مدیرکل آموزشوپرورش استان خوزستان خبر داد:
صدور کارنامه آموزشی برای مدارس از امسال
تعریف ۶۵۰ پروژه آموزشی برای خوزستان در دولت چهاردهم
اهواز (پانا) - مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با اشاره به صدور کارنامه آموزشی برای مدارس از امسال گفت: ۶۵۰ پروژه آموزشی در دولت چهاردهم برای استان خوزستان تعریف شده است.

ناصر علیفر، روز یکشنبه در نشست خبری با رسانهها بیان کرد: اولویت ما در آموزش و پرورش استان خوزستان ایجاد و حفظ آرامش است چرا که در محیط آرام و کمحاشیه با توان بهتری میتوان خدمت کرد.
به گفته مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان، آموزشوپرورش رسمی در ایران از زمان امیرکبیر آغاز شد. در ابتدای کار مشکل تامین فضای مستقل، نیروی انسانی ماهر و منابع مالی وجود داشت. شاهد هستیم که با گذشت ۱۵۰ سال گذر زمان، این مشکلات کماکان وجود دارند.
درخواست خروج از استان سالانه دوهزار معلم
وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان خوزستان بیان کرد: به دلایل مختلف از جمله درخواست نقل و انتقالات همکاران فرهنگی و افزایش تعداد دانشآموزان این کمبود وجود دارد و صفر نمیشود. اما مشکل دیگر ما، در استان خوزستان کمبود نیروی کیفیت بخشی مدارس مانند معاون آموزشی، معاون فناوری، مراقب بهداشت و سلامت و مربی ورزش است.
به گفته علیفر ۲۰ درصد مدارس در استان خوزستان دارای مشاور و ۲۰ درصد دارای مراقب سلامت هستند همچنین سالانه دوهزار نفر متقاضی خروج از استان هستند که حدوداً با چهارصد نفر از آنها موافقت میشود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص فضا و تجهیزات اظهار کرد : سرانه آموزشی سه متر و ۱۶ سانتیمتر است در اهواز حدود ۱۰ درصد مدارس در نوبت ثابت صبح هستند در حالی که در یزد این عدد ۸۵ درصد میباشد. بسیاری از کلاسهای درس جمعیت بالاتر از نُرم کشوری را دارند تعداد برخی دانش آموزان در کلاسها گاهی تا ۴۰ نفر نیز میرسد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: شهرستانهای اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، ماهشهر، خرمشهر و آبادان جزء نقاط قرمز به لحاظ سرانه هستند.
وی با اشاره به اینکه استان خوزستان یک استان دو زبانه محسوب میشود، یادآور شد: مطابق قانون اگر فضای خالی وجود داشته باشد باید به پیش دبستانی اختصاص دهیم در حالی که ما در استان خوزستان فضای مناسب برای پیش دبستانی نداریم.
نقش کلیدی مدیر مدرسه، مدیر همچون ناخدای کشتی
علیفر تصریح کرد: باید این را پذیرفت که در طول یک سال نمیتوان در تمام شاخصها به صدر جدول رسید بلکه هر حرکت رو به جلویی را باید پیشرفت تلقی کرد به طور نمونه اگر میانگین معدل از ۹/۰۲ به ۹/۳۲برسد نشان از این حرکت رو به جلو دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: ابتدا باید یک نگرش مثبت در مدیر مدرسه ایجاد شود واین را باور کند که باوجود مشکلات میتوان کار کرد. مدیر مدرسه مانند ناخدای کشتی است.
وی ادامه داد: اعتقاد دارم که مدیر مدرسه باید منعطفترین، بهروزترین، خوشذوقترین و با ایدهترین فرد مدرسه باشد.
اولویتهای ۱۵گانه آموزشوپرورش خوزستان
علی فرد در بخشی دیگر از سخنان خود به اولویتهای ۱۵گانه تحولی در آموزش و پرورش استان خوزستان اشاره کرد و افزود: همه مدیران مدارس باید این اولویتها را مد نظر قرار دهند اولویت نخست، تاکید بر توسعه کمی و کیفی و توجه به نصیب برابر آموزشی با اولویت مدارس دولتی است. به دنبال ایجاد عدالت آموزشی در مناطق کمتر برخوردار هستیم.
وی ادامه داد: شبکه سازی نظام مند برای یادگیری پایدار و تربیت تمام ساحتی همراه با نظارت بالینی و حرفهای و بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی در اجتماعات یادگیری با تاکید بر هوش مصنوعی دیگر اولویت ما در آموزشو پرورش استان خوزستان است.
به گفته علیفر، معلمان در بحث فناوری باید فراتر از دانش آموزان باشند در همین راستا برای نخستین بار در کشور جشنواره تولید محتوا با هوش مصنوعی به زودی توسط استان برگزار خواهد شد.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان یادآور شد: میانگین نمرات و درصدهای قبولی با نگاه مدرسه محوری در دروس هدف و افزایش اثربخشی آموزشهای مهارتی به ویژه در فنیوحرفه ای و کاردانش اول دیگر اولویت ما میباشد.
