الهیان در گفت‌وگو با پانا:

افزایش ۴۰ درصدی حجم تجارت با آسیای میانه نسبت به سال ۱۴۰۱

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، سیاست خارجی و اولویت دیپلماسی اقتصادی را از نقاط قوت دولت سیزدهم دانست و گفت توازن تبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه موجب رشد اقتصادی کشور شده است به گونه‌ای که حجم تجارت به آسیای میانه نسبت به سال 1401، چهل درصد افزایش پیدا کرده است.

کد مطلب: ۱۴۶۴۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۴۰ درصدی حجم تجارت با آسیای میانه نسبت به سال ۱۴۰۱

زهره الهیان در گفت‌وگو با پانا، ضمن اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی در سال 1402، اظهار کرد: «سیاست دولت سیزدهم و اولویت دیپلماسی اقتصادی، از موضوعاتی است که در این دوره به صورت پررنگ مشاهده می‌شود. اگر قرار است رشد اقتصادی اتفاق بیافتد و مشکلات معیشتی رفع شود، باید توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی در دستور کار دولت باشد.»

وی افزود: «خوشبختانه اتفاقات خوبی در طول فعالیت دولت سیزدهم رقم خورده است. توازن تبادلات تجاری و تعاملات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه موجب رشد اقتصادی کشور شده است.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم تجارت با آسیای میانه نسبت به سال 1401، 40 درصد افزایش پیدا کرد، گفت: «در این شرایط با توجه به اینکه رویکرد دولت توازن در تعاملات بین‌المللی است و توجه ویژه به ظرفیت‌های آسیای میانه می‌تواند راهگشا باشد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان هاب ترانزیتی برای منطقه و آسیای می‌تواند مطرح باشد. تکمیل کریدور شمال به جنوب و تبادل کالا و ترانزیت، یکی از مهمترین راه‌های ارزآوری برای کشور است که قاعدتاً نیاز است، دولت توجه ویژه به کریدور ترانزیتی شمال به جنوب داشته باشد.» 

الهیان اضافه کرد: «در این راستا مکاتباتی با رئیس جمهور داشته و پیشنهاداتی که کارشناسان مطرح کردند را به صورت مکتوب خدمت رئیس جمهوری ارائه دادیم.»

وی گفت: «استفاده از خطوط ریلی به عنوان یکی از اولویت ها باید در دستور کار قرار گیرد. تکمیل راه آهن رشت آستارا و تکمیل آزادراه تبریز به ماکو از پروژه‌هایی است که می تواند ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل کند و تحقق شعار دیپلماسی اقتصادی را ممکن می‌کند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: «نشست 3+3 و نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در حل مناقشه قره باغ یکی از موضوعات کلیدی است که می تواند موجب بهبود روابط همسایگان شود. این رویکرد دست آمریکا و رژیم صهیونیستی و دخالت آنها در موضوعات منطقه ای را کوتاه خواهد کرد.» 

وی خاطرنشان کرد: «تعاملات بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان و ارمنستان می‌تواند به حل مشکل قره باغ کمک کند و به نوعی باعث افزایش تعاملات دو کشور همسایه به دور از دخالت های کشورهای بیگانه خواهد شد. آنچه که مسلم است بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه نیز کمک کند و در واقع برای کشورهای همسایه ما نیز آورده های بسیاری در حوزه های مختلف اقتصادی، نظامی و امنیتی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار