مشاور هنرستان محمودیه خیامی ۱۱:

مشاوره در هدایت تحصیلی و شغلی هنرجویان هنرستان موثر است

نیشابور(پانا)- مشاور هنرستان محمودیه خیامی ۱۱ با اشاره به دغدغه‌های هنرجویان درباره آینده شغلی و تحصیلی‌شان، بر اهمیت گسترش خدمات مشاوره‌ای، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی و اصلاح باورهای نادرست درباره مشاوره تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۲۱۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد

جواد رباطی در گفت و گو با پانا اظهار داشت:« در هنرستان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دانش‌آموزان، نامشخص بودن آینده شغلی است. بسیاری از هنرجویان با دغدغه‌هایی مانند انتخاب مسیر شغلی مناسب، ادامه تحصیل و آینده کاری خود مواجه‌اند. این مسئله، به‌ویژه در دوره نوجوانی، می‌تواند به منبعی برای نگرانی و سردرگمی تبدیل شود.»

وی افزود:« خوشبختانه امسال در مدرسه   جلسات فردی با هنرجویان، برنامه‌ریزی شده است  در کنار این قرار است کارگاه‌هایی در زمینه آشنایی با مهارت‌های شغلی برگزار شود تا مسیرهای پیش‌روی هر رشته، مزایا و محدودیت‌های شغل‌های مرتبط و فرصت‌های تحصیلی بعد از هنرستان برای هنرجویان روشن‌تر شود. هدف از این کارگاه‌ها، ایجاد تصویر واضح‌تری از آینده برای آنان است تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند.»

رباطی ادامه داد: «در هفته سلامت روان نیز جلسه‌ای با عنوان انجمن اولیا برگزار که در آن درباره اهمیت شنیده شدن هنرجویان توسط والدین صحبت شد. این جلسه با استقبال خوبی از سوی خانواده‌ها همراه بود. خوشبختانه تاکنون همکاری و استقبال والدین از خدمات مشاوره مطلوب بوده است.»

وی تصریح کرد:« یکی از چالش‌های موجود این است که بعضی از هنرجویان هنوز تمایل کمی به مراجعه به مشاور دارند و تصور می‌کنند مشاوره فقط برای کسانی است که دچار مشکل هستند. در حالی که مشاوره برای همه افراد، به‌ویژه در زمان تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی، لازم است. باید این باور را در بین هنرجویان اصلاح کنیم. برای این منظور، از دبیران و هنرآموزانی که ارتباط نزدیکی با هنرجویان دارند خواسته‌ایم تا در صورت مشاهده نیاز، آن‌ها را به مشاور ارجاع دهند.»

رباطی افزود:« از دیگر برنامه‌های مشاوره‌ای امسال، انتخاب یک همیار مشاور در هر کلاس است. این افراد نقش رابط میان مشاور، دبیران، هنرآموزان و والدین را ایفا می‌کنند و کمک می‌کنند ارتباط مؤثرتری بین این بخش‌ها برقرار شود. همچنین برگزاری کارگاه‌هایی در زمینه آسیب‌های اجتماعی، آینده شغلی، مهارت‌های زندگی و تقویت ارتباطات در دستور کار قرار دارد. یکی از اهداف اصلی ما ایجاد رابطه‌ای صمیمی و همراه با اعتماد میان مشاوران و هنرجویان در فضای مدرسه است.»

وی ادامه داد:« دانش‌آموزان و هنرجویانی که در شرایط سخت قرار دارند  ابتدا باید هدف خود را از حضور در مدرسه پیدا کنند. مدرسه نباید صرفاً مکانی برای پر کردن وقت یا گرفتن مدرک باشد، بلکه باید فرصتی برای رشد فردی و یادگیری مهارت‌های زندگی و شغلی دیده شود. داشتن هدف روشن باعث می‌شود حضور در مدرسه معنا پیدا کند.»

رباطی در پایان خاطرنشان کرد:« همچنین لازم است دانش‌آموزان ارتباط خوبی با کادر مدرسه برقرار کنند و از ظرفیت مشاوران بهره ببرند. مشاوران در مدرسه حضور دارند تا به حرف‌های هنرجویان گوش دهند، آنان را راهنمایی کنند و در مسیر پیشرفت و حل مسائل همراهی‌شان نمایند.»

خبرنگار : امیر ابراهیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار