نماینده ولی فقیه در خراسانرضوی:
غدیر، نقطه عزیمت تاریخ مقاومت است
دینداری بیموضع، نفاق است
مشهد(پانا)- نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، غدیر را نقطه آغاز ولایت و بنیان عملی جریان مقاومت دانست و تأکید کرد: امت اسلامی امروز بیش از هر زمان، نیازمند درک عمیق از پیام غدیر و ایستادگی در برابر ظلم است.

آیتالله سید احمد علمالهدی در همایش بینالمللی «غدیر و مقاومت» که در مشهد برگزار شد ، ضمن تبیین ابعاد عقیدتی و سیاسی واقعه غدیر، تصریح کرد: این رخداد تنها به اعلام ولایت ختم نمیشود، بلکه جریانی عملی، ممتد و مسئولیتآفرین را در تاریخ امت اسلامی آغاز کرد؛ جریانی که در قالب مقاومت، تا امروز ادامه دارد و در برابر ظلم و انحراف ایستاده است. وی با اشاره به حضور گسترده علما و اندیشمندان از کشورهای مختلف در این گردهمایی علمی، این ظرفیت بینالمللی را نعمتی بزرگ برای بازخوانی آرمانهای غدیر در دنیای معاصر توصیف کرد.
او با اشاره به دشواریهای اجرای فرمان الهی در صدر اسلام، گفت: پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در شرایطی مأمور به اعلام ولایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام شد که فضای اجتماعی و سیاسی آن زمان سرشار از چالش و کارشکنی بود. همانگونه که آیه «والله یعصمک من الناس» نشان میدهد، این مأموریت با موانع جدی روبهرو بود و تنها با صلابت پیامبر و هدایت الهی به سرانجام رسید.
علمالهدی در ادامه با اشاره به کتاب ارزشمند «الغدیر» از علامه امینی، آن را سندی محکم بر حقیقت تاریخی و جایگاه محوری واقعه غدیر در نظام دینی و سیاسی اسلام دانست. وی افزود: غدیر تنها یک اتفاق تاریخی نیست، بلکه مسیری است که با تعیین ولایت آغاز شد و با مقاومت در برابر تحریف و سلطه، معنا یافت. این جریان، در سیره ائمه اطهار علیهمالسلام تجلی یافت و در تمام قیامها و حرکتهای تاریخ شیعه حضوری پررنگ داشت.
امام جمعه مشهد با ذکر واقعهای پیش از غدیر در نخلستان بنینجار، تأکید کرد: پیامبر(ص) با برنامهریزی تدریجی و آموزش اجتماعی، جامعه را برای پذیرش ولایت آماده میکرد. در آن ماجرا، پیامبر به برخی اصحاب دستور داد به علی (ع) با عنوان امیرالمؤمنین سلام کنند و همین روش تمرینی، زمینهساز پذیرش رسمی ولایت در روز غدیر شد.
او گفت: تثبیت ولایت در لایههای اجتماعی، سیاسی و اعتقادی جامعه اسلامی با دقت و برنامهریزی انجام شد.
علمالهدی در بخش دیگری از سخنانش، بر ارتباط ذاتی جریان مقاومت با روح غدیر تأکید کرد و افزود: مقاومت، ادامه عملی همان خطی است که در غدیر رسم شد؛ خطی که در بطن خود، ولایتپذیری، عدالتخواهی و مبارزه با ظلم را دارد. وی تصریح کرد: امت اسلامی امروز نیز باید غدیر را نه یک مناسبت، بلکه یک نقشه راه تلقی کند؛ نقشهای که تا ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد.
وی با موضعگیری صریح در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و غزه، سکوت برخی دولتها و علما را تقبیح کرد و گفت: آموزههای دینی ما صراحت دارند؛ سکوت در برابر ظلم، همدستی با ظالم است. در حالی که امروز زنان و کودکان مسلمان در غزه به خاک و خون کشیده میشوند، برخی دولتهای اسلامی نهتنها واکنشی ندارند، بلکه برخی به نفع رژیم صهیونیستی موضع میگیرند. علمالهدی کشورهایی چون عربستان، امارات، مصر، اردن و بحرین را به خاطر انفعال یا همراهی با دشمنان اسلام بهشدت نقد کرد.
او با اشاره به سیره امیرالمؤمنین علی (ع) و حدیثی از آن حضرت، خاطرنشان کرد: اگر در حکومت اسلامی به یک دختر یهودی توسط نماینده ظلم تعرض شود و مسلمین واکنشی نشان ندهند، سزاوار مرگ از اندوهند. حال چگونه است که امروز اینچنین فجایعی در فلسطین رخ میدهد و سکوتی سنگین بر جوامع اسلامی سایه افکنده است؟ به گفته او، حتی در اروپا و آمریکا نیز مردم به خیابانها آمدهاند، اما در کشورهای اسلامی، نه دولتها و نه ملتها حرکتی از خود نشان نمیدهند.
نماینده ولیفقیه در مشهد با انتقاد از جریانهای انحرافی مانند وهابیت تکفیری و تشیع انگلیسی که با شعارهایی نظیر «قدس به ما مربوط نیست» سعی در انحراف افکار عمومی دارند، افزود: این جریانها ادامه همان خطی هستند که در برابر ولایت ایستادند.
او تأکید کرد: تاریخ اسلام، میدان مبارزه دائم حق و باطل است و آنچه امروز بهعنوان مقاومت میشناسیم، امتداد همان نبرد دیرینه است.
علمالهدی با استناد به تاریخ، از همراهی برخی روحانیون با رژیم پهلوی پرده برداشت و گفت: ساواک از برخی عناصر دینی برای خاموشکردن جریان مبارزه استفاده میکرد. او با هشدار به تکرار این انحراف در زمان حاضر، افزود: برخی بهخاطر منافع، موقعیت یا ترس از فشارها، از حقیقت فاصله گرفتهاند و سکوت کردهاند؛ اما این سکوت، از نظر قرآن و اهلبیت، عین خیانت است.
وی در پایان، دینداری بدون موضعگیری را نفاق دانست و گفت: نماز، روزه و زیارت، بدون ایستادگی در برابر ظلم، بیارزش است. مردم از علما انتظار دارند که صدای عدالت باشند، نه محافظان منافع خود. امروز اگر امت اسلامی مقاومت نکند، به ورطه ذلت کشیده میشود؛ تنها راه، ایستادگی است؛ حتی اگر به قیمت جان باشد.
ارسال دیدگاه