مشاور دبیرستان نمونه محمودیه:
غربالگری سلامت روان، آغاز مسیر حمایت هدفمند از دانشآموزان است
تربت حیدریه (پانا) - مشاور دبیرستان نمونه محمودیه با اشاره به آغاز فرآیند آزمون غربالگری سلامت روان دانشآموزان، این طرح را گامی مؤثر در جهت شناسایی بهموقع نیازهای روانی و هیجانی دانشآموزان دانست و بر اهمیت مشارکت فعال دانشآموزان در این آزمون تأکید کرد.
سمانه اسحاق زاده در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «توسط آزمون غربالگری، بنده به عنوان مشاور مدرسه از شرایط روحی، روانی و هیجانی دانشآموزانم مطلع میشوم و در اولین فرصت با افرادی که نیاز فوری به مشاوره دارند، ارتباط برقرار میکنم. گاهی اوقات دانشآموزان خودشان هم نمیدانند چرا دچار بیانگیزگی یا بیحوصلگی هستند، این آزمون به مشاور کمک میکند تا شناخت دقیقتری از وضعیت روانی آنها داشته باشند.»
وی افزود: «یکی از وظایف مهم مشاوران مدارس، شناسایی دانشآموزان دارای مشکلات روانشناختی یا در معرض آسیب است. آزمون غربالگری این امکان را فراهم میکند تا در کوتاهترین زمان، از وضعیت روانی دانشآموزان مطلع شویم و برنامهریزی مناسبی برای حمایت از آنها داشته باشیم.»
اسحاق زاده در پاسخ به نگرانی برخی دانشآموزان درباره محرمانه بودن اطلاعات آزمون گفت: «نتایج این آزمون فقط برای مشاور مدرسه، قابل مشاهده است و هیچ فرد دیگری به آن دسترسی ندارد. حفظ حریم خصوصی دانشآموزان برای ما یک اصل اساسی است.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «نتایج این آزمون هیچ ارتباطی با کنکور یا پذیرش در دانشگاههای فرهنگیان، خاص یا دولتی ندارد. هدف از اجرای این طرح، صرفاً ارتقای سلامت روانی دانشآموزان و کمک به بهبود وضعیت تحصیلی و فردی آنها است.»
مشاور دبیرستان نمونه محمودیه درباره نحوه اجرای آزمون گفت: «کل فرآیند آزمون حدود ۱۵ دقیقه زمان میبرد و شامل سؤالاتی درباره وضعیت روانی دانشآموزان در یک ماه اخیر است؛ برای مثال اینکه چقدر احساس گوشهگیری داشتهاند یا آیا دچار خشم و ناراحتی شدید شدهاند که به خود یا دیگران آسیب برسانند.»
وی در پایان تأکید کرد: «با تکمیل این آزمون، دانشآموزان کمک بزرگی به خودشان و مشاور مدرسه میکنند. این آزمون فرصتی برای دیده شدن، شنیده شدن و دریافت حمایت بهموقع است.»
ارسال دیدگاه