وی ادامه داد: امسال برای هر مدرسه یک کارنامه صادر خواهد شد تا مدیر مدرسه بداند برای چه دروسی و به چه شکلی باید برنامهریزی انجام شود.
به گفته علیفر، ارتقای کارایی درونی و بهبود شاخص کمی و کیفی در تمام دورههای آموزشی ( پوشش تحصیلی، گذر تحصیلی، ترک تحصیل، تکرار پایه، نرخ ارتقاء، بازماندگان از تحصیل و ...چهارمین اولویت در آموزشوپرورش خوزستان است.
وی افزود: یکی از انتقاداتی که وجود دارد این است که چرا تاکنون روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق بر اساس شاخصهایی مانند نرخ ارتقا، تکرار پایه و بازماندگی از تحصیل ارزیابی نمیشود مطابق این راهکار روسای آموزش و پرورش پس از انتصاب باید برای بهبود شاخصها در نواحی خود چاره اندیشی کنند.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان اظهار کرد: تلاش در راستای انسداد مبادی بیسوادی و زمینه سازی برای آموزش بزرگسالان با تاکید بر توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی پنجمین اولویت از اولویتهای ۱۵گانه تحولی است.
وی ادامه داد: توجه ویژه به گروههای آموزشی و تقویت انجمنهای علمی معلمان و دانش آموزان با تاکید بر پژوهش سراها و سازمان دانش آموزی جهت رشد مهارتهای علمی و اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت به صورت فعال و پویا، از دیگر مسائل مورد تاکید میباشد.
تعریف ۶۵۰پروژه آموزشی برای خوزستان
علیفر با اشاره به اینکه اولویت رئیسجمهوری، آموزشوپرورش است، بیان کرد: ۶۵۰ پروژه برای خوزستان تعریف شده است که از این تعداد ۱۰۷ مدرسه سنگی، ۴۲ مدرسه کانکسی، ۱۰۷ مدرسه تخریبی، ۳۲۹ پروژه نیمه تمام، ۶۱ مدرسه با تراکم بالای ۳۵ نفر و ۵ منطقه با سرانه آموزشی زیر سه متر است می باشد.
علی فر با بیان اینکه تجهیز مدارس با اداره کل نوسازی تعمیر و تجهیز مدارس است، تصریح کرد: ما، در آموزش و پرورش بهرهبردار هستیم اما با این وجود تمام تلاش خود را بکار می گیریم.
وی با اشاره به اینکه آموزشو پرورش باید به دغدغه نخست در بین اولیا، مسئولان و آحاد جامعه تبدیل گردد، گفت: نظارت مستمر اولیا بر دانش آموزان سبب دو امر مهم تثبیت آموختهها و جلوگیری از بروز آسیبهای اجتماعی میشود. در این میان نقش رسانهها، صدا و سیما و وسایل ارتباط جمعی بسیار زیاد است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص اقدامات رفاهی در راستای تکریم معلمان بیان کرد: اعتقاد داریم که معلمان ولی نعمت ما هستند و باید آنها را تکریم نمود مدیر کل باید مامن و پناهگاه آنها باشد.
وی با اشاره به اقداماتی که در راستای ساخت زمین چمن مصنوعی و مجموعه ورزشی صورت گرفته است اظهار کرد: اقداماتی نیز برای ساخت مرکز رفاهی در مشهد مقدس صورت گرفتهاست.
علی فرد تصریح کرد: یکی دیگر از اولویتها ارتقاء جایگاه بانوان در آموزش و پرورش میباشد در همین راستا رئیس آموزشوپرورش یک شهرستان از بین بانوان منصوب شده و مقرر است ۱۰درصد از انتصابات به بانوان اختصاص یابد.
دریافت هرگونه وجه موقع ثبتنام ممنوع است
وی در پاسخ به سوالی پیرامون گرفتن وجه از اولیای دانش آموزان در زمان ثبت نام پاسخ داد: مدارس دولتی به هیچ عنوان حق گرفتن وجه در زمان ثبت نام را ندارند و اولیا میتوانند موارد این چنینی را به اداره بازرسی اطلاع دهند اما مدارس شاهد، نمونه دولتی، هیئت امنایی و سمپاد شهریه مشخص و تعریف شدهای دارند که باید به حساب مدرسه واریز شود.
علی فرد یکی از دلایل افت تحصیلی در استان خوزستان را تعطیلیهای پی در پی به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا عنوان کرد، و افزود : در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۴ روز تعطیل داشتیم که مجموع این تعطیلیها در ۱۲ سال تحصیلی معادل یکسال میباشد به عبارت دیگر دانش آموزان ما در خوزستان یک سال کمتر از سایر دانش آموزان تحصیل میکنند.
ارسال دیدگاه