تحول در مدیریت مدارس استعدادهای درخشان خوزستان با فعالسازی شورای دانشآموزی
اهواز (پانا) – روند تازهای در مدارس استعدادهای درخشان استان خوزستان آغاز شده که با فعالسازی شورای دانشآموزی، نقش دانشآموزان را از مخاطب صرف آموزش به کنشگر اصلی تصمیمسازیهای آموزشی و تربیتی ارتقا میدهد.
برگزاری جلسات شورای دانشآموزی در چند مدرسه استعدادهای درخشان استان، نشاندهنده تغییر رویکرد در مدیریت آموزشی و حرکت به سوی مدرسهمحوری، مشارکتجویی و گفتوگوی سازمانیافته با دانشآموزان است که میتواند الگوی جدیدی برای سایر مدارس استان نیز باشد.
در این جلسات که با حضور مدیران و مسئولان پرورشی مدارس برگزار شد، شورای دانشآموزی بهعنوان بازوی مشورتی مدیریت مدرسه و یکی از ارکان تصمیمسازی در حوزههای آموزشی، پرورشی و انضباطی معرفی شد. دانشآموزان منتخب شورا با طرح دیدگاهها و مطالبات خود، نقش مستقیمتری در شکلدهی به فضای مدرسه ایفا کردند.
تمرکز این نشستها بر تعریف چارچوبی روشن برای تعامل مستمر میان دانشآموزان و مسئولان مدارس بود؛ تعاملی که بر پایه مسئولیتپذیری، شفافیت و پاسخگویی متقابل شکل میگیرد و زمینهساز ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس استعدادهای درخشان خواهد بود.
همزمان با آغاز به کار رسمی شوراها و تعیین ساختار اجرایی آنها، مسیر جدیدی برای پرورش مهارتهای اجتماعی، مدیریت جمعی و مشارکت مدنی در میان دانشآموزان مستعد استان ترسیم شده است؛ مسیری که فراتر از فعالیتهای روزمره مدرسه، به تربیت نسل آینده مدیران، تصمیمگیران و نخبگان مسئولیتپذیر منجر خواهد شد.
فعالسازی شورای دانشآموزی در مدارس استعدادهای درخشان خوزستان، اقدامی راهبردی در راستای تحقق تعلیموتربیت مشارکتی و تقویت سرمایه اجتماعی دانشآموزان ارزیابی میشود؛ اقدامی که میتواند آغازگر تحولی پایدار در نظام آموزشی استان باشد.
ارسال دیدگاه