت واقعی دفاع می کرد، افزود:‌ تلاش دستگاه سیاست خارجی و شخص وزیر خارجه در جای خود محترم و قابل قدردانی است اما بارها شاهد بودم که وقتی ایشان وارد مذاکره می‌شد به گونه‌ای تعامل ایجاد می‌کرد و ارتباط برقرار می‌کرد که بر روی فرد مقابل اثرگذار بود.

جمشیدی ادامه داد:‌ حضور سران بیش از ۶۰ کشور در مراسم بزرگداشت شهید رئیسیف آخرین برگ توانمندی و ابتکار سیاست خارجی دولت سیزدهم بود.

وی گفت: برخی کشورها که سالهاست که با آنها رابطه نداریم حضور پیدا کردند؛ وزیر خارجه مصر، بحرین، فرستاده ویژه از اردن، تمام کشورهای همسایه از آسیای مرکزی، عربی، حوزه شامات و جنوب آسیا و قدرتهای جهانی حضور یافتند.

جمشیدی تصریح کرد: پیام تسلیت فراوانی از کشورهای غربی و اروپایی دریافت کردیم که نشان دهنده سیاست خارجی جناب آقای رئیسی موثر بوده است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌ جمهور گفت: سیاست خارجی شهید بزرگوار رئیسی دارای تئوری بود. از اولین روزهایی که در خدمت آقای رئیس جمهور در حوزه مباحث سیاست خارجی بودیم، معتقد بودند که تجارت ما با همسایگان بلافصل ۱۲۰۰ میلیارد دلار است ولی سهم ایران نزدیک به صفر است.

وی افزود: برخی سیاست خارجی فقط سیاسی و با ادبیات و لفاظی می‌دیدند اما سیاست خارجی باید در خدمت مردم باشد.

جمشیدی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حوزه دیپلماسی در زمان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، پرونده هایی بوده که رفع و رجوع شد؛ اینکه بتوانیم یک پرونده را جمع و در آن پرونده پیشرفت کنیم، مهم است

وی افزود:‌ بعضی موارد در حوزه سیاست خارجی نیست و موضوعات امنیتی است که اهمیت بالایی دارند، نمی خواهم به بحران داخل ورود کنم اما این بحران ها ساخته و پرداخته غربی ها بود و سرویس های غربی در آن مشخص است اما نظام به گونه ای عمل کرد که دشمنان را ناامید کرد

معاون سیاسی دفتر رئیس‌ جمهور ادامه داد: در حوزه منطقه ای چه در بخش مذاکرات جاری چند جانبه و چه موارد خاصی مانند عربستان، یک موفقیت برای دولت بود؛ در دولت قبل هم زحمت هایی کشیده شده بود و چند دور مذاکرات بود اما به نتیجه نرسیده بود ولی در دولت آیت الله رئیسی یکبار چهار اولویت را به من گفت که باید جمع شود و نباید باز بماند که یکی از آنها همکاری منطقه ای از جمله عربستان بود

جمشیدی افزود: وقتی به چین رفتیم، رئیس جمهور چین گفت طرف عربستانی پیام داده و درخواست کرده ما واسطه شویم من هم از شما می خواهم در این خصوص کار کنید. این پرونده به پیش رفت و به جمع بندی رسیدیم و به توافقی دست یافتیم.

وی گفت: همکاری با قدرت های بزرگ آسیایی از جمله چین، چیزهایی روی کاغذ نوشته شده بود اما تا اجرای آن فرسنگ ها فاصله داشتیم؛ صرف مذاکره و رسیدن به تفاهم، زمان می برد

معاون سیاسی دفتر رئیس‌ جمهور تصریح کرد: آیت الله رئیسی نگاه شامل به کشورها داشت ما در حوزه سیاست خارجی کشور از تعادل خارج شده بودیم و به سمت غرب افتاده بود نمی خواهم بگویم «عرب گرایی» ولی به هر حال راه حل در غرب جستجو می شد

جمشیدی گفت:‌ آیت الله رئیسی توانست با کشورهای مختلف و قاره های آفریقا و آمریکای جنوبی که هم ثروتمندند و هم علاقه مند به کار با جمهوری اسلامی ایران، ارتباط برقرار کند

وی افزود:‌ شما با کشوری کار می کنید که فقط قلدری سیاسی دارد و با ایران هم نمی خواهد کار کند؟ خب بروید با آن کشوری که تمایل به کار کردن با تو دارد، ارتباط بگیرید؛ در آسیا با همه کشورها کار کردیم و صرفا چین نبود؛ روسیه، پاکستان، هند، بنگلادش و ... کشورهایی بودند که به آنها سفر داشتیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار