حجت‌الاسلام محمدسعید مهدوی کنی در گفت‌وگو با پانا:

مشارکت رای اولی‌ها باعث نهادینه شدن فرهنگ انتخابات می‌شود

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاسی در رابطه با حضور رای اولی‌ها در انتخابات گفت حضور و مشارکت رای‌اولی‌ها در انتخابات علاوه بر مشارکت باعث نهادینه کردن فرهنگ انتخاب و انتخابات در نوجوانان و جوانان است.

کد مطلب: ۱۴۶۰۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت رای اولی‌ها باعث نهادینه شدن فرهنگ انتخابات می‌شود

حجت الاسلام محمدسعید مهدوی کنی در گفت‌وگو با پانا در خصوص حضور رای اولی‌ها در انتخابات و مشارکت مردمی بیان کرد: «اصل مشارکت در مورد همه مردم مشخص است و بحث تعیین سرنوشت مردم را به دنبال دارد اما درخصوص رای اولی‌ها یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن نهادینه کردن فرهنگ انتخاب و انتخابات است که برای نوجوانان و جوانان ضرورت دو چندان دارد. باید این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی به نوعی به نسل‌های بعدی منتقل شود و آن‌ها از وظایف خود باخبر باشند و بدانند که این کار چقدر می‌تواند اثرگذار باشد.» 

انتخابات امانتی برای نسل آینده است

این کارشناس سیاسی در ادامه انتخابات را امانتی برای نسل بعدی دانست و گفت: «انتخابات همچون امانتی از نسل قبلی به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ بنابراین برای رای اولی‌ها علاوه بر مشارکت حضور در انتخابات نوعی تلاش فرهنگی و سیاسی است.»

مجلس، عصاره فضایل ملت است

وی با تاکید بر دیدگاه امام خمینی(ره) در رابطه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «امام(ره) مجلس را عصاره فضایل ملت می‌دانستند یعنی شخصی که می‌خواهد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باشد باید از آنچه خوبی‌های این ملت است، نمایندگی کند. البته صفت و ویژگی‌های خوب از ویژگی‌های خوب دینی و اخلاق تا علم ، دانش و فهم و بعد از آن ویژگی‌هایی همچون انقلابی و پرشور در مردم ایران فراوان است.»

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با تاکید بر نیاز ارزیابی کاندیداها و بررسی معدل عملکردی آنان افزود: «همه افراد نمی‌توانند همه خوبی‌ها را در خود داشته باشند. دانش‌آموزان و معلمان باید مجاهدت را جستجو کنند و یک معدل خوب را در میان نامزدهای انتخابی پیدا کنند. همانگونه که دانش‌آموزان  بر اساس معدل خود ارزیابی می‌شوند، باید بر اساس اینکه صفات در چه اشخاصی برجسته‌تر است و معدل خوبی از آنان به دست می‌آید، آنها را انتخاب کنند.»

وی اضافه کرد: «برای انتخاب شایسته یا خود باید کارشناس باشیم یا به کارشناس مراجعه کنیم. بنابراین باید تا اندازه زیادی فعالیت سیاسی انجام داده باشیم و افرادی که کاندید شده و درون میدان هستند را به خوبی بشناسیم یا به سراغ افرادی برویم که این فعالیت‌ها را انجام داده و از آنان کمک بگیریم. »

مهدوی‌کنی در ادامه بیان کرد: «نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که فردی که بناست افراد مصلح و شایسته را به ما معرفی کند، نیز باید شناسایی کنیم. یعنی فردی که به عنوان کارشناس در زمینه انتخابات کمک می‌کند؛ نیز را باید به درستی شناخت. این افراد باید اشخاصی باشند که پیشینه کارها و اقداماتی که انجام می‌دهند به خیر و صلاح مردم باشد، یعنی این فرد تلاش برای بهبود زندگی مردم داشته و اهل خیر و با دانش مناسب باشد.»

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر نیاز رجوع به گروه مرجع اظهار کرد: «باید افراد مرجع را شناسایی کنیم و به آن‌ها رجوع کنیم و از آن‌ها بخواهیم که افراد شایسته را به ما معرفی کنند. بسیاری از نفرات برگزیده برای کارشناسی از معلمان برجسته هستند و چهره انقلابی در شهرهای خود دارند.»

ایجاد فضای فکری مناسب برای شرکت در انتخابات

وی با اشاره به انجام شدن عمده اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات شایسته افزود: «برخی اقدامات باید پیش از شروع تبلیغات صورت می‌گرفت که به لطف خدا عمده آن انجام شد. در شرایطی که امروز قرار داریم یکی از مهمترین موارد ایجاد فضای است که مردم به ویژه دانش‌آموزان به این جمع‌بندی برسند که می‌توانند گزینه‌هایی را در میان نفرات موجود انتخاب کنند. افرادی که می‌توانند با دغدغه، دانش، تخصص خود مشکلات را حل کنند.»

مهدوی‌کنی در زمینه انتقال ناامیدی به نوجوان با بیان برخی انتقادات اظهار کرد: « بعضی از کلماتی که افراد به عنوان منتقد بیان می‌کنند زمانی که به دانش‌آموز منتقل می‌شود احساس ناامیدی را در نوجوان به وجود می‌آورد. افراد پیشکسوت باید بدانند بعضی مطالب برای شخصی که دارای تجربه و پیشینه بالایی است ممکن است صدمه‌ای نداشته باشد اما همان واژگان برای افرادی همچون دانش‌آموزان که در حال طی کردن مراحل رشد هستند، ممکن است صدمه داشته باشد و آنان را از ورود به انتخابات و عالم سیاسی بازدارد و دل‌زده کند.»

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: «یکی از فعالیت‌ها این است که ادبیات انتخابات، فرهنگ و لزوم آن به‌صورت فعالیت میدانی به دانش‌آموزان آموزش داده شود. تلاش می‌کنیم از طریق مشاهده مسائل را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و اکنون فرصت مناسبی است تا با فعالیت‌های میدانی، دانش‌آموزان به صندوق‌های رای آمده و در فضای انتخابات حضور پیدا کنند و تجربه انتخاب کردن را بیاموزند.»

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار