مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

عبور از بخشنامه محوری با تمرکز بر تولید محتوا در حوزه پرورشی

مشهد (پانا)- مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید دستورالعمل های متعدد پاسخگوی نیاز مدرسه نیست، گفت:رویکرد جدید معاونت پرورشی، توانمندی سازی محتوایی مربیان و ارائه محصولات کاربردی به صورت اختیاری است.

کد مطلب: ۱۶۴۶۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
عبور از بخشنامه محوری با تمرکز بر تولید محتوا در حوزه پرورشی

دکتر سید مصطفی حسینی فاضل در مراسم رونمایی از بسته ایرانمون در خراسان رضوی   با اشاره به رویکردهای تربیتی موجود گفت: در حوزه پرورشی مجموعه‌ای از ارزش‌ها و مفاهیم مانند هویت ایرانی ـ اسلامی، ادب و اخلاق، اقامه نماز و اندیشه‌ورزی دنبال می‌شود که مخاطب آن همه همکاران حوزه آموزش و پرورش، از فرهنگیان و معلمان تا مربیان و مشاوران تربیتی هستند.

 حسینی فاضل افزود: هدف معاونت پرورشی صرفاً تقویت توانمندی‌های اجرایی مربیان نیست، بلکه تقویت بعد تربیتی و فرهنگی نیز اهمیت دارد.

وی آینده‌نگاری را یکی از محورهای کلیدی معرفی کرد و گفت: نباید منتظر باشیم آینده چگونه رقم می‌خورد، بلکه باید خود آن را بسازیم. آینده‌نگاری بدون آینده‌پژوهی امکان‌پذیر نیست و برای ساختن آینده باید شرایط، سناریوها و واقعیت‌های موجود را بسنجیم.

مشاور مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاون پرورشی با اشاره به تجربه‌های گذشته گفت: در مقاطعی شاهد صدور حجم بالایی از بخشنامه‌ها بودیم که پاسخگوی نیاز واقعی مدارس نبودند. بخش زیادی از این برنامه‌ها ستادی و ایستا بوده و برخی نیز به سطح منطقه و مدرسه واگذار می‌شدند.

وی تأکید کرد: ما به هیچ‌وجه دنبال ایجاد فعالیت اضافه برای مربیان پرورشی نیستیم. هدف ما، پشتیبانی و منسجم‌سازی همان فعالیت‌هایی است که همکاران سال‌ها در مدارس انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که دست مربیان، معاونان پرورشی و مشاوران را از نظر محتوایی و ابزارهای فناورانه  در حوزه محصولات، خدمات و سازوکارهای فرهنگی  و تربیتی پر کنیم؛  به همین دلیل، به جای تولید دستورالعمل و بخشنامه، به سمت تولید محتوا حرکت کرده‌ایم.

 حسینی فاضل افزود: بسیاری از همکاران اعلام کرده‌اند که نیاز به حضور معاونت پژوهشی در مدرسه ندارند، بلکه به محتوای دانشی به‌روز و کاربردی نیاز دارند. به همین دلیل چرخه معیوب گزارش‌خواهی و ارسال بخشنامه متوقف شده است تا همکاران در مدارس احساس تحمیل تکلیف نکنند.

وی تصریح کرد: ما خودمان زمانی در مدرسه بودیم و می‌دانستیم کسانی که در وزارتخانه یا اداره‌کل نشسته‌اند از شرایط واقعی مدارس خبر ندارند. بنابراین تصمیم گرفتیم وارد همان چرخه معیوب نشویم و محصولات و محتواها را مستقیم و اختیاری به همکاران معرفی کنیم.

 حسینی فاضل تأکید کرد: اگر مربی می‌خواهد در حوزه هویت ملی، دشمن‌شناسی یا هر موضوع تربیتی دیگری فعالیت کند، محصولات آماده در اختیار اوست. اگر ایده یا محصولی دارد، ما از آن استقبال می‌کنیم و انتقال تجربه همکاران را ارج می‌نهیم.

وی افزود: بسیاری از محصولات ارائه شده توسط خود همکاران با سابقه پرورشی و تربیتی تولید و در کتاب فانوس نیز به این موضوع اشاره شده است. توزیع محصولات نیز به صورت انتخابی و هدفمند طراحی شده ؛ به گونه‌ای که فردی که قصد اجرای فعالیت دارد، خودش محصول مورد نظر را انتخاب کند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود محدودیت‌های مالی، همکاری ادارات امور تربیتی استان‌ها باعث شد که بیش از ۲۰ هزار مربی و معاون پرورشی در سراسر کشور از این بسته‌ها استفاده کنند و محصولات مورد نظر خود را انتخاب نمایند. بخشی از محصولات نیز در اختیار استان‌ها و مناطق قرار گرفت و برخی بسته‌ها به صورت امانی در مدارس متقاضی در گردش گذاشته شد تا امکان استفاده حداکثری فراهم شود.

در پایان،  حسینی فاضل ابراز امیدواری کرد: با تداوم این مسیر، فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی مدارس به شکلی اثربخش‌تر و متناسب با نیاز نسل امروز پیش رود و همکاران بتوانند مسیر خدمت خود را با انرژی، شادابی و ثبات قدم ادامه دهند.

خبرنگار : مهسا کاظمی _ایران مالدار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار