چشمانتظاری برای تحقق وعده ساماندهی ورودیهای کلانشهر اهواز
اهواز (پانا) - سالها است مساله لزوم ساماندهی ورودیهای کلانشهر اهواز توسط فعالان، رسانهها و صاحبنظران به عنوان یک مطالبه جدی مطرح میشود. شهرداری اهواز به تازگی از ساخت بازارچه در منطقه زرگان و ساماندهی یکی از مهمترین ورودیهای این شهر ظرف مدت یک ماه خبر داده و از این رو شهروندان و مطالبهگران منتظر تحقق این وعده هستند.

ورودیهای هر کلانشهر، نمادی از میزان توسعهیافتگی آن محسوب میشوند و از این رو انتظار میرود تا با در نظر گرفتن هویت و فرهنگ هر شهر، ورودیهای آن را زیبا و چشمنواز طراحی و اجرا کنند.
مسیرهای اندیمشک، شیبان، کوت عبدالله، حمیدیه و خرمشهر، بخشی از ورودیهای کلانشهر اهواز محسوب میشوند؛ با توجه به ترانزیتی بودن بیشتر مسیرهای استان خوزستان، ضرورت توجه و ساماندهی این ورودیها بیش از پیش احساس میشود.
این در حالی است که در کلانشهر اهواز، سالها است صاحبنظران در خصوص نابسامانی ورودیهای شهر اهواز انتقاد میکنند. در طول این مدت، نهتنها مساله نصب اِلِمان و فضاسازی حل نشده بلکه مساله قُرُق حریم جاده توسط وانتبارها و دستفروشان به دغدغهای جدی تبدیل شده است.
ایجاد گره ترافیکی در معابر، مخدوش کردن چهره شهر، رعایت نکردن مسایل بهداشتی، کثیف کردن خیابان ها و بروز مشکلات اقتصادی برای عرضه کنندگان مجاز میوه تنها بخشی از عوارض ناشی از فروش میوه توسط وانت بار ها است اما با این وجود همچنان شاهد وجود تقاضا از سوی شهروندان برای خرید از آنها هستیم که این امر ضرورت ساماندهی این وانت بارها در یک محل مشخص را بیشتر می کند.
این روزها در هر ساعت از شبانهروز که به سمت ورودیهای شهر اهواز به ویژه در مسیر شیبان که حرکت کنید با انبوهی از وانتبارها مواجه می شوید که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در بساط دارند، دستفروشانی که بی توجه به مسائل بهداشتی انواع و اقسام کالاها همچون شیرینی، فلافل، ظروف پلاستیکی و فلزی، میوه و حتی دام زنده را عرضه میکنند. ازسویی دیگر این وانت بارها با نقض حریم جاده، راه را بستهاند و با ایجاد ترافیک سبب میشوند تا سایر خودروها به کندی مسیر را طی میکنند.
از سال ۹۷ و در زمان منصور کتانباف به عنوان شهردار اهواز، بار دیگر مساله ساماندهی ورودیهای شهر به صورت جدی مطرح شد اما این پروژه شروع نشده دچار وقفه شد و تا سال ۱۴۰۲ مسکوت ماند در همان سال بار دیگر شهرداری اهواز از اختصاص یکصد میلیارد تومان برای ساماندهی ورودیهای شهر خبر داد اما شواهد میدانی نشان می دهد این معضل نه تنها حل نشده بلکه روزبهروز درحال گسترش است.
ورودی اهواز از سمت زرگان در شان مردم نیست
استاندار خوزستان، دهم فروردینماه امسال در شورای ترافیک با انتقاد از وضعیت ورودی شهر اهواز از سمت زرگان بر تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی این منطقه تاکید کرد و گفت: وضعیت فعلی ورودی اهواز از سمت زرگان در شان مرکز استان نیست و باید هرچه سریعتر ساماندهی شود.
به گفته سیدمحمدرضا موالیزاده، ین کار نیازمند همکاری دستگاههای مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، اداره برق، اصناف، دامپزشکی و سایر نهادهای ذیربط است.
ساخت بازارچه ظرف مدت یکماه
علی شمسی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به اینکه در ساماندهی ورودیهای کلانشهر اهواز با چالش جدی مواجه هستیم، بیان کرد: ساماندهی دستفروشان در ورودی زرگان، با زمینی با وسعت حدود دو هکتار در باند کندرو بلوار شهید سلیمانی بعد از مرکز معاینه فنی خودروهای سبک، در دستور کار قرار گرفته است تا این محل به بازارچه روز و دائمی، تبدیل شود.
وی ادامه داد: نخستین اقدام برای ساماندهی ورودی شهر، سامادهی دستفروشان محلی است که معمولا این کار با مقاومت دستفروشان مواجه میشود، بنابراین در این زمینه نیازمند همکاری دیگر دستگاهها از جمله دستگاههای امنیتی هستیم.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: عملیات ساخت بازارچه در این محدوده با نصب دیوارهای پیشساخته از دو سه روز پیش آغاز شده است و تا یک ماه آینده تکمیل میشود. با اجرای موفق این طرح، این پروژه در دیگر ورودیهای شهر نیز اجرایی میشود.
اکنون باید منتظر ماند و دید آیا این وعده یکبار برای همیشه محقق می شود و ورودی شهر اهواز از سمت منطقه زرگان ظرف مدت یکماه ساماندهی می شود و یا آنکه بار دیگر این وعده نیز به فراموشی سپرده خواهد شد؟
ارسال دیدگاه