واکنش ترامپ به تصمیم عراق و تهدید دوباره ایران

تهران (پانا) - به دنبال تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج هرچه زودتر نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک این کشور ، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تهدید کرد تحریم های جدید را علیه عراق اعمال خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۲۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ترامپ به تصمیم عراق و تهدید دوباره ایران

به گزارش شبکه الجزیره ، ترامپ به هنگام رسیدن به واشنگتن خطاب به روزنامه نگاران گفت کشورش خاک عراق را ترک نمی کند مگر آنکه عراقی ها هزینه حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی این کشور را بپردازند .

وی درعین حال تهدید کرد اگر بخواهد عراق را به شیوه ای بدتر از ایران تحریم خواهد کرد .

روز یک شنبه پارلمان عراق با اکثریت قاطع خود خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق را تصویب کرد . عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور نیز اعلام کرد آماده اجرای مصوبه پارلمان است .

امروز قرار است عادل عبدالمهدی در این باره با سفیر آمریکا در عراق دیدار داشته باشد . منابع خبری عراق می گویند به احتمال زیاد عادل عبدالمهدی امروز خواستارتعیین یک جدول زمانی برای نحوه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور خواهد شد .

جدال ترامپ و کنگره

این درحالی است که کنگره آمریکا در واکنش به تهدیدهای جدید ترامپ علیه ایران تاکید می کند هر گونه مجوز جنگی باید از سوی کنگره صادر شود. نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیزگفت مجلس نمایندگان این هفته مصوبه ای در باره محدود کردن اقدام نظامی ترامپ علیه ایران خواهد داشت .

با این حال ترامپ ساعاتی پیش از این در توییتر نوشته بود: «این موضع‌گیری‌های رسانه‌ای باید به عنوان ابلاغیه‌ای به کنگره ایالات متحده محسوب شود که اگر ایران به هر هدف یا شخص آمریکایی حمله کند، ایالات متحده به سرعت و با قدرت حمله متقابل می‌کند، شاید حمله‌ای در ابعاد نامتناسب.». وی افزود: «چنین ابلاغیه‌ای [به کنگره] نیاز نیست، اما به هر حال این ابلاغ شده است». بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ترامپ با این اظهارات به کنگره پیام داده است که نیازی به اخذ مجوز از سوی این نهاد برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دیروز هم گفته بود در صورتی که ایران به ترور سردار «قاسم سلیمانی» پاسخ دهد، واشنگتن ده‌ها نقطه از جمله مراکز فرهنگی مهم ایران را هدف قرار می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که با وجود تهدیدات آمریکا، اقدام غیرقانونی واشنگتن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و این پاسخ دست کم نظامی خواهد بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار