دوره اول متوسطه، یکی از حساس ترین و اثر گذار ترین مقاطع تحصیلی است
مشهد(پانا)_ مدیرکل آموزشوپرورش استان با تأکید بر اهمیت این دوره گفت:دوره اول متوسطه، یکی از حساسترین و اثرگذارترین مقاطع تحصیلی است؛ مقطعی که دانشآموز از دوران کودکی عبور میکند و در مسیر انتخاب و تصمیمگیری برای آینده قرار میگیرد. اگر هدایت تحصیلی در این دوره به درستی انجام شود، نوجوان میتواند مسیر رشد خود را در دوره دوم متوسطه و حتی در زندگی آینده با اطمینان طی کند.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزشوپرورش خراسان رضوی، مصطفی اسدی در جلسه تبیین طرحها و برنامههای آموزش دوره اول متوسطه با اشاره به اهمیت مقطع متوسطه اول افزود: این دوره در حقیقت همان "مدرسه راهنمایی تحصیلی" گذشته است و رسالت اصلی آن راهنمایی، هدایت و مشاوره به دانشآموز برای انتخاب مسیر تحصیلی و زندگی است؛ بنابراین نقش مدیران، معلمان و مشاوران در این مرحله بسیار کلیدی است.
اسدی با قدردانی از تلاش معلمان و مدیران مدارس در فرایند ثبتنام، کلاسبندی، صدور ابلاغها و ساماندهی مدارس اظهار داشت: همکاران ما در ماههای اخیر مجاهدانه عمل کردند تا سال تحصیلی جدید بدون خلل آغاز شود و هیچ مدرسهای بدون معلم نماند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان در ادامه بر نقش مشاوران در کشف استعدادها و هدایت تحصیلی دانشآموزان تأکید کرد و گفت: مشاوره در این مقطع نباید تنها به حوزه پرورشی محدود شود، بلکه باید در متن برنامههای آموزشی قرار گیرد. دانشآموزان در سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی وارد مرحلهای از بلوغ فکری میشوند که نیازمند همراهی، گفتوگو و مشورت هستند. ما باید بستر مسئولیتپذیری، تصمیمسازی و مشارکت آنان را فراهم کنیم.
وی با اشاره به ضرورت توجه به مهارتهای نوین و فناوریهای آموزشی نو، خاطرنشان کرد:هوش مصنوعی و ابزارهای نوین آموزشی میتوانند فرصتهای جدیدی برای یادگیری فراهم کنند. امروز دانشآموزان به تولید محتوا، پادکستهای آموزشی و یادگیریهای کوتاه و کاربردی علاقهمندند؛ باید این ظرفیتها را جدی گرفت و از آن برای ارتقای کیفیت آموزش استفاده کرد.
اسدی با بیان اینکه تمام طرحهای آموزشی در حوزه متوسطه اول در راستای ارتقای کیفیت و همافزایی طراحی شدهاند، افزود:برنامههایی چون طرح بوم، نبض آموزش، شنبههای نیمایی، مدارس تراز و هدایت تحصیلی، همگی با هدف بهبود کیفیت و ارتقای مهارتهای یادگیری اجرا میشوند. این طرحها نه متفرق بلکه همراستا و مکمل یکدیگرند.
وی در پایان از ضرورت پیوند دادن برنامههای استانی با سیاستهای کلان وزارت آموزشوپرورش سخن گفت و تصریح کرد:خراسان رضوی همواره در اجرای طرحهای ملی پیشتاز بوده است؛ باید طرحهای خلاقانه استانی را نیز در چارچوب برنامههای توسعه و اسناد بالادستی کشور مستند کنیم تا بتوانیم از ظرفیت ملی برای ترویج و پشتیبانی آنها بهره ببریم.
ارسال دیدگاه