علی بیگدلی*

راه دیپلماسی بسته نشود

اصولا در دنیای سیاست و حتی در تنش‌ها و لفاظی‌های دیپلماتیک جایی برای اظهارات تند یا حتی ملایم و معتدل مقامات کشورها نداریم. در همین تنش‌های اخیر لفظی آقای حسن روحانی و دونالد ترامپ، شاهد بودیم حتی وزیر خارجه آمریکا ورود جدی به این جنگ لفظی داشت، اما پس از چند روز مایک پمپئو مواضعی نرم گرفت تا بتواند موضع کاخ سفید را در این تنش حفظ کند. در حقیقت به‌نفع ایران و منافع ملی ما است تا با درایت از این فضا عبور کنیم.

کد مطلب: ۸۴۰۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد

برخی اشخاص اجرایی باید با سعه صدر و ذکاوت بیشتری به اظهار نظر بپردازند تا بهانه به دست طرف مقابل ندهند. سخنان رئیس جمهور در راستای منافع ملی و پاسخ به اظهارات زیاده‌طلبانه رئیس‌جمهور آمریکا بود که جای تحسین دارد. در حقیقت نباید با صراحت و بی‌پرده موضع‌گیری کرد آن هم در برابر دولتی که هر لحظه به دنبال بهانه‌جویی و تنش‌آفرینی است. اکنون در جبهه نظامی قوی‌تر و پیشرو‌تر از جبهه سیاسی عمل می‌کنیم. بنابراین به همین علت که به لحاظ نظامی موضع قدرتمندی داریم، در محافل سیاسی اظهارات شدید و گاه بی‌محابا، می‌تواند به‌نفع منافع ما بشود، اما باید طوری عمل کرد که طرف مقابل نتواند بهره‌برداری سیاسی از این موقعیت داشته باشد.

اکنون برای ایران اتحادیه اروپا باقی مانده که همچنان حاضر به همکاری است. در این شرایط باید با خرد و عقل سیاسی بیشتری حرکت کنیم تا از برهه کنونی و آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا که از 13مرداد ماه شروع می‌شود، باید اظهاراتی کرد که مسیر پیش‌رو برای ایران مساعدتر شود. در حقیقت ایران نباید اشتباه ترامپ را در خروج از برجام انجام دهد. ترامپ با این کار راه مذاکره و گفت‌وگو را مسدود کرد که حتی این کار او، با سرزنش محافل داخلی و سیاسیون آمریکا همراه بود. این کار ترامپ که غیرسیاسی و حتی به نوعی غیراخلاقی بود. برهم زدن و خروج از برجام برای ترامپ در عرصه بین‌المللی هزینه داشت.

ترامپ و روحیات او را همه جهان می‌شناسند که زیاد با عقل سیاسی عمل نمی‌کند. بنابراین مقامات سیاسی در اظهارات خود خیلی باید مراقب باشند. اظهارات مقامات ارشد نظامی می‌تواند از جانب اقتدار نظامی صورت گیرد که جهانیان بدانند که ایران با کشورهایی که رفتارهای معقولانه دارند از در گفت‌وگو و مذاکره وارد می‌شود و اگر کشورهایی بخواهند با زبان تهدید با ایران سخن بگویند رویکردی دیگر اتخاذ می‌کند. البته مسیر دیپلماتیک و رایزنی‌های سیاسی نباید بسته شود، چرا که این به‌نفع کشور ما یا هیچ دولتی نیست که دیپلمات‌ها را به اتاق دربسته سوق داد و اجازه رایزنی را از آنها گرفت. بنابراین نباید مسیر گفت‌وگو و یارگیری در عرصه بین‌المللی را مسدود کرد. باید برای مقامات سیاسی کشور راه اظهار نظر و دیپلماسی باز باشد.

منبع: آرمان

* کارشناس مسائل بین الملل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار