مشاور مطالعات و برنامهریزی فرهنگی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
عبور از بخشنامه محوری با تمرکز بر تولید محتوا در حوزه پرورشی
مشهد (پانا)- مشاور مطالعات و برنامهریزی فرهنگی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید دستورالعمل های متعدد پاسخگوی نیاز مدرسه نیست، گفت:رویکرد جدید معاونت پرورشی، توانمندی سازی محتوایی مربیان و ارائه محصولات کاربردی به صورت اختیاری است.
دکتر سید مصطفی حسینی فاضل در مراسم رونمایی از بسته ایرانمون در خراسان رضوی با اشاره به رویکردهای تربیتی موجود گفت: در حوزه پرورشی مجموعهای از ارزشها و مفاهیم مانند هویت ایرانی ـ اسلامی، ادب و اخلاق، اقامه نماز و اندیشهورزی دنبال میشود که مخاطب آن همه همکاران حوزه آموزش و پرورش، از فرهنگیان و معلمان تا مربیان و مشاوران تربیتی هستند.
حسینی فاضل افزود: هدف معاونت پرورشی صرفاً تقویت توانمندیهای اجرایی مربیان نیست، بلکه تقویت بعد تربیتی و فرهنگی نیز اهمیت دارد.
وی آیندهنگاری را یکی از محورهای کلیدی معرفی کرد و گفت: نباید منتظر باشیم آینده چگونه رقم میخورد، بلکه باید خود آن را بسازیم. آیندهنگاری بدون آیندهپژوهی امکانپذیر نیست و برای ساختن آینده باید شرایط، سناریوها و واقعیتهای موجود را بسنجیم.
مشاور مطالعات و برنامهریزی فرهنگی معاون پرورشی با اشاره به تجربههای گذشته گفت: در مقاطعی شاهد صدور حجم بالایی از بخشنامهها بودیم که پاسخگوی نیاز واقعی مدارس نبودند. بخش زیادی از این برنامهها ستادی و ایستا بوده و برخی نیز به سطح منطقه و مدرسه واگذار میشدند.
وی تأکید کرد: ما به هیچوجه دنبال ایجاد فعالیت اضافه برای مربیان پرورشی نیستیم. هدف ما، پشتیبانی و منسجمسازی همان فعالیتهایی است که همکاران سالها در مدارس انجام میدادند.
وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که دست مربیان، معاونان پرورشی و مشاوران را از نظر محتوایی و ابزارهای فناورانه در حوزه محصولات، خدمات و سازوکارهای فرهنگی و تربیتی پر کنیم؛ به همین دلیل، به جای تولید دستورالعمل و بخشنامه، به سمت تولید محتوا حرکت کردهایم.
حسینی فاضل افزود: بسیاری از همکاران اعلام کردهاند که نیاز به حضور معاونت پژوهشی در مدرسه ندارند، بلکه به محتوای دانشی بهروز و کاربردی نیاز دارند. به همین دلیل چرخه معیوب گزارشخواهی و ارسال بخشنامه متوقف شده است تا همکاران در مدارس احساس تحمیل تکلیف نکنند.
وی تصریح کرد: ما خودمان زمانی در مدرسه بودیم و میدانستیم کسانی که در وزارتخانه یا ادارهکل نشستهاند از شرایط واقعی مدارس خبر ندارند. بنابراین تصمیم گرفتیم وارد همان چرخه معیوب نشویم و محصولات و محتواها را مستقیم و اختیاری به همکاران معرفی کنیم.
حسینی فاضل تأکید کرد: اگر مربی میخواهد در حوزه هویت ملی، دشمنشناسی یا هر موضوع تربیتی دیگری فعالیت کند، محصولات آماده در اختیار اوست. اگر ایده یا محصولی دارد، ما از آن استقبال میکنیم و انتقال تجربه همکاران را ارج مینهیم.
وی افزود: بسیاری از محصولات ارائه شده توسط خود همکاران با سابقه پرورشی و تربیتی تولید و در کتاب فانوس نیز به این موضوع اشاره شده است. توزیع محصولات نیز به صورت انتخابی و هدفمند طراحی شده ؛ به گونهای که فردی که قصد اجرای فعالیت دارد، خودش محصول مورد نظر را انتخاب کند.
وی خاطر نشان کرد: با وجود محدودیتهای مالی، همکاری ادارات امور تربیتی استانها باعث شد که بیش از ۲۰ هزار مربی و معاون پرورشی در سراسر کشور از این بستهها استفاده کنند و محصولات مورد نظر خود را انتخاب نمایند. بخشی از محصولات نیز در اختیار استانها و مناطق قرار گرفت و برخی بستهها به صورت امانی در مدارس متقاضی در گردش گذاشته شد تا امکان استفاده حداکثری فراهم شود.
در پایان، حسینی فاضل ابراز امیدواری کرد: با تداوم این مسیر، فعالیتهای تربیتی و فرهنگی مدارس به شکلی اثربخشتر و متناسب با نیاز نسل امروز پیش رود و همکاران بتوانند مسیر خدمت خود را با انرژی، شادابی و ثبات قدم ادامه دهند.
ارسال دیدگاه