معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی:
پایش و غربالگری دانشآموزان، گامی مهم در شناسایی و مقابله با آسیبهای اجتماعی است
مشهد (پانا) - معاون پرورشی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی پایش و غربالگری دانش آموزان را گامی مهم در شناسایی و مقابله با آسیبهای اجتماعی دانست.

علی سعیدی معاون پرورشی آموزش و پرورش خراسان رضوی در مصاحبه با خبرنگار پانا در رابطه با برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی برای جلوگیری از شیوع افسردگی بین دانش آموزان گفت:« با آغاز سال تحصیلی جدید، فرآیندهای مهمی در قالب طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) در مدارس سراسر کشور آغاز میشود.»
وی افزود: «یکی از فرآیندهای اصلی طرح نماد، مرحله پایش است که توسط مدیران مدارس انجام میشود. علاوه بر آن، فرآیند مهم دیگری به نام غربالگری نیز اجرا میگردد که در دوره متوسطه توسط خود دانشآموزان و در دوره ابتدایی توسط معلمان صورت میگیرد.»
سعیدی افزود: «نتیجه این دو فرآیند، منجر به تولید اطلس آسیبهای اجتماعی میشود؛ اطلس جامعی که وضعیت آسیبهای اجتماعی را در سطح نواحی، مناطق، شهرستانها و حتی مدارس بهصورت دقیق مشخص میکند.»
سعیدی با تأکید بر نقش مهم غربالگری در شناسایی نشانههای افسردگی در میان دانشآموزان اظهار داشت: «افسردگی یکی از مهمترین نشانگان در حوزه آسیبهای اجتماعی است. اگر غربالگری بهدرستی انجام شود، مشخص خواهد شد کدام یک از دانشآموزان در معرض افسردگی هستند و شدت و نوع آن چگونه است.»
وی افزود: «در ادامه، مشاور مدرسه یا رابط مشاور، با انجام مصاحبه تشخیصی بررسی میکند که آیا دانشآموز واقعاً دچار افسردگی هست یا نه. در صورتی که مشکل در سطح مدرسه قابل حل باشد، اقدامات لازم در همانجا انجام میشود. اما اگر مشکل فراتر از توان مدرسه باشد، دانشآموز به مرکز مشاوره منطقهای معرفی میشود.»
معاون پرورشی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: «در مراکز مشاوره منطقهای، مشاوران متخصص به بررسی عمیقتر وضعیت دانشآموزان پرداخته و خدمات حرفهای ارائه میدهند. اگر دانشآموزی با افسردگی شدیدتر مواجه باشد و نیاز به خدماتی خارج از آموزش و پرورش داشته باشد، با معرفی رسمی آموزش و پرورش، به نهادهای عضو ائتلاف نماد ارجاع داده میشود تا خدمات تخصصی لازم به او ارائه گردد.»
ارسال دیدگاه