سرپرست رصدخانه و مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی:

با کمک علاقه‌مندان به علم نجوم می‌توانیم این رصدخانه را به روال قبلی خود بازگردانیم

همدان (پانا) - سرپرست رصدخانه و مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی در اولین گردهمایی نجومی گفت: با کمک علاقه‌مندان به علم نجوم می‌توانیم رصدخانه را به روال قبلی خود بازگردانیم.

کد مطلب: ۱۴۷۷۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
با کمک علاقه‌مندان به علم نجوم می‌توانیم این رصدخانه را به روال قبلی خود بازگردانیم

حمید صیفی‌پور، سرپرست رصدخانه و اخترشناسی ابن صلاح همدانی گفت: کل رصدخانه‌های دنیا به دو روش رصدخانه آموزشی و رصدخانه پژوهشی اداره می‌شوند‌ و رصدخانه ابن صلاح همدانی از نوع اول است.

صیفی‌پور بیان کرد: از فعالیت‌های رصدخانه ابن صلاح همدانی می‌توان به آموزش‌های بازدیدی مانند مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف که بیشتر آن‌ها دانش‌آموز بودند، اشاره کرد؛ فعالیت دوم این رصدخانه آموزش تخصصی در مقاطع مختلف و در دوره‌های سنی مختلف بود.

وی ادامه داد: مرکز ما مجهز به ۵ تلسکوپ متحرک و یک تلسکوپ ثابت تحقیقاتی است و تلسکوپ متحرک این فرصت را ایجاد می‌کند تا در مکان‌های مختلف برنامه‌های آموزشی و رصدی به شما ارائه دهیم.

صیفی‌پور بیان کرد: از فعالیت‌های رصدخانه در عرصه‌های مختلف می‌توان به نجوم مقدماتی، نجوم رصدی، عکاسی نجومی و نجوم پیشرفته اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: در کلاس‌های رصدخانه ابن صلاح همدانی ساخت پوستر، فیلم‌برداری، برنامه‌نویسی، گویندگی، کار با تلسکوپ، داشتن نگارش خوب، ساخت کلیپ و توانایی ارائه دادن مطالب نجومی نیز آموزش داده می‌شود.

سرپرست رصدخانه و اخترشناسی ابن صلاح همدانی ادامه داد: با شب‌های رصدی تلسکوپ متحرک که در پشت بام قرار داده شده است، توسط مدرسان و فعالین علم نجوم می‌توان جرمی که در آسمان رویت می‌شود را تلسکوپ خطی کرده و قابلیت رصد آن جرم برای شما فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: تجهیزات این رصدخانه از سال ۱۳۸۲ خریداری شده و به روز نیستند؛ به دلیل مشکلات زیرساخت این رصدخانه به مدت ۶ ماه تعطیل بود و بعد از ۶ ماه مدیریت جدید سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تصمیم برپایی مجدد رصدخانه گرفت.

صیفی‌پور گفت: انشالله بتوانیم در آینده تلسکوپ‌های به‌روز دیجیتال و آسمان‌نما‌های دیجیتالی در رصدخانه قرار داده و بتوانیم تغییرات فیزیکی در رصدخانه نیز داشته باشیم.

دانش‌آموز خبرنگار: شیما ویس مرادی

 

نویسنده : شیما ویس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار