معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی:
غربالگری نماد، افسردگی دانشآموزان را در سطح مدرسه شناسایی و هدایت میکند
مشهد (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی از اجرای ساختارمند غربالگری روانی در قالب طرح نماد خبر داد و گفت: این فرآیندها نقش مؤثری در شناسایی و مداخله بهموقع برای دانشآموزان در معرض افسردگی ایفا میکنند.

علی سعیدی در گفتوگو با خبرنگار پانا طرح نماد را یکی از مهمترین ابزارهای مداخله اجتماعی آموزش و پرورش دانست و گفت: «با آغاز سال تحصیلی، دو فرآیند اصلی در قالب طرح نماد فعال میشود؛ یکی رصد و پایش مستمر وضعیت دانشآموزان توسط مدیران مدارس و دیگری غربالگری که در دوره ابتدایی توسط معلمان و در دوره متوسطه توسط خود دانشآموزان انجام میشود.»
وی ادامه داد: «محصول این دو فرآیند، اطلس آسیبهای اجتماعی هر ناحیه، منطقه، شهرستان و حتی هر مدرسه است که از جمله نشانه های آن افسردگی است.»
به گفته سعیدی، در صورت تشخیص احتمال افسردگی، نخست مشاور مدرسه با مصاحبه تشخیصی بررسی میکند که آیا دانشآموز واقعاً دچار افسردگی هست یا نه؛ اگر تشخیص قطعی شد، اقدامات اولیه در مدرسه انجام میشود و در صورت عدم بهبود، دانشآموز به مرکز مشاوره تخصصی منطقه ارجاع داده میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به مراحل مداخله تکمیلی افزود: «در مواردی که شدت افسردگی بالاست و نیاز به خدماتی فراتر از توان مدرسه یا آموزش و پرورش وجود دارد، دانشآموز به دستگاههای عضو ائتلاف نماد ارجاع میشود تا از خدمات رواندرمانی و حمایتی تخصصی برخوردار شود.»
ارسال دیدگاه