سخنگوی وزارت امورخارجه خبر داد:

اروپا و طالبان خواستار حضور در اجلاس همسایگان افغانستان

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه طالبان و سایر گروه‌های داخلی افغانستان علاقه‌مند به حضور در اجلاس تهران بودند، گفت اتحادیه اروپا نیز علاقه‌مند به حضور در این اجلاس بود لذا درخواست تمامی گروه‌ها و کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمایندگان ویژه تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۲۶۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
اروپا و طالبان خواستار حضور در اجلاس همسایگان افغانستان

به گزارش خانه ملت، سعید خطیب‌زاده در توضیح اینکه آیا از طالبان برای حضور در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان دعوت شده بود، گفت: طالبان و گروه‌های دیگر افغانستان برای حضور در دومین اجلاس وزرای خارجه همسایگان این کشور ابراز علاقه کردند، علاوه بر این درخواست‌های دیگری برای حضور در اجلاس تهران را دریافت کرده بودیم مانند اتحادیه اروپا که به عنوان ناظر علاقمند به حضور در این اجلاس بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تمام این‌ موارد در اجلاس تهران ارائه شد، چراکه فرمت کشورهای همسایه افغانستان براساس اجماع است و همه کشورها باید در مورد یک موضوع به تصمیم واحد برسند. به عنوان مثال در دور نخست نشست درخواست روسیه مورد بررسی قرار گرفت و روسیه به این فرمت در دومین نشست اضافه شد.

وی یادآور شد: در اجلاس تهران درخواست هیات حاکه سرپرستی افغانستان (طالبان) مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در اجلاس نمایندگان ویژه تصمیم لازم اتخاذ شود.

خطیب زاده در ادامه درباره ارتباط ایران و طالبان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها با طالبان بلکه با همه گروه‌های مختلف داخل افغانستان در ارتباط است اما هیات حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان (طالبان) در مورد برخی موضوعات مسئولیت مستقیم دارد از جمله امنیت مرزها، امنیت جان و مال و ناموس مردم و تامین حقوق اولیه مردم که در اجلاس تهران به صورت مبسوط پیرامون آنها بحث شد به ویژه درباره اینکه چگونه می‌توان مسئولیت هیات حاکمه فعلی افغانستان را به آنها یادآوری کرد یا آنها را متوجه مسئولیت مستقیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: البته سازمان‌های بین المللی و کشورهای مسئول وضعیت فعلی افغانستان بیش از همه باید به وظایف خود در تسهیل زندگی مردم افغان عمل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار