مدیر دبستان مفتاح:
تحقیق و پژوهش زیربنای تربیت نسل حقیقتجو و منطقی است
مشهد(پانا)-مدیر دبستان مفتاح، پژوهش را عامل پرورش تفکر منطقی و خلاقیت در دانشآموزان دانست و بر نقش حمایت خانواده و مدرسه در طرح جابر بنحیان تأکید کرد.
معصومه نیک فرجام در گفتوگویی صمیمی درباره ضرورت تحقیق و پژوهش در میان دانشآموزان و نقش آن در طرح جابر بنحیان گفت: «تحقیق و پژوهش برای دانشآموزان نقشی بسیار مهم و اساسی دارد. در درجه اول، این فعالیتها بر رشد فردی و شخصیتی دانشآموز تأثیر مستقیم میگذارند.»
او گفت:« وقتی کودک یا نوجوان وارد مسیر تحقیق میشود، روحیه حقیقتجویی، درستآزمایی و دقت در قضاوت،در او پرورش مییابد. او یاد میگیرد که بهجای پذیرش صرف مطالب، به دنبال چراییها برود و پاسخهای منطقی و مستدل پیدا کند. چنین رویکردی در آینده از او بزرگسالی آگاه، منطقی میسازد.»
وی با تأکید بر اینکه پژوهش صرفاً محدود به حوزه خاصی نیست افزود:« لایههای تحقیق در تمامی ابعاد زندگی قابل بررسی و شناساییاند. پژوهش کمک میکند تا فرد نهتنها در یادگیری بلکه در رشد اجتماعی و فرهنگی نیز پیشرفت داشته باشد و در سطح ملی موجب توسعه فکری و در نهایت توسعه کشور خواهد شد.»
نیکفرجام در خصوص طرح جابر بنحیان نیز توصیه کرد:« اولین اقدام، توجیه و آگاهسازی دانشآموزان است. دانشآموز باید بداند طرح جابر چیست، قرار است چه کاری انجام دهد و چه هدفی دنبال میشود. این آگاهی هم از سوی مدرسه و هم خانواده باید منتقل گردد. طرح جابر بدون حمایت دو جانبه مدرسه و والدین به موفقیت کامل نخواهد رسید.»
او با تأکید بر اینکه نقش والدین و معلمان در این مسیر حمایتی و مشورتی است، نه اجرای مستقیم کار دانشآموز افزود:« دانشآموز باید خودش محور فعالیت باشد؛ جستوجو کند، سؤال بپرسد، فرضیه بسازد، آزمایش و بررسی انجام دهد و در نهایت به پاسخ درست و منطقی دست یابد. مهمترین دستاورد طرح جابر، تقویت روحیه پژوهشگری و علاقه به کشف در کودکان است.»
نیکفرجام در پایان خاطرنشان کرد: « در طرح جابر هدف ما زیبایی ظاهری پروژه نیست، بلکه کیفیت علمی، دقت در مراحل اجرا و گامبهگام پیش رفتن اهمیت دارد. اگر دانشآموز این مسیر را با علاقه و پشتکار طی کند، هم خودش میآموزد و هم جامعه از ثمرات پژوهش او بهرهمند خواهد شد.»
ارسال دیدگاه